Mówi: | dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka |
Funkcja: | dyrektor ds. medycznych |
Firma: | Medicover Polska |
Mężczyźni unikają lekarzy. Blisko 30 proc. z nich robi badania raz w roku lub rzadziej
Co roku 64 proc. Polaków zgłasza się na badania profilaktyczne. Większość stanowią jednak kobiety. Mężczyźni u lekarza pojawiają się rzadko, średnio 30 proc. z nich raz w roku lub rzadziej. Badania wykonują dopiero wtedy, gdy czują się źle. Strach przed badaniami profilaktycznymi głównie spowodowany jest obawą przed wykryciem poważnej choroby. Tymczasem najskuteczniejszą metodą walki z poważnymi chorobami jest właśnie profilaktyka. Eksperci podkreślają, że nie tylko chodzi badania, lecz także często o zmianę stylu życia.
– Mężczyźni nie garną się do profilaktyki. Unikają lekarzy, a jeśli już się pojawiają, to wtedy, gdy mają niepokojące objawy, kiedy choroba bywa zaawansowana i leczenie jest trudne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bożena Walewska-Zielecka, dr hab. nauk medycznych z Medicover Polska.
Z badania przeprowadzonego przez SWResearch na zlecenie Medicover wynika, że ponad 33 proc. mężczyzn w wieku 35–39 lat oraz 28 proc. w wieku 40–49 lat do lekarza udaje się raz w roku lub rzadziej. Połowa mężczyzn w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie wykonała zaś żadnego badania profilaktycznego.
– Większość mężczyzn stara się nie chodzić do lekarzy. Z naszego raportu zdrowia wynika, że mężczyźni chodzą do lekarza rzadziej niż raz w roku i na pewno nie po to, aby wykonywać badania profilaktyczne lub usłyszeć od lekarza, co powinni robić, aby być zdrowsi – wskazuje dr.hab.n.med. Walewska-Zielecka.
Jak wynika z Raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia” (badanie na populacji 230 tys. pacjentów Medicover), dwóch na trzech mężczyzn w Polsce ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Nadwaga zaś, bez odpowiedniej kontroli i skutecznego leczenia, może prowadzić do wielu poważnych schorzeń: cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu czy niektórych nowotworów. Podwyższony poziom cholesterolu może być przyczyną miażdżycy i zawału, a podwyższone ciśnienie tętnicze może powodować inne choroby układu krążenia.
Barierą, która powstrzymuje panów przed poddaniem się badaniom, jest strach. Blisko 70 proc. mężczyzn w wieku 35–39 lat nie ma pewności, czy ich rodzina będzie zabezpieczona finansowo na wypadek choroby, która na dłużej wyeliminowałaby ich z aktywności zawodowej.
– Mężczyźni są zazwyczaj głowami rodzin i to na nich najczęściej spoczywa ciężar zarabiania pieniędzy, w związku z tym sami boją się o utratę zdrowia i o przyszłość rodziny. Nie jest to bezpodstawne, jeśli nie będziemy robić nic ze swoim zdrowiem, może się zdarzyć niekorzystny scenariusz. Nowotwory są jedną z przyczyn utraty możliwości zarobkowania, warto o tym pamiętać, wykonywać badania profilaktyczne w kierunku nowotworów, zwłaszcza tych często występujących w populacji – przekonuje ekspertka.
Dane Krajowego Rejestru Nowotworów wskazują, że nowotwory są drugą co do częstości przyczyną zgonów mężczyzn w Polsce. Najczęściej diagnozuje się raka płuc i raka prostaty, którego rocznie rozpoznaje się ok. 12 tysięcy nowych zachorowań. Liczba ta z roku na rok rośnie.
Tak jak prawidłowo prowadzona profilaktyka (badania i zdrowy styl życia) zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, tak odpowiednio wcześnie wykryty nowotwór zwiększa zaś szansę na pełne wyleczenie. Eksperci radzą, by raz w roku przeprowadzić kompleksowe badanie stanu zdrowia.
– To przede wszystkim pierwsza wizyta u lekarza z oceną stanu zdrowia, z wykonaniem podstawowych badań krwi, oceną poziomu cholesterolu, glukozy, oceną morfologii. U panów w nieco starszym wieku również z oceną PSA, czyli antygenu, który bywa podwyższony w raku prostaty, po 50 roku życia konieczna jest kolonoskopia. Po pierwszej wizycie lekarz oceni, jaki jest stan zdrowia pacjenta i zaplanuje właściwe postępowanie. Samo wykonanie badań nie powinno nas zadowalać, że zrobiliśmy wszystko. Podstawa profilaktyki to zmiana stylu życia, zwiększenie aktywności fizycznej, redukcja masy ciała, jeśli jest taka potrzeba – wymienia Walewska-Zielecka.
Ponieważ profilaktyka zdrowotna to najbardziej opłacalna inwestycja dla każdego z nas, warto, by stała się dobrym nawykiem
Dlatego Medicover oferuje panom pakiet skoordynowanych badań „Świadomy Mężczyzna”, dzięki któremu w ciągu dwóch wizyt można wykryć wiele schorzeń, m.in. nowotwory: raka prostaty, pęcherza moczowego, trzustki, wątroby, a także choroby serca oraz wiele innych nieprawidłowości.
– To spektrum badań, które panowie powinni wykonać w trosce o swoje zdrowie. Oczywiście w połączeniu z konsultacją lekarską – podkreśla dr.hab.n.med. Bożena Walewska-Zielecka.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-22: Statystyki dotyczące otyłości coraz bardziej niepokojące. Niewielki odsetek chorych podejmuje leczenie
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.