Newsy

Polacy leczą grypę na własną rękę. Na szczepionki decydują się nieliczni

2014-09-30  |  06:20

Od 16 do 22 września zanotowano ponad 57 tys. zachorowań na grypę i jej podejrzeń. W kolejnych tygodniach – wraz z pogarszającą się pogodą – liczba ta będzie wzrastać. Tym bardziej że połowa Polaków leczy się samodzielnie. Na szczepienie wciąż decyduje się niewiele osób. Regularnie szczepi się 17 proc. Polaków – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll.

Jesień to okres wzmożonych zachorowań na grypę i przeziębień. Jak wynika jednak z badania PAYBACK Opinion Poll niezbyt chętnie chodzimy do lekarza. Ponad połowa ankietowanych leczy się przede wszystkim na własną rękę i korzysta ze sprawdzonych lekarstw, a także z porady aptekarza. 30 proc. Polaków zasięga opinii najbliższych – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Lipiński z PAYBACK.

Polacy zdecydowanie stawiają na profilaktykę – dbają o higienę, zdrowe odżywianie i sprawność fizyczną, ciepło się ubierają (90 proc.). Wykonują też badania – 69 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu roku miało badanie krwi i moczu, sprawdzili również poziom cukru i cholesterol.

Ponad połowa Polaków sięga po odżywki i suplementy diety. Najczęściej ankietowani przeznaczają na ten cel 21- 50 zł miesięcznie (45 proc. badanych, przy 56 proc. w 2013 roku). Co trzeci wydaje w aptece mniej niż 20 zł miesięcznie, a 5 proc. badanych – ponad 100 zł.

Polacy zapytani o to, czy korzystają z państwowej, czy z prywatnej służby zdrowia, odpowiadają, że z obu (58 proc. wskazań). Wybór zależy przede wszystkim od tego, jakiego specjalisty poszukują (40 proc. odpowiedzi). Istotne jest, że w stosunku do zeszłego roku dwa razy więcej ankietowanych wskazuje państwową bezpłatną służbę zdrowia jako wybieraną częściej – mówi Piotr Lipiński.

Większości Polaków grypa nie skłania do pozostania w domu – aż 85 proc. badanych nie korzysta ze zwolnień lekarskich.

Wciąż niewiele osób decyduje się na szczepienie. Raz do roku szczepi się 17 proc., nieregularnie zaś – 15 proc. badanych. 68 proc. odpowiedziało przecząco na pytanie, czy się szczepi przeciwko grypie. Połowa z nich podkreśla, że nigdy się nie szczepiła i nie ma takiej potrzeby.

Uważają też, że szczepionki są nieskuteczne bądź boją się ingerencji w swój organizm, uważają, że szczepienie może osłabić organizm. Nie bez znaczenia jest też cena szczepionek  – część osób uważa, że są one po prostu za drogie – przyznaje Lipiński.

Okres jesienno-zimowy oznacza też spadek nastroju – takie dolegliwości odczuwa 55 proc. Polaków. Potrafią oni jednak zadbać o poprawę samopoczucia.

 – Więcej wypoczywamy i śpimy, relaksujemy się. Czasami chodzimy na zakupy, spędzamy też więcej czasu z przyjaciółmi i rodziną – podkreśla przedstawiciel PAYBACK.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.