Komunikaty PR

Aż 56% polskich menadżerów uważa, że koszt wdrożenia nie jest najważniejszy

2024-05-21  |  09:00

Rola kosztów w decyzjach technologicznych, podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa jest wciąż kluczowa, ale świadomość w tym względzie znacznie ewoluowała w ostatnich latach. Dane zebrane przez SAP Polska pokazują, że menadżerowie, decydujący o wydatkach na IT, coraz częściej są skłonni kierować się kryterium długoterminowego zwrotu z inwestycji, a nie tylko początkowym kosztem wdrożenia technologii.

Zmiana myślenia o kosztach?

Postawy polskich firm względem efektywności kosztowej przechodzą znaczącą ewolucję – wynika z danych SAP Polska, zebranych na potrzeby raportu „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0”. Badanie pokazuje, że zdecydowanie rośnie świadomość roli systemów gwarantujących dłuższą perspektywę wzrostu i rozwoju, pozwalających na budowanie długofalowej przewagi konkurencyjnej w oparciu o efektywność kosztową. Większość badanych menedżerów bowiem przyznaje, że koszt wdrożenia jest dla nich istotny, ale równie kluczowy jest długoterminowy zwrot z inwestycji. Taką opinię podziela już 61% badanych.

Co ciekawe już 56% badanych przedstawicieli kadry menadżerskiej w polskich firmach idzie o krok dalej i podkreśla, że o wyborze wdrażanej technologii nie powinien decydować jedynie koszt. Z takim stwierdzeniem nie zgodził się tylko co piąty badany (18%), pozostali byli niezdecydowani.  Wśród menadżerów akcentujących potrzebę równorzędnej roli długofalowego zwrotu z inwestycji i kosztu wdrożenia przy podejmowaniu strategicznych decyzji technologicznych, prym wiodą przedstawiciele przemysłu (75%), sektora IT (69%) oraz handlu (61%). Najbardziej sceptyczni okazują się natomiast przedstawiciele sektora finansowego i bankowego (47%).

Ewolucja postaw dotyczących kosztów wdrożeń to ważny sygnał. Według wielu ekspertów istotną barierą w cyfryzacji biznesu jest przecież nadal przedkładanie początkowego kosztu wdrożenia nad długofalowy zwrot z inwestycji. Zbyt wysokie koszty implementacji od lat są jedną z najczęściej wymienianych potencjalnych barier w inwestycjach IT. Jednocześnie kierowanie się wyłącznie czynnikiem kosztowym często grozi wdrożeniem źle działających systemów, wstrzymujących realną cyfryzację firmy. Uwzględnienie kolejnych etapów funkcjonowania rozwiązań technologicznych w początkowych kalkulacjach kosztowych może zatem świadczyć o tym, że polskie firmy wchodzą w nowy etap dojrzałości cyfrowej. Potwierdzają to odpowiedzi badanych, dotyczące najważniejszych motywacji decydujących o wyborze konkretnych technologii.

Pieniądze w chmurze

Wejście w codzienność rozwiązań chmurowych jest idealnym dowodem na zmianę charakteru i intensywności inwestycji firm w cyfryzację. Długofalowy koszt okazuje się bowiem jedną z ważniejszych motywacji, które kierują organizacjami przy decyzjach o odejściu od modeli on-premise i przejściu na model chmurowy. Wśród najważniejszych czynników decydujących o przejściu do chmury, niższe koszty wykorzystania oprogramowania są bowiem wymieniane na drugim miejscu (wskazało na nie 35% polskich menadżerów badanych przez SAP), tuż po aspekcie związanym z wygodą (dostęp do danych i usług z dowolnego miejsca – wskazany przez 35% badanych), a przed kwestiami związanymi z elastycznością (elastyczność rozwiązań i łatwe aktualizacje – 33%, dopasowanie do potrzeb w obliczu pracy zdalnej/hybrydowej – 32%) i bezpieczeństwem (26%). Wyraźne zrozumienie kwestii długotrwałego zwrotu z inwestycji widać także podczas rozmów z przedsiębiorcami decydującymi o migracji do chmury publicznej. Wśród TOP 5 zachęt, jakie przekonały ich do wyboru, aż 34% badanych wskazuje kwestie dotyczącą długofalowej redukcji kosztów (mniejsze wydatki na zespół odpowiedzialny za utrzymanie systemów), a  jedynie 29% – niższe koszty wdrożenia.

