Komunikaty PR

Aktywność fizyczna Polaków – czy jest z nami aż tak źle?

2020-08-13  |  09:00
Biuro prasowe

Jak mówi znane polskie przysłowie – „ruch to zdrowie”. Każdy z nas wie, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasz organizm i nasze samopoczucie, zwłaszcza gdy spędzamy większość czasu w jednej pozycji, np. przy biurku. Czy to jednak mobilizuje Polaków i Polki, aby więcej czasu przeznaczali na ćwiczenia fizyczne? Jak pod tym względem wypada Polska na tle innych europejskich narodów? I jak zachęcić Polaków i Polki, żeby uprawiali więcej sportu?

 

 

Co trzeci mieszkaniec Polski wciąż stroni od sportu

 

Chociaż stereotyp Polaka, który swój wolny czas spędza na kanapie przed telewizorem, jest dość mocno zakorzeniony w naszej kulturze, to jednak coraz więcej naszych rodaków zaczyna uprawiać sport. Jak wynika z badania MultiSport Index 2019 przeprowadzonego przez Kantar, w ubiegłym roku 64% Polek i Polaków było aktywnych fizycznie. To o 2 punkty procentowe więcej niż w 2018 roku. Jest to grupa, która uprawia jakikolwiek sport przynajmniej raz w miesiącu. Są to proste czynności, jak spacery czy jazda na rowerze do pracy. Najczęściej aktywną fizycznie grupą są osoby młode, od 15 do 24 roku życia (zadeklarowało to aż 80% ankietowanych w tym wieku). Przybywa też osób, które ćwiczą regularnie – aż 19% badanych przyznało się do tego, że uprawia sport 5 razy w tygodniu. Czy to jest jednak powód do dumy i oznaka, że wspomniany stereotyp zniknął na dobre? Niestety nie – co trzeci mieszkaniec naszego kraju w 2019 roku nie podjął żadnej aktywności fizycznej. Jest to jeden z najgorszych wyników wśród państw Unii Europejskiej.

 

Aktywność fizyczna raz w miesiącu – czy to wystarczy?

 

Radość z rosnącej liczby ćwiczących Polaków umniejsza również fakt, że aktywność fizyczna raz w miesiącu to niestety wciąż zbyt mało, żeby określać się mianem sportowego narodu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) minimalny czas ruchu dla osób dorosłych to 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego na tydzień. Oczywiście każdy jest inny i potrzebuje różnej aktywności, ale dane te i tak są przerażające, także wśród dzieci. WHO wskazuje, że minimalna dawka ruchu dla dzieci w wieku od 5 do 17 lat to 60 minut dziennie. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych wynosi jedynie 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadpodstawowych – 3 godziny lekcyjne w tygodniu. Rodzice sami powinni więc dbać o to, żeby ich dzieci uprawiały sport. Jak to jednak zrobić w dobie cyfryzacji, smartfonów i Internetu?

 

Zachęcamy do uprawiania sportu

 

Z pomocą przychodzi… cyfryzacja, smartfony i Internet, dzięki którym dostęp do profesjonalnych ćwiczeń do wykonania w domu jest łatwiejszy. Wystarczy włączyć na ekranie dowolnego urządzenia elektronicznego trening ze znanym sportowcem czy trenerem i po prostu uprawiać sport. To jednak nie do końca zastąpi ruch na świeżym powietrzu. To właśnie dzięki aktywnościom na zewnątrz mamy najwięcej energii, dotleniamy swój organizm, hartujemy go i dostajemy ogromny zastrzyk witaminy D. Z setek bezpłatnych treningów zarówno online, jak i offline dla każdego będzie można skorzystać 19 września w ramach Narodowego Dnia Sportu. To wielkie święto wszystkich osób aktywnych fizycznie i doskonały pretekst do rozpoczęcia nowego, sportowego życia przez tzw. „kanapowców”. Celem kampanii jest popularyzacja sportu wśród dzieci i dorosłych oraz stworzenie możliwości do poznania i spróbowania swoich sił w nieznanych dotąd dyscyplinach sportowych. „Poprzednie edycje Narodowego Dnia Sportu przyciągały tysiące osób, a wydarzenia w ramach NDS liczyliśmy w setkach. W tym roku – z powodu niepewnej sytuacji epidemiologicznej – część naszych działań przenosimy do przestrzeni wirtualnej. Chcemy udowodnić wszystkim Polakom, że do uprawiania pełnowartościowego sportu wystarczy kawałek podłogi w naszym mieszkaniu. Nie rezygnujemy jednak z tego, z czego Narodowy Dzień Sportu słynie. Organizujemy bezpłatne treningi w całym kraju, angażując lubianych i utytułowanych sportowców, ośrodki sportowe, siłownie i kluby fitness” – mówi Krystyna Radkowska, Prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii społecznej.

 

 

Bezpłatne treningi w ramach Narodowego Dnia sportu odbędą się 19 września m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu czy mniejszych miejscowościach, takich jak Ciechocinek, Biała Podlaska oraz Bełchatów. Treningi organizowane online będzie można obejrzeć na stronie www.narodowydziensportu.pl oraz na Facebooku Narodowy Dzień Sportu. Kampania społeczna jest współfinansowana przez Ministerstwo Sportu.

 

 

Narodowy Dzień Sportu

19 września

Strona internetowa: www.narodowydziensportu.pl

Facebook: www.facebook.com/NarodowyDzienSportu

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024 Biuro prasowe
2024-04-29 | 17:00

CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024

Grupa CMA CGM i CEVA Logistics, jej spółka zależna, zostały oficjalnym partnerem logistycznym Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Paryż 2024. Współpracując od lutego 2023
Sport Legenda motosportu Rubens Barrichello dołącza do SOFTSWISS
2024-04-24 | 11:00

Legenda motosportu Rubens Barrichello dołącza do SOFTSWISS

SOFTSWISS, światowy ekspert w dziedzinie technologii, posiadający kluczowe centra rozwoju w Polsce, z dumą ogłasza, że legenda wyścigów Rubens Barrichello został mianowany dyrektorem
Sport Biznes jednoczy siły w charytatywnym wyścigu ALL4Kids Charity Race
2024-04-17 | 11:00

Biznes jednoczy siły w charytatywnym wyścigu ALL4Kids Charity Race

ALL4Kids to dobroczynna platforma utworzona z inicjatywy Rothschild & Co, która już od kilku lat jednoczy kilkadziesiąt firm i setki pracowników - we wspólnym pomaganiu.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.