Mówi: | Ewa Gryt |
Firma: | Dobre Konopie |
Konopie przemysłowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Mogą być stosowane w kosmetyce, informatyce czy budownictwie
Z konopi przemysłowych można stworzyć 25 tys. produktów. Mają one szerokie zastosowanie – od przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, przez kosmetyczny, aż po informatykę czy produkcję sprzętu sportowego – przekonuje Ewa Gryt, założycielka Dobrych Konopi. I podkreśla, że świadomość Polaków w tym zakresie rośnie.
– Choć ekstrakty z konopi można zarejestrować tylko jako suplement diety, to zastosowanie lecznicze tej rośliny jest ogromne: od wspomagania leczenia chorób nowotworowych, poprzez leczenie cukrzyc, chorób układu nerwowego jak padaczka, Alzheimer, Parkinson, nerwobóle, do leczenia takich schorzeń jak osteoporoza i chorób cywilizacyjnych – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Ewa Gryt, założycielka Dobrych Konopi.
W celu leczniczym można wykorzystać pędy, kwiaty, liście i owoce konopi przemysłowych. Działają uspokajająco, w kwiatostanach znajdują się również substancje, które znieczulają. Włókna konopne mogą mieć natomiast zastosowanie w przemyśle. Są dobrymi przewodnikami, dlatego mogą zastąpić grafen. Można je stosować w informatyce i elektronice.
– W krajach Europy Zachodniej zastosowanie konopi jest już bardzo mocno rozwinięte. Tam zyski z tego liczone są już w milionach euro. Cały czas poszerzany jest zakres produktowy – mówi Ewa Gryt. – W tej chwili wiele mówi się o zastąpieniu grafenu czy włókien szklanych włóknami konopnymi. Włókna szklane są dosyć uciążliwe, również ze względu na ochronę środowiska, ponieważ nie można ich zutylizować w żaden sposób. Dlatego firmy, które produkują np. jachty czy sprzęt sportowy, zaczynają się skłaniać ku temu, żeby zastąpić to włóknem konopnym.
Nasiona konopne są z kolei wykorzystywane w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.
– Z nasion można stworzyć olej konopny, w którym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe występują w bardzo dobrej proporcji. Znajduje się w nim rzadko występujący w przyrodzie kwas gamma-linolenowy, naturalny nośnik substancji odżywczych w głąb komórki, który może mieć zastosowanie w kosmetyce. Po zastosowaniu oleju konopnego kosmetyki są bardziej efektywne, ponieważ kwas gamma-linolenowy niesie różne substancje bezpośrednio w głąb komórki – tłumaczy Gryt.
Nasiona konopi są też źródłem białka konopnego, które zawiera komplet aminokwasów, podobnie jak białko zwierzęce, ale jest znacznie łatwiej przyswajalne. Ze względu na wartości odżywcze może być stosowane jako uzupełnienie diety u wegetarian i wegan.
– Dietetycy mówią, że jest to najbardziej kompatybilne z układem pokarmowym człowieka białko. Co ciekawe, ono nie zakwasza organizmu. Jako społeczeństwo jesteśmy bardzo „przebiałkowani”, tym sposobem zakwaszamy organizmy – mówi Ewa Gryt.
Konopie przemysłowe stają się w Polsce coraz popularniejsze, wciąż jednak niska jest świadomość szerokiej skali zastosowania i korzyści, jakie ze sobą niosą. Dużo osób kojarzy konopie przemysłowe z indyjskimi. Konopie włókniste w przeciwieństwie do indyjskich zawierają bardzo mało substancji psychoaktywnej THC (do 0,2 proc.), za to substancję leczniczą CBD.
Na niskim poziomie jest też uprawa konopi. Choć w ostatnich dwóch latach – w dużej mierze dzięki dopłatom unijnym – obszar powiększył do kilku tysięcy hektarów, to wciąż bardzo daleko im do sytuacji sprzed 60 lat, kiedy to uprawiano ok. 30 tys. ha.
– W Polsce dopiero zaczyna się rozwijać ta świadomość. Coraz więcej osób jednak zaczyna się skłaniać ku naturalnym sposobom leczenia. Widzimy osoby, które już zaczynają stosować te preparaty, mają bardzo szybkie efekty lecznicze, więc mamy nadzieję, że ta świadomość będzie się budowała, zaczniemy rozróżniać THC od CBD i pojawią się nowe możliwości zakupu tego preparatu na konkretne schorzenia – mówi Ewa Gryt.
Jak wskazuje Gryt, zastosowanie konopi tylko w jednej gałęzi przemysłu jest nieopłacalne.
– Trudnością dla ułożenia biznesu jest konieczność globalnego spojrzenia na tę roślinę. Chodzi o to, żeby pozyskiwać też nasiona i kwiaty, a każdy z tych elementów wymaga specjalnego przygotowania kadrowego, maszynowego. Jeżeli uda się to wszystko poskładać w całość, to mamy szanse na to, że poszczególne gałęzie produkcyjne będą mocno opłacalne – tłumaczy Gryt.
Początkowo jej firma zajmowała się wyłącznie produkcją celulozy ze słomy konopnej, jednak szerokie zastosowanie wszystkich części rośliny spowodowało, że poszerza asortyment Dobrych Konopi, m.in. o produkty spożywcze czy terapeutyczno-lecznicze olejki.
– Planujemy również wprowadzenie odżywek białkowych nie tylko dla sportowców, lecz także dla osób starszych, niedożywionych, po lub w trakcie rekonwalescencji. To białko mocno odbudowuje układ odpornościowy, również układ hormonalny człowieka – przekonuje właścicielka Dobrych Konopi.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.