AI a koszty

Także wśród czynników decydujących o wdrożeniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, całościowo pojmowane koszty długofalowe zajmują coraz większą rolę. Już 38% badanych do inwestycji w AI motywuje perspektywa uzyskania wyższej efektywności kosztowej, na którą w ich przedsiębiorstwach kładziony jest coraz większy nacisk. 36% menedżerów przyznaje z kolei, że powodem zachęcającym ich organizację do rozwoju w zakresie narzędzi opartych o AI jest konieczność szybkiej optymalizacji kosztów funkcjonowania. Łącznie spośród pięciu najczęściej wymienianych czynników skłaniających do inwestowania w AI, cztery dotykają zagadnień związanych ściśle z optymalizacją procesów i kosztów.

„Polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej zdają sobie sprawę z wartości inwestycji technologicznych i patrzą na nie w perspektywie długoterminowego zysku, a nie jedynie inicjalnych kosztów wdrożenia. Dla dostawców usług i technologii, dostosowanie się do zmieniających się warunków i postępu technologicznego jest okazją do rozwoju jeszcze trwalszych relacji z klientami. Jednym z kluczowych kroków bywa przejście od sprzedaży oprogramowania do świadczenia usług np. z zakresu chmury, co wpływa na zmianę charakteru relacji z klientem. Staje się ona bardziej strategiczna, oparta na długofalowej perspektywie i pełnym zrozumieniu specyfiki działalności partnera oraz jego potrzeb. Naturalnym rezultatem takiej pogłębionej relacji jest poprawa wyników biznesowych obu stron tej współpracy.” – komentuje Dorota Zaremba, wiceprezeska, dyrektorka sprzedaży, SAP Polska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Linia opraw Tiara 2 LED od Lena Lighting z klasą energetyczną A Biuro prasowe
2024-06-11 | 01:00

Linia opraw Tiara 2 LED od Lena Lighting z klasą energetyczną A

Oprawy uliczne Tiara 2 LED wyróżniają się od teraz nową, najwyższą klasą energetyczną A. Inżynierzy marki wprowadzili do oferty znanych i cenionych opraw infrastrukturalnych
Infrastruktura Równość stron kontraktu a ITPOK
2024-06-10 | 18:23

Równość stron kontraktu a ITPOK

W Polsce trwa złoty okres dla instalacji termicznego przekształcania odpadów. W samym 2023 złożono 39 wniosków o dofinansowanie budowy tych projektów. Jednocześnie wiele
Infrastruktura SABER wygrywa w sądzie z CPPC
2024-05-28 | 16:25

SABER wygrywa w sądzie z CPPC

Pod koniec maja Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyroki dotyczące 20 skarg złożonych przez Saber sp. z o.o. na rozstrzygnięcia podjęte przez Centrum Projektów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Finanse

Polska w światowej czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji dla centrów usług wspólnych oraz ośrodków BPO. Generują one 4,5 proc. polskiego PKB

Sektor usług biznesowych jest jedną z wizytówek polskiej gospodarki i wciąż pozostaje bardzo konkurencyjny w globalnej skali – w Polsce działa już ponad 1,8 tys. centrów usług BPO, SSC/GBS, IT i R&D, a prognozowane zatrudnienie w sektorze w tym roku ma sięgnąć 465 tys. osób. Za ponad 80 proc. tych miejsc pracy odpowiadają inwestorzy zagraniczni, ale po usługi centrów usług biznesowych coraz chętniej sięgają również polskie firmy, które szukają oszczędności w dobie wysokich kosztów. Outsourcing procesów biznesowych pozwala im się skupić na strategicznych procesach i wyzwaniach, a przy tym zmniejszyć koszty nawet o ponad 20 proc.

Handel

Coraz więcej światowych zasobów ryb jest przełowionych. Nadmierne połowy dotyczą już blisko 38 proc. stad ryb na świecie

Według najnowszych danych ONZ FAO nadmierne połowy dotyczą 37,7 proc. wszystkich stad ryb i ten odsetek stale rośnie. W niektórych akwenach, takich jak Morze Śródziemne i Czarne, ponad 60 proc. stad jest przełowionych. Może to prowadzić nie tylko do degradacji ekosystemów morskich, ale także mieć poważne konsekwencje dla milionów ludzi na świecie. – Gdyby wszystkie stada na świecie były poławiane w  zrównoważony sposób, pozwoliłoby to wygenerować o 16 mln t więcej ryb i owoców morza rocznie, co z kolei przełożyłoby się na możliwość wyżywienia dodatkowych 72 mln ludzi – wskazuje Joanna Ornoch z organizacji pozarządowej MSC (Marine Stewardship Council).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.