Komunikaty PR

Importerzy w kropce. Czy da się zmniejszyć ryzyko walutowe?

2022-08-03  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Adriana Kondratowicz
PR Expert

Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl

Coraz słabszy złoty sprawia, że dla importerów sytuacja jest niewesoła. Można jednak powalczyć o lepszy kurs walut. Podpowiadamy, jak i gdzie można to zrobić.

Wyobraźmy sobie konkurs skoku o tyczce, w którym poprzeczka, już i tak zawieszona wysoko, podnosi się w trakcie rozbiegu zawodnika i nie wiadomo, na jakim poziomie zaraz się znajdzie. Konkurencja dla ludzi o stalowych nerwach? W tak niestabilnej sytuacji działają dziś importerzy. A to przecież „tylko” jeden z elementów budujących niepewność. Swoje dokładają ceny energii i paliw, koszty pracy, rosnące ceny i ograniczona dostępność materiałów, półproduktów, urządzeń, koszty transportu (zwłaszcza frachtu morskiego), do tego dochodzą koszty obsługi ewentualnych kredytów inwestycyjnych itd.

W takiej sytuacji firmy zwykle zaczynają ograniczać koszty operacyjne lub wstrzymują się z inwestycjami. Wszystko to kosztem swojego rozwoju. Pole manewru jest też na rynku walut, na dodatek tu nie trzeba z niczego rezygnować.

Kto się cieszy, a kto martwi

Z obecnej pozycji złotego na międzynarodowym rynku walutowym cieszyć się mogą tylko ci przedsiębiorcy, którzy całość kosztów ponoszą w polskiej walucie, a obroty – przynajmniej w jakiejś części – realizują w euro lub dolarach. Dla nich słabszy złoty oznacza po prostu wyższe dochody – w każdym razie nominalnie – bo za każde euro otrzymuje się więcej polskiej waluty. Mają też możliwość wzmacniania pozycji konkurencyjnej poprzez obniżanie ceny na rynku zagranicznym.

Jednak jeśli koszty produkcji czy działalności danej firmy są uzależnione od towarów lub surowców importowanych – a tak jest bardzo często – to sytuacja wygląda inaczej. Siła nabywcza złotego spada, więc trzeba wydać więcej pieniędzy, by kupić zagranicą to samo lub tyle samo dóbr. W mikroskali problem zna każdy, kto w tym roku wyjechał lub planuje wyjazd na wakacje do innych krajów.

Przedsiębiorcy mają jednak dylematy innego rodzaju, w tym prawdopodobnie najważniejszy: czy wyższe koszty transakcyjne wziąć na siebie, czy przerzucać na klientów? Obie opcje mają swoje granice.

Piotr Szpunar, dyrektor Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP, już na początku marca tego roku mówił, że notowania złotego do euro są na progu średniej opłacalności importu, a przekraczają ten próg w przypadku dolara. A przecież w tej chwili – pod koniec lipca 2022 roku – złoty w stosunku do euro jeszcze się osłabił, a dolar jest w ogóle najdroższy w historii.

Już grosze robią różnicę

Ryzyka walutowego uniknąć się nie da, ale o lepszy kurs euro czy dolara można powalczyć. Jak? Najlepiej unikać banków, w których kursy walut są niezbyt korzystne (dokładniej: banki ustalają tzw. spread, czyli różnicę między kursem kupna a kursem sprzedaży na dość wysokim poziomie), a koszty transakcyjne wysokie (w tym prowizja). Korzystniejsze kursy proponują kantory internetowe.

Średni kurs wymiany, jaki proponujemy, jest o ok. 8% lepszy niż w bankach. Przy większych sumach różnicę robi już minimalna różnica w cenie, nawet o 1 grosz. Jesteśmy również otwarci na negocjacje indywidualnych warunków transakcji, dopasowanych do potrzeb danej firmy – mówi Jakub Balcerzak, doradca biznesowy Amronet.pl, innowacyjnej platformy walutowej.

Jak to możliwe? Wynika to z przyjętego przez Amronet modelu działania. Przede wszystkim kurs jest tu ustalany na podstawie ofert użytkowników, a nie kursu NBP. Kantor sam nie ustala też spreadu, a tylko prowizję w wysokości 0,02-0,22%. Poza tym, jest to w tej chwili jedyny kantor internetowy oferujący darmowe przelewy walutowe zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Waluta kupiona poprzez platformę jest po prostu przelewana na wskazane przez klienta konto, w dowolnym miejscu na świecie. Pewnym ograniczeniem jest tylko fakt, że można w ten sposób wymienić tylko cztery waluty: dolar amerykański, funt brytyjski, frank szwajcarski i euro. Z drugiej strony, polscy przedsiębiorcy w zdecydowanej większości korzystają właśnie z tych walut w transakcjach z partnerami z zagranicy.

 

 

O Amronet.pl

Amronet.pl to platforma łącząca w innowacyjny sposób kantor internetowy i serwis społecznościowej wymiany walut w jednym miejscu. Dzięki takiemu rozwiązaniu jej klienci mogą zdecydować się zarówno na wymianę po kursie ustalanym przez portal, jak i na transakcje między użytkownikami. Amronet.pl posiada wszystkie cechy, które są cenione na rynku finansowym – czyli bezpieczeństwo i szybkość działania, a co najważniejsze ma wpływ na dużą oszczędność pieniędzy. Amronet jest częścią grupy Payholding International Sp. z o.o. wiodącej firmy w systemie kantorowym oraz innowatora technologii systemów giełdowych do obsługi wszelkiego rodzaju transakcji, funkcjonującej od 2013 roku. To pierwsza technologiczna firma w Polsce, która stworzyła aż 3 kantory do internetowej wymiany walut.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Expert
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Bitget
2025-07-21 | 09:00

Raport Bitget Wallet ujawnia, że gry i podróże to główne obszary w których płacimy kryptowalutami

Raport Bitget Wallet ujawnia, że gry i podróże to główne obszary w których płacimy kryptowalutam. Ponad jedna trzecia użytkowników portfeli
Finanse Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?
2025-07-17 | 08:00

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Pożyczki online a emigracja – dlaczego warto o nich mówić?  Coraz więcej Polaków wybiera życie za granicą, szukając stabilizacji, lepszych zarobków
Finanse Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
2025-07-17 | 06:00

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.