Newsy

Rynek farmaceutyczny w Polsce wraca do wzrostów. Rośnie zapotrzebowanie na leki bez recepty

2014-09-18  |  06:25
Mówi:Lionel Guérin
Funkcja:dyrektor finansowy
Firma:Grupa Sanofi w Polsce
  • MP4
  • Sektor farmaceutyczny osiągnął stabilizację po dwóch trudnych latach spowodowanych wprowadzeniem ustawy refundacyjnej. Przedstawiciele branży oceniają, że w przyszłym roku rynek może osiągnąć wzrost na poziomie 4 proc.  W Polsce szczególnie atrakcyjny dla firm jest segment leków bez recepty (OTC), ponieważ zapotrzebowanie na te produkty stale rośnie.

    Po wejściu w życie nowej ustawy refundacyjnej w 2012 roku branża farmaceutyczna, biotechnologiczna i technologii medycznych zanotowały spory spadek przychodów. Z danych PharmaExpert wynika, że rynek farmaceutyczny odnotował o blisko 6 proc. mniejszą sprzedaż niż w 2011 roku. Według Ministerstwa Zdrowia tylko w pierwszym roku obowiązywania znowelizowanej ustawy wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) na refundację zmniejszyły się z 8,8 do 6,8 mld zł. Problemem dla firm było również ustawowe zmniejszenie marż.

    Lionel Guérin, dyrektor finansowy koncernu Sanofi, przyznaje, że dzisiaj kondycja rynku jest znacznie lepsza niż jeszcze dwa lata temu.

    W tej chwili wracamy do wzrostów i ogólnie sytuacja jest satysfakcjonująca. Eksperci szacują, że możemy oczekiwać wzrostu rynku na poziomie 4 proc. w przyszłym roku – mówi Guérin.

    Polski rynek farmaceutyczny, biotechnologiczny i technologii medycznych wyceniany jest na około 22 mld zł. 40 proc. zajmują na nim leki generyczne (zamienniki oryginalnych), 35–40 proc. produkty innowacyjne. Pozostałą część przychodów generują specyfiki w wolnym obrocie, sprzedawane bez recepty.

    – Branży niewątpliwie pomaga sytuacja w polskiej gospodarce, która pomimo kryzysu w Europie jest cały czas na plusie – zauważa Guérin. – Ma to znaczący wpływ na popyt. Myślę, że na rynku polskim jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Jako firma innowacyjna widzimy, że na przykład w onkologii czy diabetologii są bardzo duże potencjały wzrostu.

    Dlatego, jak informuje dyrektor finansowy Sanofi, firma przygotowuje się do wdrożenia nowych leków w segmencie diabetologicznym i onkologicznym. Pracuje także nad rozszerzeniem swojego portfolio w segmencie produktów generycznych.

    Dzięki dużym wzrostom, które obserwujemy zarówno na rynkach wschodzących, jak i w niektórych segmentach, takich jak diabetologia czy choroby rzadkie, w II kwartale br. Sanofi zanotowało wzrost przychodów w wysokości około 6 proc. – informuje Lionel Guérin. – W Polsce nasze wyniki są również satysfakcjonujące. Rosną prawie wszystkie nasze platformy i aktywności, m.in. diabetologia oraz choroby rzadkie i onkologia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.