Komunikaty PR

Colliers Define diagnozuje „hybrydowe choroby” organizacji

2024-05-31  |  10:39

Organizacje hybrydowe, funkcjonujące na polskim rynku, mierzą się ze złożonymi wyzwaniami. Eksperci ds. środowiska pracy z Colliers Define przeanalizowali dane zebrane w ramach badania „Hybrid & Beyond”, żeby sprawdzić, czy pomiędzy problemami wskazywanymi w ankiecie występują jakieś zależności. Okazało się, że można mówić o współwystępowaniu pewnych charakterystycznych symptomów. Wyodrębnionym skupiskom wyzwań nadali nazwy: apatioza organizacyjna, dur efektywnościowy, rozprosz złośliwy. W najnowszej publikacji z serii „Hybrid Work Insights” opisują typowe objawy „chorób hybrydowych” wraz z metodami ich leczenia.

Praca hybrydowa – wyzwania dla organizacji

Aż 92 proc. firm funkcjonujących na polskim rynku, które wzięły udział w badaniu Colliers Define w 2023 roku, deklarowało wdrożenie hybrydowego modelu pracy. Jednocześnie ¾ z nich napotykało opór ze strony pracowników przed częściowym powrotem do biur. Kadra zarządzająca wskazywała zaś szereg wyzwań, z którymi się mierzy w swoich organizacjach. To m.in. pogorszenie przepływu informacji, współpracy, zmniejszone zaangażowanie pracowników czy erozja kultury organizacyjnej. W najnowszej publikacji eksperci Colliers Define zaproponowali spojrzenie na wyzwania pracy zdalnej i hybrydowej przez pryzmat chorób, a nie pojedynczych symptomów. To pozwala lepiej zrozumieć, z jakimi trudnościami wiąże się funkcjonowanie w hybrydowym modelu pracy, a dzięki temu także celniej na nie reagować.

Przygotowaliśmy ten poradnik, by pomóc organizacjom trafnie zdiagnozować i nazwać trapiące je problemy. To dawka wiedzy dla liderów i sprawdzone narzędzia, dzięki którym można skutecznie mierzyć się z problemami rozproszonych modeli pracy – tłumaczy Dorota Osiecka, Partner, Colliers Define.

 

Diagnoza oparta na wynikach badań

Punktem wyjścia była analiza danych zebranych w ramach „Hybrid and Beyond”, cyklicznego badania realizowanego co roku przez ekspertów Colliers Define.

Przyjrzeliśmy się temu, jak kadra menedżerska postrzega wpływ pracy zdalnej na różne obszary funkcjonowania ich organizacji. Interesowało nas, czy pomiędzy zgłaszanymi problemami występują jakieś korelacje. Innymi słowy: czy firmy, które przykładowo deklarują problem z przepływem informacji, częściej zgłaszają także problemy w innych obszarach, a jeżeli tak – w jakich. Pogłębiona analiza statystyczna wykazała, że takie korelacje faktycznie występują – wyjaśnia Grzegorz Rajca, Associate Director, Colliers Define.

Obraz wyzwań, który powstał na bazie analiz ilościowych, został uzupełniony jakościowymi metodami warsztatowymi z udziałem kadry menedżerskiej z różnych organizacji. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia eksperci stworzyli bogaty i rzetelny opis tego, z jakimi problemami borykają się dziś hybrydowe organizacje.

Choroby hybrydowe: od diagnozy do leczenia

W poradniku opisano trzy choroby: apatiozę organizacyjną, dur efektywnościowy i rozprosz złośliwy. Pierwsza z nich wiąże się ze spadkiem zaangażowania, postępującą biernością i wycofaniem pracowników. Objawem drugiej, jak sama nazwa sugeruje, są problemy z efektywnością zarówno indywidualną, jak i zespołową.

W czasie warsztatów usłyszeliśmy wiele historii z życia codziennego w biurze. Dzięki temu udało nam się stworzyć pogłębiony opis chorób. Dowiedzieliśmy się na przykład, że jednym z objawów rozproszu złośliwego jest to, że pracownicy częściej skarżą się przełożonym zamiast samodzielnie rozwiązywać nieporozumienia. Do rozwiązywania błahych konfliktów włączane są osoby z działu HR – wyjaśnia Karolina Dudek, Associate Director, Colliers Define.

Opisowi symptomów towarzyszy lista działań profilaktycznych, które warto podejmować, by minimalizować ryzyko wystąpienia choroby. Przedstawione są także organizacyjne sposoby, do których zaliczone zostały szybkie i niezbyt kosztowne działania, łatwe do wdrożenia przez menedżerów. W poradniku omówione zostały także skuteczne kuracje, wiążące się z większymi nakładami organizacyjnymi lub finansowymi.

Badania polskiego rynku pracy

„Nowe wyzwania. Jak diagnozować i leczyć hybrydowe choroby organizacji?” to już trzecia publikacja z serii „Hybrid Work Insights”. Dwie poprzednie dotyczyły odmiennych oczekiwań kadry menedżerskiej i pracowników co do sposobów kształtowania modelu hybrydowego oraz problemów z efektywnością w zespołach rozproszonych. W serii „Hybrid Work Insights” ukazują się publikacje będące komentarzem do zmian zachodzących w organizacjach, które wdrożyły model hybrydowy. Zmiany te zespół Colliers Define systematycznie monitoruje w ramach corocznego badania „Hybrid & Beyond” realizowanego od 2022 roku i skierowanego do kadry menedżerskiej organizacji funkcjonujących na polskim rynku. Dzięki zebranym danym zespół Colliers Define publikuje wartościowe analizy sytuacji w różnych branżach zatrudniających pracowników należących do grupy tzw. białych kołnierzyków oraz pokazuje dynamikę zmian w polskich biurach. Wkrótce uruchomiona zostanie kolejna edycja ankiety, a analiza zebranych danych zostanie opublikowana jesienią tego roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:27

Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania

6 lipca 2024 r. mija termin implementacji do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy CSRD. Nakłada ona na największych przedsiębiorców obowiązek składania sprawozdań
Praca Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym
2024-07-05 | 01:00

Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym

Agencje pracy tymczasowej w sezonie letnim odgrywają kluczową rolę w sterowaniu ruchem  na rynku pracy wobec zwiększonego zapotrzebowania na pracowników
Praca Rośnie czarny rynek zatrudnienia cudzoziemców
2024-06-28 | 11:30

Rośnie czarny rynek zatrudnienia cudzoziemców

W Polsce na ogromną skalę rośnie czarny rynek zatrudnienia cudzoziemców, który realnie zagraża konkurencyjności przedsiębiorców legalnie prowadzącym działalność

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.