Mówi: | Jakub Wróbel |
Funkcja: | starszy menedżer w Dziale Konsultingu |
Firma: | Deloitte |
Rośnie popularność e-wizyt lekarskich i szkoleń online. Wzrosty sięgają kilkuset procent
Rynek porad lekarskich online będzie dynamicznie rósł – wynika z raportu Deloitte. Do rozwoju usług w sieci przyczynią się m.in. seniorzy, który coraz chętniej sięgają po smartfony. Rośnie także popularność edukacyjnych kursów internetowych. W tym roku liczba zapisów na takie zajęcia wzrośnie dwukrotnie, a za sześć lat e-edukacja ma stanowić 10 proc. całości edukacji.
– Ciekawym rozwiązaniem dostępnym przez internet są kursy, szkolenia i wykłady, czyli edukacja online. To przede wszystkim kursy MOOC, czyli Massive Open Online Courses. Są one nowoczesnymi odpowiednikami szkolnictwa wyższego i kursów doskonalenia zawodowego, a ich udział w rynku edukacyjnym będzie rósł – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Wróbel, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.
Według raportu firmy w tym roku zapisy na kursy online wzrosną dwukrotnie, przekraczając 10 milionów. Rosnąca świadomość nowych metod nauczania zwiększa inwestycje instytucji edukacyjnych w tym obszarze. Na razie problemem jest silny odpływ uczestników w trakcie nauki. W tym roku MOOC będzie miał zaledwie 0,2 proc. udziału w szkolnictwie wyższym. Ale trend wzrostowy jest wyraźny i dotyczy szczególnie szkoleń firmowych oraz osób kontynuujących edukację. Zdaniem menedżera z Deloitte pod koniec tej dekady udział edukacji online w rynku może wzrosnąć do 10 proc.
Szybko rośnie popularność telemedycyny, szczególnie e-wizyt lekarskich – kontaktu z lekarzem za pośrednictwem internetu.
– Popularność tej formy usług medycznych rośnie szczególnie szybko w Ameryce Północnej: w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie – informuje Jakub Wróbel.
Według Deloitte’a w tym roku dojdzie na świecie do 100 milionów e-wizyt. To o 400 proc. więcej niż w roku 2012. W porównaniu do kosztów tradycyjnych wizyt e-porady pozwolą na oszczędności rzędu 5 miliardów dolarów. W Ameryce Północnej obniżenie kosztów będzie najbardziej znaczące – to 75 proc. całego rynku światowego. Unia Europejska na razie przyjęła plan w sprawie regulacji prawnych ułatwiających korzystanie z telemedycyny.
Teraz seniorzy
Rosnące zainteresowanie technologiami i usługami online widać wśród osób powyżej 55. roku życia. Co prawda największy udział w rynku smartfonów wciąż ma grupa wiekowa 18-54, ale to wśród seniorów najszybciej rośnie liczba nabywanych urządzeń. Osoby w zaawansowanym wieku wolniej opanowują nowinki techniczne, ale po pokonaniu bariery niepewności, stają się zaawansowanymi użytkownikami. W tym roku na świecie udział smartfonów w tej grupie zwiększy się do 45-50 proc. przy tempie wzrostu na poziomie 25 proc.
– W Polsce jeszcze nie mówimy o tak wysokiej dynamice, ale trend wzrostowy będzie także zauważalny. Wynika on ze starzenia się społeczeństwa i z oferty producentów i operatorów telekomunikacyjnych, w której dominują zdecydowanie urządzenia typu smartfon – wyjaśnia ekspert.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.