Raport PMR: Rynek artykułów sportowych powróci na ścieżkę wzrostu
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Pandemia koronawirusa, a zwłaszcza wprowadzony w odpowiedzi na nią lockdown i inne restrykcje sprawiły, że w 2020 r. dynamika handlu detalicznego artykułami sportowymi była ujemna. W 2021 r. rynek czeka odbicie, a dynamika będzie rekordowa na przestrzeni ostatnich lat i wyniesie blisko 10%, wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR.
Spadek wartości sprzedaży artykułów sportowych w 2020 r. był stosunkowo niski w porównaniu do innych segmentów handlu detalicznego analizowanych przez PMR. Wynikało to m.in. z popularyzacji amatorskiego uprawiania sportu w okresie lockdownu i zamknięcia obiektów sportowych, odformalizowania mody (dresy, sneakery), a także wzrostu popularności wyjazdów na łono natury i turystyki kempingowej jako formy spędzania wolnego czasu.
Internet największym kanałem
Pandemia koronawirusa spowodowała rekordowe wzrosty w sprzedaży internetowej i nie inaczej było w przypadku rynku artykułów sportowych. Sprzedaż internetowa w analizowanym segmencie wzrosła o blisko 50%. W efekcie, internet (sprzedaż poprzez e-sklepy i platformy handlowe) stał się największym kanałem na rynku produktów sportowych, z udziałem w rynku na poziomie blisko 36% w 2020 r.
W 2021 r. dynamika kanału e-commerce, z powodu wysokiej bazy, wyhamuje. Według prognoz PMR kanał internetowy zanotuje jednak ponownie najwyższą dynamikę ze wszystkich kanałów na rynku artykułów sportowych. Dynamicznie rosnąć będzie zarówno sprzedaż w sklepach internetowych (w związku z rozwojem oferty przez największych graczy), jak i na platformach (rozwój oferty przez Allegro i Amazon, ale także Empik Marketplace, Decathlon i Intersport).
Moda na dress i sneakery
Obserwowane od lat trendy rozluźniania dress code’u, motywujące detalistów do poszerzania ofert odzieży codziennej, a w przypadku obuwia codziennego lub sportowego (sneakeryzacja) uległy w 2020 r. przyspieszeniu.
Praca zdalna oraz szeroko pojęty domocetryzm diametralnie zmieniły nasze zwyczaje konsumenckie, nie tylko w zakresie wyboru kanału, w którym tych zakupów dokonywali, ale także oferty produktowej, którą wybierali. Konsumenci częściej sięgali po odzież wygodną, w tym dresy, oraz większą uwagę przykładali do wyboru stroju „po domu”.
Ponad (52%) połowa respondentów badania PMR z sierpnia 2021 r., tj. kupujących odzież lub obuwie, twierdzi, że w większym stopniu niż przed pandemią zwraca uwagę na wygodę kupowanych produktów. Twierdzą tak częściej kobiety (56% wobec 46% wśród mężczyzn) oraz mieszkańcy największych miast (61%).
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.