Komunikaty PR

(e-)PR inwestycją w biznes, czyli jak mają o Twojej firmie nie zapomnieć

2022-05-23  |  11:00
Biuro prasowe

Zdobycie uwagi, następnie zainteresowanie potencjalnego klienta, realna potrzeba produktu lub usługi, a w końcu finalizacja transakcji i wypracowanie lojalności. Niezależnie, czy mowa o działalności B2C, czy B2B schemat lejka sprzedażowego ma rację bytu wyłącznie przy racjonalnym wdrażaniu strategii komunikacyjnej i marketingowej. Od czego więc zacząć? Od public relations, które pomimo już znacznej kariery na polskim rynku – jest często pomijane przez krajowych przedsiębiorców. Skutek? Biznes zapomina o PR-e, więc i klient zapomina o biznesie.

Polski biznes a PR

Public relations, a więc w najprostszym ujęciu sztuka prowadzenia dialogu z otoczeniem biznesu (zarówno zewnętrznym – kontrahentami, klientami, sponsorami, jak i wewnętrznym – zespołem, zarządem, inwestorami) pojawiło się w świadomości polskich przedsiębiorców w okolicach lat 90. Już w 1997 roku wybitni pionierzy nadwiślańskiego PR-u – Alma Kadragic i Piotr Czarnowski pisali, iż “nadchodzą złote czasy dla public relations w Polsce”. I faktycznie – z czasem krajowy biznes konsekwentnie zaczął wdrażać działania komunikacyjne, jednak wraz z nastaniem ery internetowej – paradoksalnie – pojawiły się przysłowiowe schody.

Dlaczego? Właśnie ze względu na pojawienie się ogromu możliwości, które z jednej strony otwierały drogę zarówno dużym korporacjom, jak i małym działalnościom, jednak z drugiej – brakowało (i wciąż brakuje) wykwalifikowanych specjalistów do obsługi infrastruktury internetowej. Wtedy też pojawił się chwilowy trend na radykalną automatyzację działań marketingowych i odchodzenie od koncepcji kreatywnych. Lukę rynkową zagospodarowali specjaliści od SEM i SEO, a reklama programmatic zaczęła brać górę nad wciąż jeszcze młodym w Polsce PR-em.

Czy na długo? Niekoniecznie. Brytyjscy analitycy z UCE GROUP LTD. zauważyli, że obecnie aż 39 proc. Polaków uważa reklamę na urządzeniach mobilnych za rozwiązanie po prostu irytujące, a użytkownicy komputerów i laptopów w 40 proc. podzielają taką opinię. Ponadto według raportu Mindshare 76 proc. Polaków blokuje internetowe billboardy. Rozwiązanie? Właśnie powrót do PR-u, a konkretnie – e-PR-u.

Sprawna kampania ze sprawdzonym zespołem

Już do 25 lat prowadzenia agencji Media Forum byłam świadkiem ewolucji działań komunikacyjnych polskich firm. Z naszej perspektywy największym wyzwaniem było właśnie pojawienie się internetu i kreatywne podejście do wykorzystania rozwiązań sieciowych. W tej kategorii idealnym kompromisem między automatyzacją a podejściem prokonsumenckim jest e-PR oraz idea pozycjonowania. Już w 1972 roku Al Ries, wówczas właściciel niewielkiej agencji reklamowej w Nowym Jorku, zaprezentował światu “positioning”, czyli wielotorową (i multimedialną) strategię komunikowania danego produktu lub usługi.

W latach 2000. z kolei Al Ries wraz z córką Laurą opublikował książkę “Upadek reklamy i wzlot public relations”, na łamach której ostatecznie zamknęli rozdział historii o stricte marketingowym podejściu do biznesu. Autorzy stwierdzili, iż “gdziekolwiek nie spojrzymy, wszędzie widać odchodzenie od marketingu zorientowanego na reklamę na rzecz marketingu zorientowanego na public relations”. Taka myśl przyświecała agencji Media Forum już od początku naszej działalności w 1997 roku.

Widzimy, że polski biznes – aby utrzymać się na rynkowej powierzchni – potrzebuje kreatywnego podejścia do komunikacji. W naszym zespole pracują specjaliści, którzy łączą kompetencje twarde (SEO/ SEM, grafika, programowanie) z kompetencjami miękkimi (copywriting, umiejętności sprzedażowe oraz właśnie kontakt z mediami). Jako Media Forum specjalizujemy się m.in. w personal brandingu, a dokładniej pozycjonowaniu eksperckim. Jak pokazuje nasze portfolio, przedsiębiorcy, którzy zaczęli realnie inwestować w swój wizerunek obecnie, cieszą się jeszcze większym gronem inwestorów oraz lojalnych klientów. Dzięki temu czują, iż współpraca ze sprawdzonym zespołem daje im konkretne benefity.

Dla kogo jest e-PR?

Według badań naukowców ze Szkoły Głównej Handlowej z 2011 roku zarówno małe, średnie, jak i duże firmy najczęściej w segmencie działań komunikacyjnych inwestują w public relations. Również w ramach Media Forum widzimy, że PR jest rozwiązaniem dla każdego biznesu, niezależnie od skali działania. Ponadto, public relations otwiera małym przedsiębiorstwom drzwi do dalszego rozwoju, stąd też duże zainteresowanie naszymi usługami segmentu MŚP.

Profesjonalizm, uczciwość, szybkość działania – to tylko niektóre wartości, które podkreślają nasi klienci podczas współpracy z Media Forum. Niezależnie, czy prowadzisz niewielką firmę cateringową, czy zasiadasz w zarządzie dużej spółki – PR w środowisku cyfrowym to jedna z najlepszych inwestycji tego roku, a powierzenie tych usług specjalistom przyniesie wyjątkowo zadowalające efekty.

Wiem, że obecna sytuacja gospodarcza jest dla polskich przedsiębiorców bezprecedensowym wyzwaniem, jednak jedną z najskuteczniejszych tarcz okazuje się właśnie PR. Taka myśl przyświeca kilkunastu klientom, którzy w ostatnich miesiącach zdecydowali się na współpracę z Media Forum. Czy to początek kolejnego rozdziału w historii o rozwijającej się świadomości polskich przedsiębiorców? Myślę, że tak – a to wszystko dzięki biznesowi, który nie zapomina o komunikacji oraz rynkowi, który nie zapomina o biznesie.

Autorka: Katarzyna Jarczewska – współwłaścicielka i partnerka zarządzająca agencji reklamowej i PR-owej Media Forum.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Wyższa na dłużej – rentowność papierów skarbowych w USA Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:10

Wyższa na dłużej – rentowność papierów skarbowych w USA

W skrócie:  • Rentowności amerykańskich 10-letnich obligacji skarbowych wzrosły powyżej 4,6% w związku z oczekiwaniami wolniejszego cyklu obniżek stóp procentowych
Gospodarka Rynki finansowe gospodarek wschodzących – czas zapiąć pasy
2024-04-30 | 11:00

Rynki finansowe gospodarek wschodzących – czas zapiąć pasy

Banki centralne z rynków wschodzących są obecnie między młotem a kowadłem: wzrost gospodarczy wymaga obniżenia stóp, ale spowolnienie cięć w głównych gospodarkach
Gospodarka Małe firmy myślą, że windykacja jest tylko dla dużych
2024-04-26 | 08:00

Małe firmy myślą, że windykacja jest tylko dla dużych

Co 5. firma nie reguluje zobowiązań wobec kontrahentów, bo sama nie otrzymuje zapłaty od klientów – wynika z badania „Przeterminowanie faktur w polskich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.