Komunikaty PR

Rynek zoologiczny przenosi się do e-commerce

2022-04-01  |  06:00
Biuro prasowe
Kontakt
Arkadiusz Cegiełka
Good One PR

Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
arkadiusz.cegielka|goodonepr.pl| |arkadiusz.cegielka|goodonepr.pl
504 354 106
https://www.goodonepr.pl/

Stacjonarne sklepy zoologiczne wciąż przyciągają klientów, którzy chcą obejrzeć towar i zasięgnąć rady sprzedawcy. Jednak to w sieci rozgorzał bój o portfele właścicieli milionów psów i kotów w Polsce. Niższe ceny, szeroki asortyment, ale również zaangażowanie klienta poprzez edukację i programy lojalnościowe spowodowały, że to e-commerce jest uważany za przyszłość branży pets.

Światowy rynek produktów dla zwierząt domowych, zgodnie z analizą Global Market Insights, jest wart 232 miliardy dolarów, a do 2027 roku ma wzrosnąć do 350 mld dolarów[1]. Obserwowana od kilku lat stabilna tendencja wzrostowa w pandemii znacząco przyspieszyła, gdy pod wpływem samotności spowodowanej izolacją, coraz więcej osób zdecydowało się na zakup lub przygarnięcie nowego zwierzęcia[2]. W dwa lata liczba zwierząt domowych w Polsce wzrosła o 400 tys. do ponad 20,7 mln[3], co naturalnie pociągnęło za sobą wzrost sprzedaży w branży zoologicznej. Równocześnie przyspieszył proces tzw. humanizacji zwierząt. Właściciele, spędzając więcej czasu ze swoimi pupilami, poczuli potrzebę nagradzania ich zabawkami, gadżetami, lepszą karmą i smakołykami. Zmienił się model z „posiadania” psa czy kota na traktowanie zwierzęcia jako autentycznego członka rodziny, który zasługuje na najzdrowsze karmy, najlepsze suplementy diety, ekologiczne żwirki i najbardziej modne zabawki. Dziś psy mają wygodne posłania, maty chłodzące w gorące lato oraz wełniany sweter, gdy za oknem mróz. W końcu wprowadzone obostrzenia społeczne przyspieszyły trend informatyzacji i powszechnej transformacji usług oferowanych na rynku tradycyjnym w sprzedaż internetową, która w wymiarze online odnotowała wzrost we wszystkich branżach, także w kategorii artykułów dla zwierząt[4]. I to pomimo faktu, że produkty dla zwierząt nadal nabywaliśmy przede wszystkim w sklepach stacjonarnych, które jako placówki handlowe pierwszej potrzeby nie były zamykane.

– Pandemia, jak w każdej dziedzinie gospodarki, tak i w branży zoologicznej, jedynie przyspieszyła informatyzację sprzedaży. Wprawdzie wciąż nie stronimy od sklepów stacjonarnych, które pozwalają bliżej zapoznać się z produktem i zasięgnąć również rady sprzedawcy, to jednak sklep e-commerce oferuje nam z reguły niższą cenę i dostęp do większego asortymentu. Ponadto umożliwia nam szybkie porównanie cen, poznanie szczegółowych informacji o produkcie, zasięgnięcie opinii innych konsumentów, jak również zwrot w przypadku niezadowolenia z zakupu. Ze względu na wygodę, komfort i oszczędność pieniędzy zakupy w internecie z powodzeniem przyjęły się także w branży pets – mówi Marcin Maciąg, CEO Pets Diag, które wykonuje badanie EHAA z przesłanej sierści psa lub włosia konia. Otrzymany on-line wynik wskaże nam niedobory oraz niekorzystne dla organizmu proporcje pierwiastków, które w krótkim okresie doprowadziłyby do licznych dolegliwości i chorób. Za chwilę, dzięki trwającej kampanii crowdfundingowej, badania zostaną rozszerzone o koty.

Wśród artykułów zwierzęcych, przeniesienie sprzedaży do internetu w największym stopniu dotyczyło karm premium. Związane jest to ze znacznie korzystniejszą ceną za drogi produkt, nierzadko w formie multipaków i dużych opakowań. To efekt wspomnianej humanizacji zwierząt, gdzie wzorem nas samych zaczęliśmy wybierać lepsze jakościowo pożywienie dla swoich pupili. Istotnym kryterium stały się zawartość składników i wartości odżywczych, nawet kosztem wyższej ceny. Handel elektroniczny karmy dla zwierząt domowych wzrósł więc w czasie pandemii o 53 proc. rok do roku w porównaniu do wzrostu w handlu tradycyjnym o 0,7 proc.[5] Należy przewidywać, że trend zakupów w formule e-commerce w branży pets zostanie z nami na dłużej.

