Komunikaty PR

Elocity gotowe na AFIR. Na kierowców czekają wygodne formy płatności

2024-04-11  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Stefaniak-Zubko
Elocity sp z.o.o.

ul. Wolnica 13/10
31-060 Kraków
a.stefaniakzubko|elo.city| |a.stefaniakzubko|elo.city
663726101
elo.city

Kwiecień dla elektromobilnej branży i użytkowników elektryków może okazać się przełomowy. Wszystko za sprawą unijnego rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które wchodzi w życie. W nowych przepisach znalazły się regulacje, dotyczące sposobu płatności za usługi ładowania. Elocity ma gotowe rozwiązania technologiczne, które ułatwią spełnianie tych wymogów. Na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity będzie można płacić z poziomu strony internetowej

Przypomnijmy, nowe przepisy nakładają na operatorów stacji ładowania obowiązek umożliwienia kierowcom płatności za ładowanie aut elektrycznych za pomocą tzw. płatności ad hoc. Z definicji nie wymagają one od kierowców instalowania żadnej dodatkowej aplikacji czy rejestrowania się i zakładania konta użytkownika. W pierwszej kolejności zapis ten obejmie nowo uruchamiane stacje, ale docelowo operatorzy będą musieli dostosować infrastrukturę już działających stacji ładowania, zainstalowanych wzdłuż i na sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

- Od 13 kwietnia 2024 roku wszystkie nowe stacje ładowania o mocy co najmniej 50 kW powinny zostać wyposażone w czytniki kart płatniczych lub urządzenie do płatności bezdotykowych - wyjaśnia Adrian Nocuń, CEO Elocity. - W przypadku stacji o słabszej mocy rozwiązaniem może być zastosowanie urządzeń korzystających z internetu i umożliwiających bezpieczne płatności - dodaje.

Terminale płatnicze Elocity i eService dobrze przyjęte przez elektromobilnych

Jak wyjaśnia Adrian Nocuń, w obu wariantach Elocity jest już gotowe na wejście w życie regulacji AFIR. Już w listopadzie 2023 roku informowaliśmy o wprowadzeniu na wybranych stacjach dostępnych w aplikacji Elocity terminali płatniczych, spełniających wymogi unijnych przepisów. Rozwiązania, oparte na autorskim oprogramowaniu Elocity zintegrowanym z usługą eService sprawiają, że kierowcy mogą wygodnie ładować się zgodnie z nowymi przepisami.

- Z perspektywy kilku miesięcy wiemy już, że terminale płatnicze wspierane technologicznie przez Elocity zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników aut elektrycznych - mówi Adrian Nocuń. - Dzięki nim ładowanie jest jeszcze prostsze, bo nie wymaga instalowania żadnej aplikacji, a mimo to zapewnia kompleksową obsługę np. w kwestii faktur, do których link dostarczany jest na podany przez użytkownika numer telefonu – zaznacza ekspert.

Wygodna nowość: ładowanie z poziomu strony internetowej

Alternatywą dla terminali płatniczych w przypadku stacji poniżej 50 kW spełniającą wymogi AFIR jest możliwość płatności za ładowanie z poziomu strony internetowej. Warto podkreślić, że użytkownicy aut elektrycznych będą mogli skorzystać z tej opcji na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity, niezależnie od ich mocy.

- To proste rozwiązanie, podobne do płatności za pośrednictwem terminala płatniczego. Wystarczy wejść na stronę Elocity dedykowaną płatnościom, następnie wybrać na niej stację oraz port, z którego chcemy skorzystać i wprowadzić dane karty płatniczej, a także dane do faktury VAT lub innego dowodu sprzedaży wraz numerem telefonu. Wówczas po zakończeniu transakcji kierowca automatycznie otrzyma sms z linkiem do pobrania faktury - tłumaczy Adrian Nocuń.

Dla zespołu Elocity, który pracował nad tą funkcjonalnością, priorytetem był komfort i bezpieczeństwo użytkowników aut EV. Spółka już dziś zapowiada, że wkrótce na stacjach wyposażonych w technologię Elocity, pojawią się kolejne wygodne formy płatności.

Nowości dla kierowców, nowości dla operatorów stacji

Nowe przepisy to nie tylko udogodnienia dla kierowców elektryków, ale obowiązki i wyzwania dla operatorów stacji. Wiążą się one nie tylko z dostosowaniem infrastruktury do wymogów AFIR, ale także raportowaniem, rozliczaniem i fakturowaniem ładowań.

Zdaniem rynkowych ekspertów wprowadzana przez AFIR demokratyzacja płatności z pewnością ucieszy kierowców, ale należy pamiętać, że nowe przepisy nie zdejmują z operatorów stacji ładowania konieczności dokumentowania usług ładowania. Dostawcy usług ładowania w dalszym ciągu zobowiązani będą m.in. do wystawienia faktur VAT w przypadku sprzedaży realizowanej na rzecz podatników tego podatku (art. 106b ust. 1 ustawy o VAT). I będzie to proces niezależny od tego, jaką formę ładowania zdecyduje się wykorzystać kierowca.

- Należy zauważyć, że AFIR jest rozporządzeniem unijnym a nie dyrektywą jak poprzednia regulacja, co oznacza jego bezpośrednie stosowanie w polskim porządku prawnym – podkreśla Witold Chmarzyński, radca prawny, ekspert z zakresu elektromobilności, wspólnik CCLaw. - AFIR jest obowiązkową lekturą dla wszystkich operatorów stacji i dostawców usług ładowania. Nakłada wiele obowiązków, w tym co do formy płatności lub sposobu kształtowania ceny za sesję ładowania, jednocześnie nie „odpuszczając” operatorom i dostawcom usług ładowani innych obowiązków, jak choćby obowiązków związanych z dokumentowaniem sesji ładowania wynikających z przepisów podatkowych – podkreśla wspólnik CCLaw.

Oprócz terminali i płatności z poziomu strony internetowej do ładowania aut elektrycznych w dalszym ciągu wykorzystywane będą aplikacje czy karty RFID. Operatorzy mogą się więc obawiać, że będzie im trudniej gromadzić dane o ładowaniach, czy je analizować. Elocity jednak uspokaja.

- Projektując rozwiązania zgodne z przepisami AFIR uwzględniliśmy oczywiście potrzeby operatorów stacji - zaznacza Adrian Nocuń, CEO Elocity. - Dane o płatnościach ad hoc, jak i tych dotychczas stosowanych na stacjach ładowania, będą agregowane w jednym miejscu i prezentowane w formie takich raportów, do jakich przywykli współpracujący z nami klienci - dodaje.

Co ważne, kompletne rozwiązania dostarczane przez Elocity, przystosowane są do integracji ze stacjami ładowania różnych producentów. Umożliwiają również swobodne korzystanie z technologii przez klientów White Label, którzy mogą dostosować ją do swoich potrzeb, choćby pod względem wyglądu strony internetowej, inicjującej ładowanie.

W przypadku aktualnych klientów Elocity dodanie terminalu czy strony internetowej do już funkcjonujących stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi działaniami: wszystkie rozwiązania spójne z nowymi przepisami są zautomatyzowane i zintegrowane z systemem już zainstalowanym na stacjach wspieranych technologią Elocity.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Elocity sp z.o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.