Mówi: | Radosław Jarema |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Akcenta w Polsce |
Kraje Afryki Północnej atrakcyjne dla eksporterów. Sprzedaż na tych rynkach dynamicznie rośnie
Rośnie zainteresowanie przedsiębiorców Afryką Północną. Wprawdzie na tamtejsze rynki trafia niewiele produktów w porównaniu np. do rynków zachodniej Europy, jednak eksport dynamicznie rośnie. Eksperci przewidują, że tak będzie również w kolejnych miesiącach, bo eksporterzy będą intensywnie poszukiwać alternatywy dla zamkniętego rynku rosyjskiego.
Z danych GUS przytoczonych przez firmę Akcenta wynika, że w I kwartale br. eksport do Afryki osiągnął wartość 558,5 mln euro, co oznacza wzrost o 41,4 proc. rok do roku. W tym samym czasie eksport do Ameryki Środkowej i Południowej oraz Azji spadł odpowiednio o 17,3 i 10,2 proc. Ponad połowa polskich produktów przeznaczonych na rynki afrykańskie trafia do państw Afryki Północnej (Algieria, Egipt, Libia, Maroko, Sudan i Tunezja). Sprzedaż towarów do tych krajów wzrosła w I kw. 2014 r. najmocniej spośród wszystkich regionów świata.
Jak zauważa w rozmowie z agencją Newseria Biznes Radosław Jarema, dyrektor zarządzający obsługującej transakcje walutowe firmy Akcenta, tak dynamiczny wzrost obrotów z krajami afrykańskimi nie jest jedynie wynikiem efektu bazy.
– Zauważyliśmy, że klienci, którzy dokonywali płatności walutowych w ciągu ostatnich 9-10 miesięcy, intensywnie pytają się o możliwości posyłania płatności do tego regionu – informuje Radosław Jarema. – Widzimy, że ten rynek jest przez nich analizowany i podejmowane są próby wejścia. Rzecz jasna poziom wyjściowy obrotów był i nadal jest niski. Region ten nie zastąpi szybko krajów UE, które jeszcze długo będą głównym partnerem handlowym Polski. Ale wzrost zainteresowania Afryką jest wyraźny.
Największym partnerem Polski w Afryce Północnej jest Algieria. W I półroczu eksport skierowany na tamtejszy rynek był dwa razy większy niż przed rokiem. Krajowe firmy wysłały tam produkty o wartości 300 mln euro. Porównywalna jest wielkość eksportu do takich krajów europejskich, jak Irlandia czy Słowenia.
Zdaniem dyrektora zarządzającego firmy Akcenta w Polsce wzrost zainteresowania Afryką wynika z poszukiwania nowych rynków, które zostało wymuszone konfliktem na Ukrainie.
– Problemy w Europie Wschodniej powodują, że spada zainteresowanie nią – potwierdza Jarema. – Afryka jest jedną z odpowiedzi. Ale mam wrażenie, że kierunek ten nie jest incydentem, lecz ma postać bardziej trwałego trendu.
Spośród wszystkich krajów tego regionu spadki dotyczyły jedynie eksportu do Libii (-17,3 proc.), która – podobnie jak Ukraina – ogarnięta jest konfliktem.
– Okresowe utrudnienia pojawiają się na terytoriach uznawanych dotąd za bezpieczne, co pokazuje przypadek naszego wschodniego sąsiada – mówi Radosław Jarema. – Kraje afrykańskie są jednak coraz spokojniejsze politycznie.
Algieria jest jednym z największych odbiorców polskiego mleka, śmietany oraz dętek i kauczuku. Kraje afrykańskie są też największym na świecie importerem krajowych przetworów z mąki, grysiku, dla niemowląt oraz drugim odbiorcą zbóż, w tym głównie pszenicy (duże jej ilości trafiły m.in. do Egiptu, Maroka, Sudanu, Zimbabwe oraz Ugandy).
– Polskie produkty szybko rotujące odznaczają się wysoką jakością – twierdzi Radosław Jarema. – Na rynku Afryki jednak nadal najważniejsza jest cena.
Atrakcyjne mogę być również technologie w przemyśle rolniczym. Jarema przypomina kontrakt podpisany w ubiegłym roku przez firmę Ursus na dostawę do Etiopii trzech tysięcy ciągników o wartości ok. 90 mln dolarów,
Według wstępnych danych GUS wartość eksportu z Polski w I półroczu wyniosła 80 mld euro i była o 5,4 proc. wyższa niż przed rokiem. Lepsze wyniki osiągnięto w wymianie z rynkami rozwiniętymi (Unia Europejska), do których sprzedano towary i usługi za ponad 66,9 mld euro, czyli o 7,2 proc. więcej.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-09-04: Poza systemem edukacji może być kilkadziesiąt tysięcy ukraińskich dzieci w Polsce. Od września duża część z nich trafiła do polskich szkół
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
- 2024-08-09: Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
- 2024-05-31: Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-12: Kakao podrożało w ekspresowym tempie. Czekolada może się stać towarem luksusowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.