Mówi: | Adrian Furgalski |
Funkcja: | Dyrektor Programowy |
Firma: | Railway Business Forum |
ZDG TOR: Ratunkiem dla kolei jest jej prywatyzacja
Według Zespołu Doradców Gospodarczych TOR rozwiązaniem problemów kolei mogłaby być prywatyzacja i sprzedaż spółek z Grupy PKP. Według ekspertów prywatyzacja nie jest jednak prawdopodobna w ciągu najbliższych dwóch lat. Spółki potrzebują dogłębnych reform, bo inaczej nie będą w stanie konkurować z zagraniczną konkurencją.
– Już dawno powinniśmy być po procesie sprzedaży zbędnego majątku i po prywatyzacji spółek, niestety nie było ciągłości politycznej w zakresie planu reformy kolei. Ta prywatyzacja raz była wstrzymywana, raz była odblokowywana, nakładały się na to gorsze momenty, chociażby jeśli chodzi o sytuację gospodarczą czy błędy w reformowaniu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adrian Furgalski, dyrektor programowy Railway Business Forum, które przygotowało „Białą księgę transportową”.
Według niego już w 2009 r. spółka PKP Intercity była przygotowana do prywatyzacji, jednak szansa ta została wtedy zmarnowana przez polityków. Przykład PKP Cargo pokazuje jednak, że dobrze zarządzana spółka państwowa może przeprowadzić skuteczną restrukturyzację i być wysoko wyceniana przez inwestorów.
Furgalski podkreśla, że poza szeroko zakrojoną modernizacją i rewitalizacją infrastruktury konieczne są również proste działania w krótkiej perspektywie czasu. To m.in. wprowadzenie wspólnego biletu dla przewoźników kolejowych, lepsza i wspólna informacja pasażerska czy usprawnione sterowanie popytem. Duża rolę odgrywa w tym ostatnim zmiana polityki cenowej, w tym odejście od starej taryfy kilometrażowej, czyli uzależniania cen biletów bezpośrednio od odległości, a nie od zainteresowania konkretnymi połączeniami.
Elastyczna polityka cenowa i atrakcyjne promocje będą szczególnie ważne na trasach obsługiwanych przez szybkie pociągi Pendolino. Furgalski przypomina, że Komisja Europejska nie zgodziła się na dofinansowanie biletów ani na ustanowienie monopolu w tym segmencie, więc PKP Intercity będzie musiało zachęcić pasażerów na warunkach rynkowych.
Adrian Furgalski widzi jednak szansę dla PKP. Skuteczne wykorzystanie funduszy unijnych oraz restrukturyzacja i lepsze zarządzanie spółkami kolejowymi mogą przynieść korzyści.
– Jeżeli postawimy dzisiaj na rewitalizację, jeżeli będą zdrowi przewoźnicy pasażerscy, zdolni do tego, żeby nie zawsze kupować nowy tabor, ale brać go w leasing, bo dzisiaj się tego leasingu z niewiadomych powodów boją, to jesteśmy w stanie szybciej pasażera odzyskiwać, bo poprawa jakości infrastruktury, a więc i skrócenie czasu przejazdu, będą postępowały szybciej – uważa dyrektor programowy Railway Business Forum.
Furgalski podkreśla, że poprawa stanu polskiej infrastruktury kolejowej to proces, w który muszą być zaangażowane zarówno PKP Polskie Linie Kolejowe, jak i państwo. Spółka zarządzająca liniami kolejowymi musi przeprowadzić restrukturyzację obejmującą również zatrudnienie. W tej chwili według Furgalskiego na jednego pracownika PKP PLK przypada ok. 30 tys. euro przychodu, podczas gdy w odpowiedniej spółce w Niemczech jest to ok. 230 tys. euro. Stan zatrudnienia jest podobny, choć nasi zachodni sąsiedzi mają dwukrotnie więcej linii kolejowych.
Poprawa stanu infrastruktury pozwoliłaby skrócić czas przejazdu na najważniejszych trasach. To według eksperta rynku kolejowego może skłonić pasażerów do powrotu do PKP, choć nie nastąpi to od razu.
– Dzisiaj dla większości Polaków wciąż podstawową cechą przy wyborze środka transportu jest cena za przejazd, ale coraz bardziej liczy się czas. Nikt nie ma nerwów, cierpliwości i czasu, żeby przemieszczać się koleją z Warszawy do Wrocławia czy z Warszawy do Gdyni – podkreśla Furgalski.
Obecnie najszybsze pociągi na obydwu połączeniach jadą ponad 5 godzin.
Według Adriana Furgalskiego brak pewności co do stawek za dostęp do infrastruktury może też wpływać na wycenę PKP Cargo. Spółka ta jest jedyną dochodową w grupie PKP i jesienią ma być prywatyzowana. Choć PKP PLK zapewnia, że stawki będą spadać, inwestorzy oczekują pewniejszych gwarancji na lata 2014-15 – podkreśla Furgalski.
Dyrektor programowy Railway Business Forum z zaskoczeniem przyjmuje plan dalszej liberalizacji rynku kolejowego, który zaproponowała Komisja Europejska. Według projektu w 2019 r. dostęp do torów w całej UE ma być całkowicie uwolniony dla unijnych przewoźników.
– Jest tutaj pewnego rodzaju zdziwienie, ponieważ dopiero co wchodzą nowe dyrektywy w zakresie przewozów przygotowane przez Komisję Europejską, a już mają być one bardziej liberalnie zmienione – wyjaśnia Adrian Furgalski. – Pełna liberalizacja tego rynku spotka nasze spółki przewozowe, w szczególności jeśli idzie o rynek pasażerski, w stanie bardzo nikłego przygotowania do zaangażowania w walkę ze znacznie lepiej zorganizowanymi i wyposażonymi w lepszy tabor i przede wszystkim gotówkę przewoźnikami państw zachodnich.
Wiceminister transportu: będziemy walczyć o opóźnienie terminu uwolnienia rynku kolejowego
Czytaj także
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-19: Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
- 2024-09-03: Po 2,5 roku wojny w Ukrainie temat bezpieczeństwa i odporności państwa pozostaje dominującym w debacie publicznej. Nie tylko w aspekcie militarnym
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-19: Europa idzie w kierunku ponownego wykorzystywania surowców. Prawo i fundusze unijne będą w kolejnych latach mocno wspierać ten proces
- 2024-07-05: Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.