Newsy

Apteki potrzebują lekarstwa na kłopoty

2012-09-04  |  06:50
Mówi:Jacek Szwajcowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Pelion S.A.
  • MP4

    Wejście w życie ustawy refundacyjnej wpędziło polskie apteki w kłopoty. Grupa Pelion wylicza, że zmniejszenie wpływów zmusiło ją do zamknięcia 10 proc. placówek i redukcji zatrudnienia. – Jeżeli chcemy mieć odpowiednią ilość aptek i odpowiednio wykwalifikowany personel, to marża musi być wystarczająca na pokrycie wszystkich kosztów stałych apteki – tłumaczy Jacek Szwajcowski, prezes zarządu Pelion S.A. Dziś apteka zarabia średnio na każdej zrealizowanej recepcie 5 groszy.

    Środowisko aptekarskie zarzuca autorom nowych zapisów, że utrudniają działalność punktów farmaceutycznych. Obowiązujące od początku tego roku przepisy oznaczają de facto zakaz reklamy aptek i prowadzenia akcji promocyjnych (np. prowadzenie kart rabatowych na leki) oraz w abstrakcyjny, według branży, sposób regulują kwestię refundacji leków przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Grupa Pelion wyliczyła, że może to ostatecznie doprowadzić do spadku obrotów nawet o 10 proc. Dziś średni zysk z marży za zrealizowanie statystycznej recepty to 5 groszy.

     – Apteka to specyficzne miejsce, gdzie potrzebny jest bardzo wykwalifikowany personel. Potrzebny jest czas, który można poświecić pacjentowi, bo od tego zależy bezpieczeństwo jego leczenia. Dlatego myślę, że dalsza redukcja kosztów jest bardzo ryzykowna i bardzo trudna, ponieważ tych rezerw po prostu nie ma – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Szwajcowski, prezes Pelionu.

    O kłopotach całej branży świadczą m.in. wyniki finansowe grupy farmaceutycznej Pelion za II kwartał. Są one gorsze od oczekiwanych. Pelion zanotował w tym okresie 5,8 mln złotych zysku netto – to tylko o pół miliona więcej niż w okresie analogicznym roku ubiegłego oraz o wiele mniej od tego, czego oczekiwali analitycy. Ich zdaniem firma miała zarobić ponad 6,2 mln złotych.

    Szef Pelionu twierdzi, że wynika to m.in. z obniżenia przez ustawodawcę marży za leki. Dziś w aptece wynosi ona średnio około 2,4 zł na opakowaniu leku wobec 9 zł średniej marży w pozostałych krajach Unii Europejskiej.

     – Jeżeli porównamy to, co się dzieje w Polsce, z sytuacją innych krajów europejskich, to widzimy, że mamy prawie czterokrotnie niższą marżę, liczoną w eurocentach, w stosunku do Europy Zachodniej. W przypadku części detalicznej ta różnica jest jeszcze większa. Widać, że przeciętna polska apteka na sprzedaniu jednego opakowania zarabia kilkakrotnie mniej niż przeciętna apteka w Europie – tłumaczy Jacek Szwajcowski.

    Grupa Pelion w związku z mniejszymi zyskami musiała przeprowadzić gruntowną restrukturyzację, co doprowadziło do zamknięcia najbardziej nierentownych punktów – na razie dotknęło to 10 procent aptek z portfela grupy. Etaty straciło już ponad 170 pracowników, a w planach mówi się o konieczności pożegnania z kolejnymi 180.

     – Traktowaliśmy zamykanie aptek jako ostateczność. Niestety, mamy trudną sytuację zewnętrzną i podjęliśmy w I półroczu decyzję, aby apteki, które miały najgorsze wyniki finansowe po prostu zamknąć. Zakładamy, że uda nam się pozostałymi działaniami doprowadzić do sytuacji, w której te jednostki, nawet, jeśli nie będą zarabiać, to przynajmniej będą przynosić wyniki w okolicach zera i nie będziemy do nich dopłacać – wyjaśnia prezes Szwajcowski.

    Pelion Healthcare Group prowadzi swoją działalność na rynku ochrony zdrowia zatrudniając ok. 7,4 tys. pracowników. Firma zajmuje się sprzedażą detaliczną i hurtową leków, a także świadczy usługi dla producentów oraz zaopatruje szpitale.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.