Komunikaty PR

Działasz w branży fashion? Poznaj rynki krajów bałtyckich!

2022-07-21  |  12:00
Biuro prasowe

 

W 2021 r. rynek mody w krajach bałtyckich zwiększył swoją wartość, głównie za sprawą handlu elektronicznego, który w branży fashion wzrósł o 35% w porównaniu z rokiem 2020. W 2022 roku oczekiwany jest wzrost sprzedaży ubrań i akcesoriów online o 15%, a udział w całym rynku mody wyniesie ponad 26,5%. Kraje bałtyckie przeżywają obecnie rozkwit branży fashion. Decydując się na zagraniczną ekspansję w branży modowej do krajów bałtyckich, warto przyjrzeć się specyfice tych rynków.

 

Top kategorie w modzie

Wprowadzenie szczepień i poluzowanie covidowych restrykcji przywróciło życie towarzyskie mieszkańców tych krajów do normy. W rezultacie nastąpił wzrost liczby zakupów w kategorii “wyjściowej”, czyli produktów takich jak sukienki, spódnice, bluzki, buty na wysokich obcasach czy biżuterii.

 

Jednocześnie nie wszyscy wrócili jeszcze do biura, przez co klasyczna odzież wybierana niegdyś do pracy nie wzrosła na popularności tak bardzo, jak się tego spodziewano. W krajach bałtyckich klienci kochają komfort, a kategoria casual, w której królują dresy, stale rośnie w rankingu zakupów online.

 

Z kolei kategoria odzieży domowej, w tym na przykład bielizna do spania, która była jedną z najlepiej rozwijających się w 2020 r., odnotowała spadek w roku 2021.

 

Zmieniające się oczekiwania klientów

Oczekiwania klientów wciąż się zmieniają i ewoluują. Reklama online staje się coraz droższa – według badań GLAMI przeprowadzonych wśród partnerów, wzrost kosztów reklamy został uznany za największe wyzwanie w roku 2022. Nic dziwnego – ceny reklamy na Facebooku były o 47% wyższe w III kwartale 2021 r. w porównaniu z III kwartałem 2020 r. według Emarketera.

 

Aby móc skutecznie konkurować, e-sklepy muszą wywierać znaczący wpływ na swoich klientów i starać się ich utrzymać. Jednym z najprostszych sposobów, aby to osiągnąć, jest hiperpersonalizacja, czyli zaawansowane dostosowywanie oferty i doświadczeń klienta, osiągana dzięki wykorzystaniu danych, sztucznej inteligencji i analityki. W taki sposób działa GLAMI – popularna wyszukiwarka modowa w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

,,GLAMI wykorzystuje wewnętrzne algorytmy do personalizacji listy produktów dla każdego odwiedzającego. W ten sposób jesteśmy w stanie dopasować poszczególnych kupujących do produktów i marek, których zakupem są najprawdopodobniej zainteresowani. Miliony użytkowników w Europie Środkowo-Wschodniej również używają GLAMI do zarządzania swoimi listami życzeń i polowania na najlepsze oferty na rynku, co pozwala nam na jeszcze większą personalizację list i rekomendacji.” – mówi Jan Keselak, Chief Revenue Officer w GLAMI.

 

Dostosuj swój e-sklep

Istotnym krokiem jest sprawdzenie danego rynku pod kątem kosztów i terminów dostaw czy zwrotów. Podobnie będzie z preferowanymi przez klientów formami płatności za przesyłkę – raz będą wybierać opcję za pobraniem, a kiedy indziej płatność z góry. W tym przypadku, ważny będzie wybór integratora płatności, który powinien być przyjazny i intuicyjny dla użytkownika. Możliwość wyboru i elastyczność to czynniki mające znaczący wpływ na ponowny wybór przez klienta danego sklepu.

 

Przejrzysta komunikacja jest kluczem do sukcesu – polityka prywatności powinna być zrozumiała dla odbiorców e-sklepu. Ostatnie badania wykazały, iż 45% konsumentów chciałoby zobaczyć przykłady wykorzystania ich danych osobowych przez poszczególne marki.

 

Warto także oferować klientom coś w zamian. Ponad połowa z nich chętnie rozważyłaby udostępnienie swoich danych osobowych, aby uzyskać dodatkową wartość. Przykładem takiej wartości mogą być rekomendacje oparte na preferencjach zakupowych lub dostęp do dodatkowych funkcji i usług.

 

Współpracuj z Packetą!

„Cały czas pomagamy firmom w budowaniu pozycji rynkowej poza granicami kraju optymalizując nie tylko koszty ich przesyłek, ale i czas dzięki jednemu zintegrowanemu API. Dlatego też e-sklep nie musi samodzielnie szukać dostawców na poszczególnych rynkach i negocjować cen z wieloma partnerami, tylko ma dostarczoną niezbędną infrastrukturę, wsparcie oraz elastyczne formy dostawy w przystępnych cenach i jednym, zintegrowanym module, który wystarczy tylko uruchomić. Dzięki temu rozwiązaniu Packeta Poland nie tylko wspiera polski e-commerce, ale także stała się hub-em dla krajów bałtyckich.” – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.

 

 

W materiale wykorzystano dane z raportu GLAMI: Overview of the Baltic markets in 2021 and trends that will shape the industry in 2022., https://www.glami.cz/­

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11500 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła ponad 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG Biuro prasowe
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie
Firma Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
2025-05-29 | 11:15

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion
Firma Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
2025-05-28 | 12:00

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Codzienne sytuacje pokazują, że proszenie o opiekę nad zwierzakiem wiąże się często z czymś więcej niż wdzięcznością. Znajoma dokarmia kota podczas urlopu, sąsiad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.