Czy Polki są niezależne finansowo? Raport z okazji Dnia Kobiet
Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet. Warto pamiętać, że historia tego Święta wiązała się z walką o prawa wyborcze, pracownicze oraz socjalne. Jednak nadal trzeba uświadamiać społeczeństwo na temat problemów, z jakimi zmaga się płeć piękna np. nierówne szanse, czy dyskryminacja w miejscu pracy. Dlatego właśnie powstał raport Niezależna finansowo Polka, który obrazuje aktualną sytuację kobiet na rynku pracy oraz to, jak kobiety myślą o pieniądzach.
Szacuje się, że co piąta kobieta nie ma stałego źródła dochodu i jest tym samym zależna od czyichś pieniędzy. Luka płacowa nadal ma się dobrze, a kobiety mają mniejsze szanse na rozwój kariery i rzadziej zarządzają biznesem – dane nie pozostawiają wątpliwości. Nierówności ekonomiczne są nadal widoczne. Według ostatniego raportu opublikowanego przez World Economic Forum wynika, że kobiety wykonujące te same obowiązki co mężczyźni, otrzymują wynagrodzenie niższe o 8,7%. Według danych zniwelowanie luki płacowej w skali globalnej zajmie kolejne 132 lata. W Europie Środkowo-Wschodniej, czyli również w Polsce, prognozuje się, że zajmie to 107 lat. Raport Dun & Bradstreet pokazuje, że odsetek kobiet pełniących funkcję prezesów w 2021 roku wynosił 19,5%, a odsetek członków zarządu 25%. Co oznacza, że mimo ponad 40% udziału kobiet na polskim rynku pracy, aż 80% stanowisk prezesów i 75% stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni. To jest szklany sufit, z którym kobiety zmagają się od lat. Nadal funkcjonuje przekonanie, że kobiety mają mniejsze kompetencje spowodowane macierzyństwem i istnieją mocno zakorzenione w naszej mentalności role społeczne. Wszystkie te elementy wpływają na mniejszą niezależność finansową kobiet, czy chociażby chęć inwestowania.
- Rosnąca świadomość tych problemów jest – mamy nadzieję – początkiem rewolucji, a przynajmniej dyskusji o równaniu szans kobiet i mężczyzn w sferze zawodowej. Chcemy, żeby problem ten był podejmowany coraz częściej i szerzej - mówi Marta Sajnóg Senior Content Marketing Specialist w Walutomat.pl
Dlatego też powstał raport Niezależna finansowo Polka, który jest opracowaniem szeregu badań na temat kobiet na rynku pracy, przedsiębiorczości, edukacji finansowej i ich ekonomicznej sytuacji. Publikacja ta została wzbogacona o merytoryczne komentarze ekspertek i ekspertów ze środowiska biznesowego, akademickiego, inwestorskiego oraz osób popularyzujących edukację finansową. Wśród ekspertów wypowiadających się są m.in. Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, dr Anna Smolińska, edukatorka finansowa i autorka bloga kobietainwestuje.pl, Dominika Nawrocka, założycielka organizacji edukacyjnej Kobieta i Pieniądze, czy Dorota Sierakowska, finansistka i założycielka społeczności Girls Money Club.
- Pierwszy raz Dzień Kobiet był obchodzony już prawie 100 lat temu. Jest rok 2023 i mimo że emancypacja, parytety i feminizm mają się lepiej niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu, to jednak nadal w społeczeństwie funkcjonują stereotypy, które wpływają na równość kobiet. Mamy nadzieję, że ten raport będzie też przyczynkiem do głośnej rozmowy i motywacją do podejmowania działań, wspierających niezależność finansową Polek - komentuje Marta Przewoźna, Communications Manager Walutomat.pl
Większa świadomość finansowa kobiet może sprawić, że Panie priorytetowo potraktują swoją niezależność finansową. Czym jest niezależność finansowa? Na to pytanie i wiele innych odpowiada raport serwisu Walutomat, który dostępny jest na stronie: www.walutomat.pl/niezalezna-finansowo
W Dniu Kobiet wszystkim Paniom życzymy, aby ten dzień nie był świętem a codziennością. Wiele inspiracji i siły, aby żadna kobieta nie musiała mierzyć się z przekonaniem o kobiecej niewystarczalności! Życzymy również wszystkim kobietom prawa do decydowania o sobie!

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.