Newsy

Po podpisaniu umowy o wolnym handlu między UE i Stanami Zjednoczonymi szansa na tańszy gaz

2013-09-26  |  06:00

Umowa o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi to szansa na tańszy gaz dla Polski. Zniesienie barier umożliwi import gazu, który za Atlantykiem jest tańszy nawet 4-5-krotnie. Po bardzo szybkich negocjacjach pierwszy transport może trafić do Polski już pod koniec przyszłego roku.

 – Myślę, że zdecydowanie umowa pomogłaby polskiej gospodarce. Tutaj chodzi o ceny gazu, które są średnio w UE 4-5-krotnie wyższe niż oferowane w USA. W przypadku niektórych branż, myślę tutaj o przemyśle chemicznym, ta różnica powoduje, że opłacalność inwestycji w  USA jest większa niż w Unii i w Polsce – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Dycha, wiceminister gospodarki. 

Komisja Europejska dostała 14 czerwca od państw członkowskich UE mandat do negocjacji Transatlantyckiego Paktu Handlu i Inwestycji. Formalne rozmowy ze stroną amerykańską ruszyły kilka dni później w trakcie szczytu G8. Druga tura rozmów ma odbyć się na początku października w Brukseli.

Podpisanie umowy będzie oznaczało zniesienie barier w handlu i inwestycjach pomiędzy dwoma największymi obszarami gospodarczymi świata, które łącznie tworzą 47 proc. światowej produkcji brutto. Polska jest zdecydowanym zwolennikiem jak najszybszego zawarcia umowy.

Andrzej Dycha przewiduje, że rozmowy będą toczyły się w tempie ekspresowym. Zwykle tego typu negocjacje zajmują 2-3 lata, a rozmowy z Indiami ze względu na ich szeroki zakres, trwają już od 5 lat.

 – To oznacza w realiach negocjacyjnych, że może skończą się one z końcem przyszłego roku. Myślę, że dwa lata to bardzo ambitny czas – zaznacza Dycha.

Zakończenie negocjacji pod koniec 2014 r. zbiegłoby się w czasie z uruchomieniem terminalu gazu płynnego LNG w Świnoujściu. Pierwotnie miał on rozpocząć działalność w połowie przyszłego roku, ale z uwagi na opóźnienia najprawdopodobniej nastąpi to do końca 2014 r.

 – Myślę, że po usunięciu barier w eksporcie gazu, przy dobrej woli partnerów handlowych, pierwszy transport amerykańskiego gazu do Polski może się zbiec z oddaniem do użytku terminalu w Świnoujściu – przewiduje Dycha.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

Handel

Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

Transport

Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.