Chcemy jeździć bardziej ekologicznie - wyniki badania PETRONAS
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W kolejnych miastach planowane są Strefy Czystego Transportu, a na drogach rośnie liczba pojazdów nisko- i zero-emisyjnych. Koncern PETRONAS zapytał 7 tysięcy kierowców z Europy, w tym Polski, o ich spojrzenie na ekologiczną rewolucję w transporcie. Okazuje się, że aż 80% z nich chce uczestniczyć w zielonej transformacji. Dowiedz się również, co sądzą polscy ankietowani o kierunku zmian w motoryzacji.
PETRONAS Lubricants International (PLI) opublikował wyniki badania opinii kierowców w Europie nt. ograniczania śladu węglowego ich podróży samochodami. Wśród kluczowych wniosków odnotowano istotną lukę pomiędzy deklaracjami kierowców dot. pro-ekologicznych praktyk, a gotowością ponoszenia dodatkowych kosztów. W badaniu wzięło udział 7000 respondentów z Polski, Francji, Hiszpani, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch. W Polsce odpowiedzi udzieliło 1175 osób.
Różnice w podejściu do zrównoważonego transportu
Choć 8 na 10 kierowców wspiera rozwój ekologicznego transportu, to 38% z nich nie chce dokładać się do tego z własnej kieszeni. Poza tym, rosnące ceny energii i koszty życia powodują, że konsumenci na całym świecie zaciskają pasa, co spowalnia zieloną transformację. Badanie PLI wykazuje także różnice w podejściu pomiędzy poszczególnymi narodami. Włosi, Hiszpanie, Francuzi i Polacy są gotowi zapłacić o 11-20% więcej za możliwość mniej emisyjnego podróżowania. Natomiast mieszkańcy Wielkiej Brytanii nie są skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów zrównoważonego transportu.
Dalsze różnice w nastawieniu badanych są widoczne w ujęciu pokoleniowym. Niemal co drugi przedstawiciel (46%) pokolenia Z (urodzeni po 1995 roku) jest skłonny dopłacić 11-20% więcej za czystszą podróż. Natomiast, zdecydowana większość (62%) osób po 55 roku życia twierdzi, że koszty przemieszczania się nie powinny ulec zmianie. Badanie PLI potwierdza ten rozdźwięk generacyjny, jeśli chodzi o spojrzenie na zrównoważony rozwój. Być może wynika to po prostu z przyzwyczajeń, świadomości środowiskowej i większego zaufania młodych do technologii.
Co Polacy sądzą o bardziej ekologicznym podróżowaniu?
Polscy kierowcy mają świadomość, że jazda samochodem oddziałuje na otoczenie naturalne. 83% przyznaje, że rodzaj paliwa ma istotny wpływ na emisyjność pojazdu. Poza tym 8 na 10 kierowców wskazuje również takie czynniki jak wiek (79%) i stan techniczny samochodu (75%), czy interwały wymiany oleju (79%). Na poziom emisji wpływają także dobre i złe nawyki za kółkiem, co przyznało 80% ankietowanych w Polsce.
Deklaratywnie, kobiety (89%) częściej niż mężczyźni (85%) chcą angażować się w zieloną transformację. Jednocześnie co trzeci badany w naszym kraju nie wie co mógłby zrobić, aby przyłączyć się do ekologicznych zmian. 7 na 10 uczestników badania jest gotowych ponieść większe koszty, ale tylko 3% z nich godzi się na wzrost kosztów większy niż 20%. Najwięcej, bo 43% ankietowanych akceptuje podwyżkę kosztów podróżowania w przedziale 11-20%.
- Kierowcy w Polsce wykazują zrozumienie dla konieczności zrównoważenia emisyjności transportu. Deklarują też gotowość zaangażowania się, również finansowego, w zieloną transformację. Jednak, dalej istnieje spora grupa osób – 32% badanych, która nie wie co mogłaby zrobić, aby aktywnie zmniejszać ślad węglowy podróżowania samochodem. Przemysł motoryzacyjny ma w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia, o czym dobrze wiemy jako PETRONAS – mówi Danuta Michałus-Sokołowska, Marketing Manager PETRONAS w Polsce.
Razem w kierunku zielonej przyszłości
Przeciętnie, 12% kierowców w Europie nie wie co może zrobić na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla w transporcie. Jednocześnie ankietowani wskazują potrzebę większego zaangażowania się branży motoryzacyjnej w promowanie ekologicznych postaw za kółkiem. Poza edukowaniem, Europejczycy oczekują obniżenia cen pojazdów nisko- i zero-emisyjnych (hybrydowych oraz elektrycznych) – 42%, a także rozbudowy sieci ładowania.
Badanie PLI pokazuje, że kierowcy w Europie kwestie zrównoważenia emisji CO2 postrzegają znacznie szerzej, niż tylko przez pryzmat paliwa wlewanego do baku. Istotne znaczenie dla nich ma także poprawna eksploatacja pojazdu i utrzymanie go w dobrej kondycji. Dlatego zwracają uwagę na jakość oleju silnikowego, czy nawet rodzaj opakowania środków eksploatacyjnych. Jak pokazuje rynek, coraz więcej firm w branży stawia na wysoki udział surowców z recyklingu.
- Nasze badanie potwierdziło, czego oczekują nasi klienci. Między innymi właśnie dlatego rozwijamy nasze produkty olejowe w kierunku większej efektywności termicznej. Dzięki temu, oleje PETRONAS Syntium zapewniają spadek zużycia paliwa nawet o 3%. W tym roku planujemy także włączyć do naszej oferty opakowania Bag-in-Box, które pozwolą na jeszcze bardziej zrównoważone zużycie surowców. Zamiast plastikowej butelki, korzystamy tutaj z powlekanego kartonu, który zapewnia tak kluczową redukcję plastiku – podsumowuje Danuta Michałus- Sokołowska.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.