Mówi: | Katarzyna Kacperczyk |
Funkcja: | podsekretarz stanu ds. polityki afrykańskiej, azjatyckiej i bliskowschodniej, dyplomacji publicznej i ekonomicznej |
Firma: | Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
Grzegorz Schetyna rozpoczyna wizytę w Turcji. Polscy przedsiębiorcy liczą na kontrakty
Ministrowi spraw zagranicznych w czasie wizyty w Turcji towarzyszyć będą polscy przedsiębiorcy. Omawiane będą projekty współpracy między firmami, perspektywy rozwoju kooperacji międzyregionalnej oraz działań w zakresie wspierania innowacyjności. Turcja to bardzo perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu, bo dynamicznie się rozwija, a w planach jest dużo inwestycji infrastrukturalnych.
– Turcja jest bardzo ważnym partnerem Polski, zarówno politycznym, jak i gospodarczym. Współpraca rozwija się bardzo dobrze. – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu ds. polityki afrykańskiej, azjatyckiej i bliskowschodniej, dyplomacji publicznej i ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
We wtorek rozpoczyna się wizyta w Turcji polskiego ministra spraw zagranicznych. W planach są spotkania na forach gospodarczych, z władzami miast i regionów, na których omawiane będą konkretne projekty współpracy między firmami czy perspektywy rozwoju kooperacji międzyregionalnej. Grzegorzowi Schetynie towarzyszyć będzie również grupa przedsiębiorców. Jak informuje Katarzyna Kacperczyk do połowy marca br. do Ministerstwa Spraw Zagranicznych wpłynęło około 150 zgłoszeń z ich strony.
– Polscy przedsiębiorcy będą mieli okazję spotkać się z partnerami tureckimi i zidentyfikować konkretne projekty współpracy. Staramy się również włączyć nowe elementy. Ważnym elementem wizyty będzie wspieranie współpracy między regionami. Mamy spotkania z władzami zarówno Ankary, jak i Stambułu, również mniejszych miast i prowincji, ośrodków, na terenie których lokowane są już polskie inwestycje – wyjaśnia Kacperczyk.
Ważnym elementem wizyty ma być zaplanowanie współpracy w dziedzinie innowacyjności. W ostatnim, opublikowanym w połowie lutego br., rankingu agencji Bloomberg na temat najbardziej innowacyjnych gospodarek świata Polska znalazła się na 25. miejscu, Turcja – na 35. Pierwsze miejsce zajęła Korea Południowa.
– To sprawa, którą wstępnie omówiliśmy ze stroną turecką i widzimy, że jest bardzo duże zainteresowanie współpracą w tej dziedzinie – mówi Kacperczyk. – Planujemy zorganizowanie pierwszego polsko-tureckiego okrągłego stołu poświęconego innowacjom. W naszej delegacji uczestniczyć będą nie tylko przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i innych resortów, lecz także ośrodków, które wdrażają w Polsce programy innowacyjne.
Turcja jest obecnie głównym partnerem gospodarczym Polski na Bliskim Wschodzie i w Azji. W latach 2004–2011 wymiana handlowa między krajami niemal się potroiła (wzrosła z 2 mld dol. do 5,6 mld dol.). Dziś jest na poziomie ok. 5,83 mld dol., czyli 7 proc. większym niż w 2013 roku. W strukturze polskiego eksportu do Turcji w ubiegłym roku dominowały wyroby przemysłu maszynowego, pojazdy samochodowe i części do nich, wyroby elektromaszynowe, miedź i wyroby z miedzi.
– Turcja to bardzo duży rynek, jednocześnie to obszar mający strategiczne położenie. To niejako łącznik między Europą, krajami Bliskiego Wschodu i bliższą Azją – zauważa Kacperczyk. – To także rynek, który się bardzo prężnie rozwija. Rząd turecki obecnie planuje bardzo dużo projektów inwestycyjnych. A geograficznie nie jest to kraj leżący od Polski daleko. Lot samolotem z Warszawy trwa niewiele ponad dwie godziny, więc myślę, że to bardzo dobry i interesujący kierunek ekspansji dla polskich przedsiębiorców.
Strategia rozwoju Turcji zakłada, że do 2023 roku kraj ten będzie dziesiątą gospodarką świata pod względem wielkości wytworzonego PKB (dziś jest 19.). Jednym z elementów tej strategii jest właśnie współpraca z partnerami zagranicznymi.
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.
Infrastruktura
Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.
Transport
Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.