Elastyczne procesy, automatyzacja, robotyka i sztuczna inteligencja
Przemysł 4.0 zmienia paradygmat ery Forda. Nowe technologie pozwalają spełniać wymagania klientów i dostosowywać produkty, wytwarzane na tej samej linii produkcyjnej, poprzez elastyczne procesy, automatyzację, robotykę i sztuczną inteligencję. Firmy świadczące usługi EMS mogą dzięki temu działać lepiej, szybciej i bardziej elastycznie. Ponieważ trend masowej personalizacji widać także w tym obszarze, nie pozostaje im nic innego, jak dostosować się do wymagań rynku.
Aby otrzymać urządzenie elektroniczne na zamówienie i być konkurencyjnym, firmy wcale nie muszą produkować w Chinach. Na rodzimym rynku firm świadczących usługi EMS coraz więcej przedsiębiorstw dąży do uzyskania doskonałości operacyjnej i traktuje to jako coś więcej, niż tylko podążanie za procesem. – To filozofia, której musimy przestrzegać, koncentrując się na sposobie myślenia i wytycznych, a nie na zasadach – mówi Łukasz Samson, Dyrektor Operacyjny z firmy Fitech. – Dbanie o klienta wykracza daleko poza doskonałość operacyjną. Liczy się elastyczność, empatia, lata doświadczenia zdobytego w projektowaniu i produkcji oraz postawa „can-do’ – dodaje. Dla EMS-ów osiągnięcie tych celów jest możliwe m.in. dzięki wysokiemu stopniowi standaryzacji i automatyzacji.
Rozwiązania custom made a produkcja kontraktowa
Usługi EMS oznaczają pracę z często zmieniającymi się wymaganiami i środowiskami oraz modyfikacjami w zakresie BOM (ang. Bill of Materials). – W przypadku, gdy klient produkuje dla siebie – na zasadzie low mix/high volume, linia i maszyny są szyte na miarę. Natomiast jeśli mówimy o produkcji kontraktowej, gdzie klienci są lub ich nie ma, produkcja zmienia się cyklicznie, czasami jest wysoki wolumen, a czasami niski, fabryka musi się cechować dużą elastycznością. – zauważa ekspert z Fitech. Dlatego właśnie wprowadza się elementy standaryzacji. Zastosowanie maszyn wyposażonych w inteligentne systemy wizyjne czy sztuczną inteligencję, przygotowane do pracy z operatorem i bez, pozwala na ich wykorzystanie w różnych procesach. Np. jeśli pojawi się nowy komponent, maszyna musi sobie z tym „poradzić”, czyli bardzo szybko się dostosować i dalej obsługiwać proces z wysoką wydajnością. – Dokładnie taki cel przyświecał naszym inżynierom, którzy stworzyli linię maszyn AI.Rob. Ponieważ ich działanie oparto na procesach generic, zapewniają elastyczność i modularność w procesie produkcyjnym – tłumaczy Łukasz Samson.
Usługi EMS a procesy generyczne
Czy procesy generic, czyli uniwersalne, powtarzalne operacje wykonywane przez maszyny, pozwalające je łatwo przestawić do wykonywania innej czynności, są rozwiązaniem problemów producentów kontraktowej elektroniki? Podmioty oferujące usługi EMS są poniekąd uzależnione od decyzji klientów i od rynku, dlatego wszystkie urządzenia i maszyny muszą być bardzo elastyczne. Nikt nie stworzył jak dotąd takiego robota, który byłby „do wszystkiego”. Dlatego odpowiedzią na wyzywania stawiane producentom elektroniki kontraktowej jest wprowadzenie elementu standaryzacji. – Rozwiązania robotyzujące AI.Rob pozwalają m.in. na montaż, lutowanie, pakowanie, dozowanie, skręcanie, silikonowanie, znakowanie, testowanie czy depanelizację – wylicza Łukasz Samson. – Ponieważ maszyny są do siebie „podobne”, można je łatwo zastąpić, połączyć bądź rozdzielić, przestawić w inne miejsce i przystosować do innego procesu – tłumaczy. Tego typu rozwiązania pomagają producentom elektroniki poprawić efektywność procesów a także zagwarantować swoim klientom realizację ich celów w założonym terminie.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.