Biuro – wizytówka firmy czy przyjazne miejsce do pracy?
Jak wskazują wyniki badań przeprowadzone przez Love Your Work, 39,6% pracowników stwierdziło, że wystrój biura był istotnym czynnikiem, który przekonał ich do podjęcia pracy w danej firmie. Co więc zrobić, by miejsce pracy spełniało swoje zadanie, a do tego było przyjazną przestrzenią, do której chce się wracać? Jak sprawić, by biuro było dla klientów i osób odwiedzających wizytówką firmy i wskaźnikiem jej standardów jakościowych? Sprawdź, o czym należy pamiętać.
Biuro to miejsce, gdzie spotykają się ze sobą marketing wewnętrzny i zewnętrzny. Jest to przestrzeń budząca skojarzenia z marką nie tylko w umyśle klienta, lecz także, a może przede wszystkim - w pracownikach. Miejsce, w którym spędzają oni znaczną część swojego życia powinno wspierać ich motywację i satysfakcję. Nie każdy pracodawca zdaje sobie z tego sprawę, jak bardzo otoczenie wpływa na zaangażowanie w pracę. Przestrzeń biurowa może być również czynnikiem decydującym o atrakcyjności firmy jako pracodawcy, co ma istotne znaczenie w rekrutacji i utrzymaniu talentów.
Miejsce, gdzie piękno spotyka się z funkcjonalnością
„Celem projektowania przestrzeni tworzonych z myślą o pracownikach, jest zapewnienie jak największej funkcjonalności pomieszczeń, z jednoczesną dbałością o aspekty użytkowe, estetyczne i komunikacyjne” - mówi Margareta Sztejkowska z pracowni CUDO specjalizującej się w projektowaniu wnętrz użyteczności publicznej.
Jak osiągnąć równowagę pomiędzy tymi trzema kluczowymi czynnikami? Przede wszystkim poprzez dostosowanie projektu do celu jakiemu ma służyć przestrzeń oraz do charakteru działań, które mają być podejmowane w poszczególnych pomieszczeniach. Jak to wygląda w praktyce?
„Na początku określamy potrzeby, jakie ma firma i jej pracownicy, by przestrzeń była dostosowana do realizacji poszczególnych zadań w zgodzie z wartościami, z którymi identyfikuje się marka. Bierzemy wówczas pod uwagę takie aspekty użytkowe, jak ergonomia pracy, czy odpowiednie wyposażenie usprawniające procesy.” – wylicza projektantka z CUDO.
Warto zadać sobie pytanie o to, jakiego rodzaju największe obciążenia spotykają ciało i umysł pracownika podczas wykonywania zadań - i spróbować wdrożyć rozwiązania rekompensujące lub minimalizujące wpływ tego obciążenia na pracownika, tak, by jego zadowolenie i jakość wykonywanej pracy nie ucierpiały wskutek tych obciążeń.
Funkcjonalność przestrzeni to stopień jej dopasowania do potrzeb użytkowników, gwarantujący wygodne przemieszczanie się i sprawne działanie. Estetyka przestrzeni pracy powinna w jakiś sposób przywodzić na myśl kontekst wykonywanej pracy, komunikować przesłanie i wartości marki - na przykład firma podkreślająca dbałość o minimalizację swojego negatywnego wpływu na środowisko może zastosować materiały pochodzące z recyklingu, w pełni biodegradowalne lub odznaczające się wyjątkową trwałością.
Biuro jak dom, czyli jak wyjść na przeciw potrzebom pracowników?
Dlaczego pracodawcy w ogóle powinno zależeć na tym, by pracownicy czuli się w miejscu pracy zadomowieni? Czy nie lepiej byłoby wyraźnie oddzielić kontekst pracy od innych aktywności życiowych? I tak, i nie. Warto znaleźć balans między tworzeniem przyjaznej atmosfery, a kreowaniem przestrzeni sprzyjającej skupieniu i redukującej nadmiar rozpraszających bodźców. Przepływ informacji powinien być taki, by stymulował do wykonywania pracy, ale nie przytłaczał nadmiernie.
Nie każdy może czuć się dobrze spędzając pół dnia w całkowicie przeszklonym biurze, z drugiej strony całkowita izolacja także może być niepotrzebnym stresorem, zwłaszcza w przypadku, gdy zadania nie przewidują częstych interakcji międzyludzkich. Podobnie, choć część pracowników będzie preferowała jasne i dobrze nasłonecznione pomieszczenia, tego rodzaju rozwiązania mogą nie być odpowiednie dla pracowników neuroatypowych.
Wnętrze firmy kształtuje jej wizerunek
Zmiana lokalizacji biura otwiera nowe możliwości i stwarza okazję do przemyśleń dotyczących tego, w jaki sposób otoczenie, architektura i wnętrze siedziby firmy wpływają na postrzeganie marki. Szczególnie ważne wydaje się to w przypadku działalności deweloperskiej, która poprzez tego rodzaju wybory wskazuje na możliwości i kompetencje, jakimi dysponuje. Świadomość tego wieloaspektowego oddziaływania mają twórcy PROFIT Development, którzy w związku z 20- leciem istnienia zadecydowali o przeniesieniu siedziby firmy do nowego biura na ul. Stanisława Dubois 41 we Wrocławiu.
„Wyborem lokalizacji i aranżacji wnętrza wskazujemy na standardy, z jakimi się utożsamiamy i jakie możemy zaproponować naszym klientom”. – wyjaśnia Tomasz Stoga, prezes PROFIT Development. – „Jesteśmy przekonani, że w przypadku firmy z branży deweloperskiej biuro jest szczególnym „dowodem rzeczowym”, świadczącym o standardach jakościowych firmy, o jej profesjonalizmie i wiarygodności.” – dodaje.
Podsumowując – projektowanie przestrzeni biurowej to kluczowy element kreowania atmosfery pracy sprzyjającej efektywności i satysfakcji pracowników, a także budowania wizerunku firmy. Współczesne biura stawiają na funkcjonalność, estetykę i komunikację wartości marki poprzez odpowiednie dostosowanie pomieszczeń do potrzeb pracowników oraz uwzględnienie aspektów ergonomicznych i sensorycznych. Odpowiednio zaprojektowane biuro może stać się czymś więcej niż tylko miejscem pracy, tworząc inspirujące środowisko, wspierające rozwój i realizację celów biznesowych firmy.
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.