Newsy

Polacy nie mają czasu przygotowywać posiłków do pracy. Prawie 40 proc. przynajmniej raz w tygodniu je dania gotowe

2019-06-27  |  06:10
Mówi:dr Tomasz Baran, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

Rafał Jędrzejewski, ekspert ds. HR, Executive & Friends 

  • MP4
  • Brak czasu i konieczność wcześniejszego kupienia składników – to największe trudności w przygotowywaniu wartościowego posiłku do pracy. Dlatego Polacy lubią dania gotowe, w których najbardziej doceniają łatwość i szybkość przygotowania. Wskazuje na to 80 proc. badanych w panelu Ariadna. Producenci reagują na aktualne trendy żywieniowe, dlatego na sklepowych półkach przybywa dań gotowych do spożycia, ale jednocześnie bogatych w wartościowe składniki.

    – Główną trudnością w przygotowywaniu posiłków do pracy jest czas. Prawie połowa badanych wskazuje go bezpośrednio, a pozostali twierdzą, że równie uciążliwe są czynności związane z wcześniejszym zakupem produktów. To oznacza, że w 90 proc. przypadków winny jest brak czasu. W tym kontekście nie dziwi, że prawie 40 proc. osób pracujących deklaruje, że minimum raz w tygodniu spożywa w pracy dania gotowe. Aż 70 proc. twierdzi, że kupione dania, gotowe do podgrzania, spożywa minimum raz w miesiącu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

    Dr Tomasz Baran wraz z zespołem przeprowadził w kwietniu badanie „Posiłki Polaków w pracy”. Wyniki ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego na panelu Ariadna wskazują, że ponad 70 proc. przynajmniej raz w tygodniu zabiera do pracy posiłek wcześniej przygotowany w domu. Główną trudnością w samodzielnym przyrządzeniu posiłku jest brak czasu (47 proc.) i konieczność wcześniejszego kupienia wszystkich składników (25 proc.). Stąd rosnąca popularność kupowanych w sklepie dań gotowych do podgrzania.

    Według 50 proc. ankietowanych przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna wartościowe i pożywne danie obiadowe to takie, które jest cennym źródłem witamin i minerałów. 24 proc. badanych wskazuje też, że powinien on być bogaty w warzywa oraz nie zawierać konserwantów i wzmacniaczy smaku. O tym, jak duży wpływ na wyniki w pracy ma odpowiednia dieta, przekonują eksperci z branży HR.

    – Spożywanie posiłków w pracy jest bardzo ważne, ponieważ pozwala nam utrzymać energię i poziom koncentracji przez 8–9 godzin, które zwykle w pracy spędzamy. Polacy regularnie jedzą posiłki w czasie pracy, najczęściej w porze lunchu czy obiadu między 12.00 a 13.00. Niektórzy pracownicy wychodzą z pracy na czas posiłku, ale zdecydowana większość je w pracy przy biurku bądź w miejscu do tego przeznaczonym jak stołówka czy kantyna zapewniona przez pracodawcę. Stąd rosnąca popularność dań gotowych bądź posiłków przygotowywanych w domu. Z tymi drugimi jest jednak taki problem, że ich przygotowanie wymaga czasu i oddzielnych zakupów w tym celu – mówi Rafał Jędrzejewski, ekspert ds. HR w Executive & Friends.

    – Skoro największym problemem w przyrządzeniu posiłków do pracy jest czas, to największą zaletą dań gotowych okazuje się szybkość i łatwość ich przygotowania. Natomiast kolejną zaletą jest poręczne opakowanie, z którego można zjeść posiłek bezpośrednio po podgrzaniu – dodaje dr Tomasz Baran.

    Jak wynika z badania przeprowadzonego na pracujących Polakach, za bardzo atrakcyjne ankietowani uważają także poręczne opakowanie (34 proc.), cenę (33 proc.) i smak (21 proc.).

    – Dania gotowe wydają się być najprostszym rozwiązaniem dla pracownika i dlatego cieszy, że oferta systematycznie rośnie. Co więcej, producenci wprowadzają dania coraz to bardziej bogate w składniki i coraz to bardziej spełniające normy wymagających klientów. Dobrym przykładem jest marka Łowicz, która wprowadziła ostatnio linię Kaszotto i Risotto – pełnowartościowych posiłków, które można przygotować w zaledwie 2 minuty – mówi Rafał Jędrzejewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.