Fala upałów uderza po kieszeniach przedsiębiorców
Temperatury powyżej 30°C, brak wiatru i bezchmurne niebo to opis pogody jak z broszury biura turystycznego. Niestety dla części polskich przedsiębiorców trwające właśnie lato to, ze względu na wysokie ceny energii, sezon gorszy pod kątem wydatków niż zima.
Rozgrzane do czerwoności dachy wpływają na niekorzystne warunki termiczne wewnątrz budynków. Zjawisko to dotyczy przede wszystkim wielkopowierzchniowych dachów płaskich, jakimi pokryte są najczęściej budynki przemysłowe: hale produkcyjne, magazyny czy hale logistyczne. Przy stale ocieplającym się klimacie problem ten przestaje być incydentalny i zaczyna nosić znamiona długoterminowe, co potwierdzają tegoroczne prognozy.
Twarde prawo
Przepisy kodeksu pracy wskazują konkretne progi minimalnej i maksymalnej temperatury, zlecane w miejscu wykonywania obowiązków. Pracodawca jest zobowiązany te warunki zapewnić, ale działa w tym przypadku również we własnym interesie. To, w jakich warunkach termicznych przebywają pracownicy, ma wpływ nie tylko na ich zdrowie, ale również wydajność i efektywność pracy. Optymalna temperatura to bezpieczeństwo nie tylko ludzi, ale również niejednokrotnie kosztownych systemów maszynowych i całych linii produkcyjnych. Aby stanąć na wysokości zadania i zagwarantować warunki zgodne z przepisami, zarządcy i właściciele obiektów przemysłowych, biurowych i handlowych inwestują najczęściej w wewnętrzne systemy chłodząco-wentylacyjne. To scenariusz optymistyczny, bo istnieją przecież budynki, w których nie ma możliwości zainstalowania klimatyzacji z powodu ograniczeń wynikających z wymagań technicznych. Ponadto urządzenia klimatyzacyjne, szczególnie te starszej generacji, nie są przystosowane do coraz częściej występujących ekstremalnych temperatur. Istotnym utrudnieniem są ponadto alergie na klimatyzację części użytkowników pomieszczeń. Inwestując w urządzenia chłodzące, warto zatem pamiętać, że tak jak ryba psuje się od głowy, tak budynek nagrzewa się od dachu. Jeśli zniwelujemy problem nagrzewania się budynku z zewnątrz, ograniczymy koszty jego chłodzenia wewnątrz.
Chłodny dach w środku lata
Zmiany klimatyczne były jednym z głównych bodźców dla naukowców z centrum badawczo-rozwojowego Grupy Selena do opracowania innowacyjnej technologii COOL-R®, której zastosowanie pozwala wyeliminować problem przegrzewania się połaci dachowej. To lekka, wysoce specjalistyczna masa akrylowa, która z jednej strony zapewnia ciągłą i bezspoinową hydroizolację dachu, z drugiej natomiast gwarantuje jego ochronę przed ogniem i szkodliwymi promieniowaniem UV. W efekcie, przy zastosowaniu tego rozwiązania, można obniżyć temperaturę w budynku nawet o 10°C. Co więcej powłoka może być zastosowana na niemal wszystkich rodzajach pokryć dachowych.
– Efektywność tej technologii polega na połączeniu w sobie dwóch kluczowych cech: wysokiej emisyjności oraz refleksyjności. Ta pierwsza odpowiada za zdolność oddawania zaabsorbowanego ciepła. Refleksyjność natomiast pozwala na odbijanie promieniowania słonecznego na poziomie 85,7% – mówi Wojciech Komala, Dyrektor Globalny R&D w Grupie Selena, której częścią jest Selena ESG. – Dzięki tym dwóm właściwościom nasza powłoka zmniejsza temperaturę dachu nawet o 70%.
Przeprowadzone wraz z Wydziałem Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej testy COOL-R® potwierdzają jego skuteczność. Do jednego z nich wykorzystany został nieklimatyzowany obiekt fermy drobiu o powierzchni dachu 3600 m² pokryty ocynkowaną blachą trapezową. Stale przegrzewający się obiekt generował straty w inwentarzu. Po zainstalowaniu powłoki temperatura pod powierzchnią dachu obniżyła się z 46°C do maksymalnie 24°C, a problem zagrożenia zwierząt został wyeliminowany.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.