Komunikaty PR

Ile e-commerce traci na świątecznych wyprzedażach

2022-01-03  |  13:02
Biuro prasowe
Kontakt

W ubiegłym roku nawet jedna trzecia Amerykanów, co czwarty Niemiec i co piąty Brytyjczyk zaczęli szukać okazji czarnopiątkowych już w październiku[1], a w szczycie okresu wyprzedaży konsumenci z całego świata wydawali nawet 3,1 milionów dolarów na minutę[2]. Jednak nie oznacza, że końcówka 2021 roku stała pod znakiem pewnego zysku dla e-sprzedawców. Na drodze do dopięcia budżetów stoją zwroty towarów. Nawet co trzeci kupujący celowo kupuje więcej niż potrzebuje, aby móc zwrócić rzeczy, które mu się nie spodobają[3]. W efekcie do sprzedawców może wracać aż ćwierć zakupów[4]. Co za tym idzie, okres wyprzedaży może być dla handlu online szansą na wyjątkowe zyski, ale również ponadprzeciętne straty.

Ubiegłoroczny Black Friday nie był aż tak zyskowny, jak się spodziewano. Globalnie odnotowano przychody na poziomie 784,2 milionów euro, co pokazuje spadek o 16,9 proc. w stosunku do ubiegłego roku[5]. Nawet biorąc pod uwagę możliwy efekt bazy – w ubiegłym roku lockdowny mogły wpłynąć na zwiększoną liczbę zakupów w sieci – nietrudno zauważyć, że tempo rozwoju handlu online zdecydowanie spowalnia. W efekcie sklepy online muszą zwiększać swoją konkurencyjność i atrakcyjność oferty, aby dotrzeć do konsumentów. Jednym z elementów, które przyciągają ich do e-sklepu, są… zwroty.

Zwroty podstawą atrakcyjności e-sklepu

- Jak pokazują dane Gemius, nawet połowa e-konsumentów w Polsce przyznaje, że bezpłatny zwrot produktów za pomocą kuriera jest czynnikiem zachęcającym do kupowania w danym sklepie online, a prawie jedna trzecia chętniej zostawi swoje pieniądze na stronie, która jasno i czytelnie informuje o możliwości dokonania zwrotu i reklamacji. Bez korzystnej dla klienta oferty zwrotu towaru zatem ani rusz. Jednak to, co podoba się kupującemu, nie zawsze jest korzystne dla sprzedawcy - komentuje Jakub Pietraszek, CEO Booste, firmy oferującej handlowi online dodatkowe środki na marketing lub zatowarowanie w formule revenue-based financing

Z punktu widzenia konsumenta, który wciąż miejscami obawia się zakupów w sieci, to ma sens: jeśli towar okaże się wyglądać inaczej niż na stronie, nie będzie spełniał swojej roli tak dobrze, jak oczekiwano lub po prostu będzie w złym rozmiarze – klient zawsze ma furtkę bezpieczeństwa.

Chętnie zwracamy, a to kosztuje

Nie poprzestajemy bowiem na zdobywaniu informacji o zasadach zwrotu produktów – chętnie z nich korzystamy. Ponad połowie Polaków kupujących w sieci zdarzyło się odesłać do e-sklepu zakupiony produkt raz lub nawet kilka, a co jedenasty zrobił to kilkunastokrotnie6. W 2020 roku na całym świecie zwrócono produkty o wartości 428 miliarda dolarów[7], a całkowite koszty związane z obsługą tego typu procesów przez e-sprzedawców oszacowano na 101 miliardów dolarów[8]. Najczęściej klienci odsyłają produkty z kategorii Moda i Elektronika[9]. O ile komputer trudno „zużyć”, o tyle już w przypadku ubrania nawet jedno przymierzenie może znacząco zmienić jego walory. 

- Dla zobrazowania skali zjawiska: średnio w globalnym e-commerce zwraca się od 20 do 30 proc. towarów, jak wskazuje RichPanel, i jest to uznawane w branży za stosunkowo dobry wskaźnik. Jednak wygoda klientów kosztuje – przede wszystkim blokuje ona środki danego sklepu, które można by spożytkować na pensje pracowników lub inne inwestycje. Co więcej, czasami klienci próbują zwracać towary niepełnowartościowe lub takie, które nie podlegają pod przepisy dotyczące zwrotów, np. usługi cateringu dietetycznego. To tylko zwiększa straty danego sklepu online -. komentuje Jakub Pietraszek, CEO Booste.

Duże e-sklepy mogą zwroty po prostu wkalkulować w swój budżet. W przypadku tych mniejszych, szczególnie oferujących unikalne produkty, których nie da się taśmowo wytwarzać, koszty związane z przetwarzaniem zwrotów, m.in. kwestie logistyczne, mogą stanowić ogromne obciążenie dla budżetu – szczególnie w dobie, gdy e-konsumenci oczekują szybkiej dostawy (aż 25 proc. osób kupujących online w Polsce oczekuje, że zamówienie dotrze do nich w ciągu dnia lub dwóch) oraz równie sprawnego zwrotu[10].

________________________________________________________________________________________

  1. Shopify
  2. Shopify
  3. Barclaycard
  4. Paazl
  5. GfK
  6. Santander Consumer Bank  
  7. National Retail Federation
  8. National Retail Federation
  9. Merce.com
  10. Post Nord 2021
Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie Biuro prasowe
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.