Komunikaty PR

Elektryczna flota przyszłością firm... nie tylko kurierskich

2023-05-31  |  13:40

Dekarbonizacja floty, zeroemisyjność, zielona transformacja – to tylko kilka określeń, które już wkrótce zdominują branżę motoryzacyjną. Wraz ze zmianami w europejskim prawie, takimi jak Zielony Ład czy pakiet „Fit for 55”, rynek samochodów osobowych i dostawczych, będzie musiał przejść niemałą przemianę. Pierwsze kroki na drodze do elektryfikacji floty podejmują np. firmy z branży logistycznej, chociażby kurierskie. Jakie motywacje stoją za tą zmianą?

Wymiana floty na elektryczną wydaje się być na przestrzeni najbliższych lat nieunikniona. Za sprawą unijnych przepisów, nie tylko tych dotyczących Zielonego Ładu, ale także raportowania ESG, przed rynkiem motoryzacji stoi prawdziwa e-rewolucja. Przedsiębiorstwa działające na terenie Unii Europejskiej muszą się zmieniać i iść wraz z duchem (eko) czasu – wkrótce będą zobowiązane m.in. do liczenia swojego śladu węglowego i wdrażania rozwiązań w myśl zrównoważonego rozwoju. Na ścieżkę tych zmian weszły już np. firmy kurierskie, które cyklicznie powiększają e-floty. Giganci logistyki wpisują nisko- lub zeroemisyjność pojazdów do swoich długoletnich strategii, zakładając udział tzw. elektryków w swojej flocie na poziomie nawet 50-60%[1] w ciągu najbliższych kilku lat.

Pod wpływem ESG

W międzynarodowym badaniu użytkowników vanów, zrealizowanym na zlecenie Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska[2], aż 84% respondentów zadeklarowało, że rozważa przejście na elektromobilność w najbliższej przyszłości, a 36% potwierdza, że już posiada przynajmniej jednego elektryka w swojej flocie. 16% badanych rozważa zakup e-vana na przestrzeni najbliższych pięciu lat. Co ważne, jako powód do zielonej zmiany badani najczęściej wybierali czynniki środowiskowe. 69% jako główną motywację wskazało chęć ograniczenia śladu węglowego swojego biznesu, a 57% postawiło na poprawę ogólnego wizerunku swojej firmy. – Bardzo cieszy fakt, że przedsiębiorcy rozumieją, jak ważne dla ich firm jest ESG. Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się rzeczywistością. Szczęśliwie, te przedsiębiorstwa, które bazują na usługach transportowych, mają coraz większy wachlarz możliwości, a to za sprawą elektromobilności. W portfolio Mercedes-Benz Vans już teraz można znaleźć szeroki wybór elektrycznych samochodów dostawczych, które ułatwią przejście na elektryczny transport. eVito Furgon, eVito Tourer, eSprinter Furgon czy EQV – właściciel firmy może dobrać model dostosowany do potrzeb swojego biznesu – wyjaśnia Paweł Szczygieł, National Key Account Manager, Mercedes-Benz Vans.

Finanse mają znaczenie

Choć wielu polskich przedsiębiorców może wciąż postrzegać dostawcze samochody elektryczne jako droższe od tych napędzanych silnikiem spalinowym, badania pokazują, że na rynku europejskim wygląda to zdecydowanie korzystniej. Jak wynika z raportu stworzonego na zlecenie Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska[3], przeciętny elektryczny van w Unii Europejskiej jest o 25% tańszy niż jego spalinowy odpowiednik. Co ważne, dotyczy to tzw. total cost at ownership, czyli całkowitego kosztu użytkowania – począwszy od samego zakupu elektryka, przez koszty ładowania, eksploatacji i serwisowanie. – Przedsiębiorcy inwestujący w elektryczne vany szybko odczują korzyści finansowe. Wiele państw UE prowadzi programy wspierające rozwój elektrycznej floty poprzez dofinansowania czy ulgi podatkowe. W Polsce działa np. program „Mój Elektryk” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach którego przedsiębiorstwa mogą uzyskać dofinansowanie na zakup e-pojazdu w wysokości nawet do 70 000 złotych (na samochód w kategorii N1) – wyjaśnia Paweł Szczygieł, National Key Account Manager, Mercedes-Benz Vans.Nie zapominajmy też o użytkowaniu elektryka. Przedsiębiorcy z pewnością zwrócą uwagę na niższe koszty „tankowania”, zwłaszcza przy tak niestabilnych cenach tradycyjnych paliw, jakie teraz są na rynku. Dalsza eksploatacja i ewentualne serwisowanie także jest korzystniejsze cenowo – elektryczne „dostawczaki” mają o wiele prostszą budowę niż samochody spalinowe, dzięki czemu nie musimy pamiętać np. o wymianie oleju czy filtrów – dodaje Paweł Szczygieł.

Elektryczne samochody dostawcze to przyszłość europejskich biznesów. Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzi dana firma, elektryczny van pozwala na realne oszczędności, a przy tym dodatkowe korzyści, takie jak np. poprawa wizerunku firmy w oczach konsumentów, dla których prośrodowiskowe aspekty stają się coraz ważniejsze. Przejście na emobilność to tylko kwestia czasu – warto przygotować się do niej już teraz.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać? Biuro prasowe
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety

– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.

Prawo

Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.