Komunikaty PR

Colliers Define diagnozuje „hybrydowe choroby” organizacji

2024-05-31  |  10:39

Organizacje hybrydowe, funkcjonujące na polskim rynku, mierzą się ze złożonymi wyzwaniami. Eksperci ds. środowiska pracy z Colliers Define przeanalizowali dane zebrane w ramach badania „Hybrid & Beyond”, żeby sprawdzić, czy pomiędzy problemami wskazywanymi w ankiecie występują jakieś zależności. Okazało się, że można mówić o współwystępowaniu pewnych charakterystycznych symptomów. Wyodrębnionym skupiskom wyzwań nadali nazwy: apatioza organizacyjna, dur efektywnościowy, rozprosz złośliwy. W najnowszej publikacji z serii „Hybrid Work Insights” opisują typowe objawy „chorób hybrydowych” wraz z metodami ich leczenia.

Praca hybrydowa – wyzwania dla organizacji

Aż 92 proc. firm funkcjonujących na polskim rynku, które wzięły udział w badaniu Colliers Define w 2023 roku, deklarowało wdrożenie hybrydowego modelu pracy. Jednocześnie ¾ z nich napotykało opór ze strony pracowników przed częściowym powrotem do biur. Kadra zarządzająca wskazywała zaś szereg wyzwań, z którymi się mierzy w swoich organizacjach. To m.in. pogorszenie przepływu informacji, współpracy, zmniejszone zaangażowanie pracowników czy erozja kultury organizacyjnej. W najnowszej publikacji eksperci Colliers Define zaproponowali spojrzenie na wyzwania pracy zdalnej i hybrydowej przez pryzmat chorób, a nie pojedynczych symptomów. To pozwala lepiej zrozumieć, z jakimi trudnościami wiąże się funkcjonowanie w hybrydowym modelu pracy, a dzięki temu także celniej na nie reagować.

Przygotowaliśmy ten poradnik, by pomóc organizacjom trafnie zdiagnozować i nazwać trapiące je problemy. To dawka wiedzy dla liderów i sprawdzone narzędzia, dzięki którym można skutecznie mierzyć się z problemami rozproszonych modeli pracy – tłumaczy Dorota Osiecka, Partner, Colliers Define.

 

Diagnoza oparta na wynikach badań

Punktem wyjścia była analiza danych zebranych w ramach „Hybrid and Beyond”, cyklicznego badania realizowanego co roku przez ekspertów Colliers Define.

Przyjrzeliśmy się temu, jak kadra menedżerska postrzega wpływ pracy zdalnej na różne obszary funkcjonowania ich organizacji. Interesowało nas, czy pomiędzy zgłaszanymi problemami występują jakieś korelacje. Innymi słowy: czy firmy, które przykładowo deklarują problem z przepływem informacji, częściej zgłaszają także problemy w innych obszarach, a jeżeli tak – w jakich. Pogłębiona analiza statystyczna wykazała, że takie korelacje faktycznie występują – wyjaśnia Grzegorz Rajca, Associate Director, Colliers Define.

Obraz wyzwań, który powstał na bazie analiz ilościowych, został uzupełniony jakościowymi metodami warsztatowymi z udziałem kadry menedżerskiej z różnych organizacji. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia eksperci stworzyli bogaty i rzetelny opis tego, z jakimi problemami borykają się dziś hybrydowe organizacje.

Choroby hybrydowe: od diagnozy do leczenia

W poradniku opisano trzy choroby: apatiozę organizacyjną, dur efektywnościowy i rozprosz złośliwy. Pierwsza z nich wiąże się ze spadkiem zaangażowania, postępującą biernością i wycofaniem pracowników. Objawem drugiej, jak sama nazwa sugeruje, są problemy z efektywnością zarówno indywidualną, jak i zespołową.

W czasie warsztatów usłyszeliśmy wiele historii z życia codziennego w biurze. Dzięki temu udało nam się stworzyć pogłębiony opis chorób. Dowiedzieliśmy się na przykład, że jednym z objawów rozproszu złośliwego jest to, że pracownicy częściej skarżą się przełożonym zamiast samodzielnie rozwiązywać nieporozumienia. Do rozwiązywania błahych konfliktów włączane są osoby z działu HR – wyjaśnia Karolina Dudek, Associate Director, Colliers Define.

Opisowi symptomów towarzyszy lista działań profilaktycznych, które warto podejmować, by minimalizować ryzyko wystąpienia choroby. Przedstawione są także organizacyjne sposoby, do których zaliczone zostały szybkie i niezbyt kosztowne działania, łatwe do wdrożenia przez menedżerów. W poradniku omówione zostały także skuteczne kuracje, wiążące się z większymi nakładami organizacyjnymi lub finansowymi.

Badania polskiego rynku pracy

„Nowe wyzwania. Jak diagnozować i leczyć hybrydowe choroby organizacji?” to już trzecia publikacja z serii „Hybrid Work Insights”. Dwie poprzednie dotyczyły odmiennych oczekiwań kadry menedżerskiej i pracowników co do sposobów kształtowania modelu hybrydowego oraz problemów z efektywnością w zespołach rozproszonych. W serii „Hybrid Work Insights” ukazują się publikacje będące komentarzem do zmian zachodzących w organizacjach, które wdrożyły model hybrydowy. Zmiany te zespół Colliers Define systematycznie monitoruje w ramach corocznego badania „Hybrid & Beyond” realizowanego od 2022 roku i skierowanego do kadry menedżerskiej organizacji funkcjonujących na polskim rynku. Dzięki zebranym danym zespół Colliers Define publikuje wartościowe analizy sytuacji w różnych branżach zatrudniających pracowników należących do grupy tzw. białych kołnierzyków oraz pokazuje dynamikę zmian w polskich biurach. Wkrótce uruchomiona zostanie kolejna edycja ankiety, a analiza zebranych danych zostanie opublikowana jesienią tego roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych Biuro prasowe
2025-02-28 | 11:40

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Michał Solecki, założyciel i właściciel agencji Worksol Group, od lat specjalizuje się w międzynarodowej rekrutacji pracowników tymczasowych. Jego firma, założona
Praca Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Praca 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.