Newsy

KGHM otwiera polskim firmom drzwi do inwestycji w Chile

2014-07-22  |  06:55

Polskie firmy mogą skorzystać na dużych inwestycjach KGHM w Chile. Przy projekcie Sierra Gorda mogą zostać zaangażowani polscy dostawcy towarów i usług, banki oraz ubezpieczyciele. Prace nad technologią to też szansa dla naukowców. Koncern zobowiązał się do wspierania polskich firm jeszcze przed rozpoczęciem ekspansji zagranicznej.

Są trzy płaszczyzny współpracy KGHM i polskich firm. Pierwsza z nich to przede wszystkim towary i usługi w zakresie kosztów operacyjnych, a więc to, co jest nam potrzebne w Chile czy Kanadzie. Oczywiście mamy zinwentaryzowane te potrzeby, wiemy, w jakim czasie i w jaki sposób muszą być zrealizowane. Drugi obszar to potrzeby związane z nakładami inwestycyjnymi, a trzeci dotyczy finansowania i ubezpieczeń ‒ wylicza Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

KGHM inwestuje obecnie przede wszystkim w Chile. Sztandarowy projekt to budowa kopalni Sierra Gorda, która jest już w fazie rozruchu. Wirth zapowiada jednak, że to nie koniec inwestycji, ponieważ spółka planuje kolejne fazy rozwoju tego projektu.  

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z głównym udziałowcem KGHM, czyli Skarbem Państwa (ma 31,79 proc. akcji), spółka prowadząc inwestycje zagraniczne, promuje także inne polskie przedsiębiorstwa. Chile jest dla nich szczególnie atrakcyjne. Obroty handlu zagranicznego między tym krajem a Polską cały czas rosną. Wartość eksportu z Chile do Polski sięga już niemal 260 mln dolarów, a handel w drugą stronę ma wartość prawie 100 mln dolarów. W samym pierwszym kwartale tego roku eksport z Polski do Chile i import z tego kraju były niemal równe i wyniosły po ok. 29 mln dolarów.

Wirth podkreśla, że KGHM chce pokazywać polskim firmom możliwości inwestycyjne nie tylko w Chile, lecz także w innych krajach, gdzie spółka prowadzi projekty, głównie w Kanadzie. Największe możliwości obecnie są jednak związane z inwestycją w Sierra Gorda.

Polem do współpracy jest też obszar kapitałowo-ubezpieczeniowy. Jasno mówimy, że do tych inwestycji będziemy potrzebowali pieniędzy, w związku z tym, dlaczego kredytodawcą nie mogą być organizacje finansowe mieszane, polsko-amerykańskie, polsko-niemieckie czy jakieś inne banki? Dobrze byłoby, żeby także polski ubezpieczyciel mógł funkcjonować w tym obszarze – proponuje Wirth.

Podkreśla jednak, że polskie firmy nie będą preferencyjnie traktowane. Będą musiały pokonać konkurencyjnych oferentów z innych części świata. Wirth jest jednak przekonany, że polskie firmy mogą przedstawić ciekawe propozycje nie tylko ze względu na cenę, lecz także z uwagi na wysoką jakość usług.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

Infrastruktura

Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

Edukacja

Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.