Ajelix Launches AI Data Analyst Tool to Simplify Data Analysis Through Conversation
Ajelix today announced the release of AI Data Analyst, a new conversational tool designed to transform complex data analysis into simple chat interactions.
Recent studies highlight the gap AI Data Analyst aims to fill. According to Gartner research, only 22% of organizations have defined and tracked business impact metrics for their data projects, with measurement of real results remaining a significant obstacle. Meanwhile, a DeskTime survey indicates 76% of offices worldwide now use AI chat tools, with adoption nearly doubling over the past year.
"We kept hearing the same pain point from users: getting data insights is hard and time-consuming," said Agnese, co-founder of Ajelix. "AI Data Analyst emerged from a product innovation bootcamp, shaped directly by user feedback and collaborative development."
The new tool requires no complex setup or Excel formula creation. Users can upload data, enter natural language prompts, and receive immediate analysis and visualizations. Internal research conducted through the Ajelix portal revealed that 73% of prospective users plan to use the tool daily or weekly, primarily for data visualization, analysis, insight generation, and data cleaning.
"While AI Data Analyst functions similarly to general AI chat interfaces, it's specifically engineered for data tasks, offering advanced analytical capabilities and actionable results," explained Arturs, co-founder of Ajelix. "Whether someone needs a report on monthly marketing revenue or an explanation of sales performance trends, the system understands and responds appropriately."
The tool is particularly targeted toward small and medium-sized businesses without dedicated data analysis teams, effectively serving as an on-demand data specialist accessible through conversation.
About Ajelix
Ajelix was first heard in 2022 when two founders, Agnese & Arturs from Latvia launched AI spreadsheet tools. Now, Ajelix has become the easiest way to get expert-level analytics and has reached over 250,000 users. The team has more than 10 years of experience with development, and now they are helping get work done faster with AI tools for professionals around the globe.
Ajelix is happy to share more information if needed:
E-mail: agnese@ajelix.com
Website: https://ajelix.com/
Agnese Jaunosane
SIA AJELIX
agnese@ajelix.com
Visit us on social media:
LinkedIn
Instagram
Facebook
YouTube
TikTok
X
Other
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

Length of Hospitalization for Stage III and IV Decubitus Ulcers Before and After 2015
The Blair Memory Care Opens in Cary, NC to Strong Community Support
Premier Auto Protect Earns 2025 Buyer’s Choice Award from ConsumerAffairs, Based on Verified Customer Reviews
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.