Dlaczego warto organizować spotkania przedsiębiorców i jak to robić efektywnie?
Polskie Towarzystwo Gospodarcze
ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl
Bez wątpienia networking jest jedną z największych wartości, które organizacje pozarządowe oferują swoim członkom (obecnym i potencjalnym). W szczególności dotyczy to związków pracodawców i przedsiębiorców, których uczestnicy rozumieją i doceniają istotę kontaktu osobistego. Niezależnie od istniejących gigantycznych możliwości komunikacji zdalnej, to właśnie przez spotkanie osobiste buduje się zaufanie i więzi interpersonalne, które są następnie podstawą, niekiedy ogromnych, wspólnych przedsięwzięć biznesowych.
W związku z powyższym warto odpowiedzieć sobie nie tylko na pytanie o to, czemu warto, ale również (a może przede wszystkim), jak skutecznie organizować takie spotkania? Doświadczenie Polskiego Towarzystwa Gospodarczego w tym zakresie może być świetnym przykładem dla rozmaitych innych podmiotów, w tym charytatywnych, zawodowych czy hobbystycznych.
Zacznijmy od podstaw. W jaki sposób, oczywiście w sporym uproszczeniu, wygląda proces organizacji lokalnego spotkania przedsiębiorców? Przede wszystkim identyfikujemy i docieramy - często drogą bezpośrednią - do najbardziej znanych podmiotów gospodarczych w regionie i zapraszamy ich do wzięcia udziału w wydarzeniu. Tematem przewodnim zawsze jest konkretny i bieżący problem oraz ciekawy prelegent, gość specjalny, który może udzielić wnikliwych informacji, trudnych do zdobycia w inny sposób.
Co co przede wszystkim motywuje przedsiębiorców przychodzących na takie spotkania? Nie odkryjemy tu nic nowego pisząc, że chęć pozyskania klientów. Ale ta odpowiedź byłaby zbyt wąska. Przedstawicielom i właścicielom firm zależy także na rozwiązaniu bieżących potrzeb biznesowych, np. uzyskania porady, poznania perspektywy innych, przedyskutowania danego problemu itp. Ważną rolę odgrywa też (przy kolejnych spotkaniach) chęć podtrzymania dotychczasowych kontaktów. Naturalnie potrzeba rozwoju osobistego i edukacji poprzez wysłuchania ciekawego prelegenta jest również często spotykana. W końcu, czysto ludzka chęć miłego spędzenia czasu w towarzystwie podobnie myślących osób i zrelaksowania się po ciężkim dniu pracy.
Wiedząc to wszystko można przejść do kwestii frekwencji na takim spotkaniu. Od czego jeszcze ona zależy? Wystarczy wymienić tu kilka czynników. Przede wszystkim do ilu potencjalnie zainteresowanych uda się dotrzeć z informacją o fakcie planowanego wydarzenia. Tu wkraczają więc działania komunikacyjne i marketingowe. Liczy się jednak również renoma organizacji i osoby organizującej dane spotkanie. Jeśli przedsiębiorcy wiedzą od swoich znajomych, że dany związek godnie ich reprezentuje i znają koordynatora lokalnego (a przynajmniej słyszeli o nim), wówczas szansa, że przyjdą chociażby z ciekawości jest realnie znacznie wyższa, niż byłoby to w przypadku anonimowych organizatorów. No i oczywiście dobór gości - prelegentów oraz tematyki spotkania. To oni są magnesem przyciągającym uczestników.
A jak wygląda typowe spotkanie? Wbrew pozorom jego ramy są dość jednolite i powtarzalne. W godzinach popołudniowo - wieczornych (np. o 18:30) zbierają się pierwsi uczestnicy, zapoznają, trwają rozmowy kuluarowe i rozpoczyna się networking. 15-20 minut później organizator oficjalnie wita gości i zapowiada prelegenta, którego wystąpienie trwa około 25-30 minut. Następnie pojawiają się pytania i dyskusja w przedmiocie spotkania. Około godzinę po rozpoczęciu wydarzenia startuje sesja autoprezentacji wszystkich uczestników, każdy ma około minutę na przedstawienie się i opowiedzenie o swoim biznesie. Po wszystkim następuje powrót do rozmów kuluarowych, którym towarzyszy głębsza integracja (niekiedy przy kolacji), która nie ma już ram czasowych.
Dla wielu najciekawszym może być pytanie, czy przedsiębiorcom udaje się coś realnie załatwić w trakcie takich spotkań, np. uzgodnić i podpisać duży kontrakt. Odpowiedź będzie tu bardziej złożona. Oczywiście to się zdarza, ale trzeba pamiętać, iż takie kontrakty są zwykle wieloetapowym procesem wymagającym wielu przygotowań, a nie jednorazową i spontaniczną akcją. Dlatego w trakcie networkingu głównym celem jest na ogół umówienie spotkań indywidualnych na przyszłość, a w ich następstwie budowanie trwałej relacji biznesowej.
Jako ciekawostkę dodajmy, że spotkania networkingowe przedsiębiorców obfitują w sytuacje zabawne i nietypowe. Organizowane bywają też w niestandardowych okolicznościach: np. w winnicach, podczas rejsów morskich, w trakcie zawodów sportowych, a nawet pod ziemią (w kopalniach). Przedsiębiorcy chętnie spędzają czas na rywalizacji, nawet jeśli jest to tylko wspólne wyjście na strzelnice.
Przypomnieć trzeba, że prawdziwy networking jest w zdecydowanej większości wypadków prowadzony offline, czyli na żywo. Formuła osobista ma przyszłość! W szczególności po okresie pandemii ludzie chętnie wracają do spotkań twarzą w twarz, bo wiedzą jak wiele można załatwić, gdy po drugiej stronie stołu znajduje się realna osoba, a nie tylko jej wizerunek na monitorze komputera.
O spotkaniach przedsiębiorców można by napisać rozprawę habilitacyjną (być może taka nawet już powstała), mamy jednak nadzieję, że w tym krótkim tekście udało nam się przybliżyć nieco ideę ich skutecznej organizacji oraz sens brania w nich udziału. Przy tej okazji zapraszamy wszystkich obecnych i potencjalnych członków na kolejne wydarzenia tego typu organizowane przez Polskie Towarzystwo Gospodarcze - związek pracodawców godny zaufania.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.