Na świecie najwięksi gracze, tacy jak PETCO czy PETSmart również informują, że handel online to już blisko połowa ich sprzedaży[6], a takie sieci jak Walmart czy Target oficjalnie przyznają się do inwestycji w ten kanał w obszarze pets. W Polsce, według statystyk platformy Shoper – wartość transakcji w sklepach z produktami dla zwierząt w pierwszym półroczu 2021 była dwukrotnie wyższa niż w całym 2019 roku[7].

E-commerce to nie tylko sklep

Właściciele sklepów internetowych stosują szereg działań prosprzedażowych, które zachęcają klienta do zakupów oraz przekonują, by z czasem ponownie odwiedził ich witrynę. Standardem staje się, że e-sklep posiada rozbudowaną formułę poradnikową, gdzie uzyskamy cenne rady na wszelkie możliwe kwestie z dziedziny wychowania i karmienia zwierząt. Od wskazówek na dolegliwości zdrowotne, po najlepsze akcesoria dla niesfornego pupila, którego chcemy oduczyć niszczenia mebli. Na popularności zyskują webinary, gdzie w formie prezentacji i sesji pytań Q&A z ekspertem spytamy o najbardziej nurtujące nas kwestie. W tym zakresie sklep stacjonarny z pewnością znajduje się na straconej pozycji.

Innymi najczęściej spotykanymi i bardzo skutecznymi rozwiązaniami, zachęcającymi klienta do ponownego zakupu są różnego rodzaju programy lojalnościowe powiązane z rabatami, które otrzymujemy w formie newsletterów. To m.in. dostęp do limitowanych ofert, prawo do darmowej wysyłki lub zwrotu czy bezpłatnego dostępu do wartościowej wiedzy. Coraz częściej, wejściem do sklepu on-line nie jest witryna internetowa, a aplikacja na smartfon ze wszystkimi jej zaletami, jak automatyczne powiadomienia, kontrola ilości zakupionej kramy, czy 24-godziny dostęp, również w autobusie czy tramwaju.

Co więcej, poza fizycznym produktem coraz częściej przedmiotem transakcji staje się usługa, niedostępna w galerii handlowej. W ostatnich miesiącach światło dzienne ujrzało kilka serwisów, które poza asortymentem dla zwierząt zaczęły oferować umówienie wizyty do weterynarza, czy konsultację online. Powszechna informatyzacja sprawiła, że e-commerce zaczął zataczać coraz szersze kręgi wokół całej branży zoologicznej. – Poza zakupami online, także kwestii porad zdrowotnych dla swoich pupili zaczęliśmy szukać w sieci. Wobec wprowadzonych obostrzeń stało się to bezpieczne, niezwykle wygodne, ale i w pełni wystarczające. W wielu przypadkach opinia weterynarza czy dietetyka lub wprost zalecenie wykonania badań umożliwiało udzielenie pomocy naszemu pupilowi – mówi Marcin Maciąg, CEO Pets Diag.

Ostatnia kwestia to atrakcyjna, zastrzeżona prawnie, formuła sprzedaży uwzględniająca gwarancję zadowolenia z zakupu. W Internecie, odwrotnie niż w przypadku sklepu stacjonarnego, konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy sprzedaży do 14 dni od zakupy. Bez względu na to, czy jest to karma, czy klatka dla ptaków. Nie trzeba nawet podawać powodu naszego niezadowolenia.

 


[1] https://commonthreadco.com/blogs/coachs-corner/pet-industry-trends-growth-ecommerce-marketing

[2] 7 nieoczywistych efektów epidemii, https://heritagere.pl/7-nieoczywistych-efektow-epidemii/

[3] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/dwukrotnie-wzrosla-wartosc-transakcji-w-zoologicznych-e-sklepach,101339.html

[4] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/internetowa-sprzedaz-artykulow-dla-zwierzat-rosnie-o-kilkadziesiat-proc-rocznie,101010.html

[5] https://www.affde.com/pl/pet-food-industry-trends.html

[6] https://commonthreadco.com/blogs/coachs-corner/pet-industry-trends-growth-ecommerce-marketing

[7] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/dwukrotnie-wzrosla-wartosc-transakcji-w-zoologicznych-e-sklepach,101339.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie Biuro prasowe
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.