Newsy

Giełda Papierów Wartościowych chce przyciągnąć małe i średnie przedsiębiorstwa

2014-04-08  |  06:55
Mówi:Adam Maciejewski
Funkcja:prezes
Firma:Giełda Papeirów Wartościowych w Warszawie
  • MP4
  • Giełda Papierów Wartościowych chce skupić się na zachęcaniu małych i średnich przedsiębiorstw do korzystania ze źródeł finansowania, jakie daje publiczny rynek kapitałowy. Choć firmy te tworzą większość miejsc pracy w Polsce i wytwarzają połowę PKB, to trudniej im o uzyskanie finansowania w bankach. Władze GPW mówią także o konieczności zachęcania Polaków do lokowania swoich oszczędności na giełdzie.

    Ostatnie dwadzieścia kilka lat rozwoju rynku kapitałowego w Polsce to naprawdę duży sukces – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Maciejewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. – Jednak pozostawia on odrobinę niedosytu. Dlatego że przez te dwadzieścia kilka lat giełda czy rynek kapitałowy to był doskonały wehikuł do prywatyzacji. Natomiast zbyt mało prywatnych polskich przedsiębiorców korzystało z tego mechanizmu przy finansowaniu swojego rozwoju – dodaje.

    Według prezesa GPW niedosyt ten wynika ze zbyt małego korzystania przez mniejsze przedsiębiorstwa z możliwości, jakie daje obecność na giełdzie.

    Powinniśmy się skupić na tym, żeby publiczny rynek kapitałowy służył przede wszystkim finansowaniu polskich, prywatnych przedsiębiorstw. W ten sposób spełniałby on swoją zasadniczą rolę w gospodarce. Warto podkreślić, że rynek kapitałowy finansuje przede wszystkim gospodarkę bardziej innowacyjną, ten obszar gospodarczy, który jest trochę mniej finansowany przez sektor bankowy – mówi Maciejewski. – Tymczasem małe i średnie firmy wytwarzają ok. 50 proc. PKB i zatrudniają 2/3 społeczeństwa. To w nich drzemie też największy potencjał innowacyjności.

    Zdaniem Adama Maciejewskiego, niezbędne są też rozwiązania, które stymulowałyby rozwój rynku.

    Warto stworzyć określone zachęty dla przedsiębiorstw gospodarczych, które będą korzystały z kapitałowego źródła finansowania rozwoju – twierdzi prezes GPW. – Potrzebne są też zachęty ze strony samych inwestorów, które przekonają ludzi, że warto inwestować na giełdzie, zamiast trzymać wszystkie środki w banku. Trwają już prace nad przygotowaniem takich kanałów transformacji oszczędności, co jest krokiem w dobrą stronę

    Drugim elementem, do którego zdaniem prezesa GPW warto zachęcać, a który służyłby rozwojowi polskiej gospodarki, jest aktywne inwestowanie przez Polaków na giełdzie. Przerzucenie choćby części oszczędności gospodarstw domowych na rynek publiczny zaowocowałoby jego ożywieniem.

    – Z drugiej strony myślę, że bardzo istotne byłyby zachęty dla inwestorów, dla nas, dla obywateli, którzy mogliby w większym niż dotychczas stopniu przeznaczać własne oszczędności właśnie na kapitał. Czyli mniej oszczędności trzymać na rachunkach bankowych, a w większym stopniu przeznaczać je na inwestycje na rynku kapitałowym – podkreśla Adam Maciejewski.

    7 kwietnia w budynku GPW w Warszawie odbyła się debata „25 lat gospodarczych zmian: co nas czeka?". Uczestniczyli w nim zarówno politycy, osoby związane z polską transformacją (Jan Krzysztof Bielecki, Grzegorz Kołodko, Hanna Gronkiewicz-Waltz i Adam Maciejewski), jak i wybitni ekonomiści oraz praktycy rynków finansowych.

    Czytaj także

    CES 2019

    Regionalne - Mazowieckie

    Intensywny rozwój marki Ibis Styles. Nowy hotel w centrum Warszawy, w połowie roku kolejne otwarcia

    Sieć Ibis Styles, ekonomicznej marki Accor Hotels, obejmuje ponad 430 hoteli i 44 tys. pokoi w 45 krajach. Jej hotele są usytuowane w centrach miast lub w pobliżu stref aktywności biznesowej. W Warszawie do sieci dołączył właśnie kolejny obiekt, wybudowany zaledwie w 13 miesięcy Ibis Styles Warszawa Centrum. Gościom oferuje przemyślany design i 179 pokoi w centralnej lokalizacji, przy zachodnim brzegu Wisły. Wyróżnikiem ma być także unikalny koncept gastronomiczny Winestone.

    Handel

    Ważą się losy sposobu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Twardy brexit może zagrozić polskiemu eksportowi na Wyspy

    Na ponad dwa miesiące przed datą wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wciąż nieznany jest jego scenariusz – czy kraj ten czeka tzw. twardy brexit, czy uda się jednak wypracować konsensus, od którego brytyjscy parlamentarzyści wydają się być bardzo dalecy. Niepewność ta powoduje wahania funta i ogranicza eksport do tego ważnego dla Polski partnera handlowego. W razie braku umowy polskie firmy ucierpią jeszcze bardziej.

    Prawo

    W 2019 roku zmieni się sposób rozliczania podatku za poprzedni rok. Fiskus będzie bardziej łaskawy dla spóźnialskich

    Krótszy okres oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku, możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem nawet po terminie, wyższe kwoty wolne od podatku – to tylko niektóre zmiany w sposobie rozliczania podatku dochodowego za 2018 rok. Główną zmianą jest to, że osoby składające PIT-37 i PIT-38 będą mogły skorzystać z gotowego formularza, który wypełni za nich urzędnik skarbowy. Ułatwienia czekają także osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, dorabiając niewielkie kwoty.

    Handel

    Branża farmaceutyczna i handlowa liderami wydatków na reklamę. W ubiegłym roku przeznaczyły na nią po 4 mld zł

    Prawie 12 mld zł – taką kwotę na promocję w telewizji, radiu i prasie przeznaczyły w ubiegłym roku branże finansowa, motoryzacyjna, telekomunikacja, farmaceutyczna i handlowa. Dwie ostatnie są zdecydowanymi liderami rankingu – obie wydały na reklamę w mediach tradycyjnych po 4,2 mld zł. Marki nadal najchętniej inwestują w reklamy telewizyjne. Z kolei najmniejsze budżety są przeznaczane na promocję w prasie i mediach drukowanych – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.