Jak Polacy korzystają z narzędzi ułatwiających dostęp do świata cyfrowych usług?
Kontakty z administracją publiczną (43 proc.), usługi użyteczności publicznej (26 proc.) i usługi finansowe
(22 proc.) – to właśnie w tych sytuacjach użytkownicy bankowości internetowej najchętniej korzystają
z potwierdzania tożsamości. Wyniki najnowszej edycji badania KIR i Związku Banków Polskich* świadczą
o tym, że Polacy doceniają zalety digitalizacji, a w codziennym życiu coraz częściej wybierają cyfrową ścieżkę dostępu do usług zdalnych.
Rozwój usług cyfrowych przekłada się na rosnącą rolę identyfikacji elektronicznej. Dowodzą tego m.in. wyniki badania, przeprowadzonego przez ZBP i KIR w kwietniu 2024 r. Powszechnie wykorzystywaną w Polsce usługą potwierdzania tożsamości online jest mojeID, które umożliwia zdalne uwierzytelnienie klienta z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.
Cyfrowe usługi wykorzystywane na co dzień
Użytkownicy bankowości internetowej w Polsce najczęściej wykorzystują elektroniczne potwierdzanie tożsamości w kontaktach online z administracją publiczną (43%), w usługach użyteczności publicznej (26%),
w usługach finansowych (22%) i medycznych (21%), podczas robienia zakupów internetowych (22%), a także przy zakupie polis i dostępie do już posiadanych produktów ubezpieczeniowych (18 proc.). Respondenci wskazali również obszary, w których chcieliby używać potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem serwisu bankowego. Najwięcej osób wskazało na zakupy wymagające weryfikacji tożsamości (44 proc.), zawieranie umów (35 proc.), autoryzację dyspozycji i oświadczeń (33 proc.), a także na logowanie do serwisów (26 proc.).
Uwierzytelnianie za pomocą mojeID jest jednym z najbezpieczniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Wpływa to na rosnące zaufanie zarówno wśród usługodawców i dostawców tożsamości, jak i użytkowników. mojeID stało się kluczowym elementem transformacji cyfrowej, wyznaczając standardy w zakresie bezpieczeństwa i wygody zdalnego potwierdzania tożsamości. Dzięki powszechnej dostępności, zmieniło także sposób komunikacji
z administracją publiczną i tryb korzystania z usług świadczonych online.
mojeID wspiera rozwój usług cyfrowych
W ciągu 5 lat od wprowadzenia na rynek, usługa mojeID odnotowała spektakularny wzrost wykorzystania przez użytkowników bankowości elektronicznej. Od początku funkcjonowania mojeID Polacy skorzystali z tej metody uwierzytelniania ponad 350 milionów razy. W 2023 roku średnia dzienna liczba uwierzytelnień wyniosła około 290 tysięcy, a w rekordowym dniu odnotowano aż 1,4 miliona potwierdzeń tożsamości.
– Usługi zaufania oraz identyfikacji elektronicznej są fundamentem cyfrowej gospodarki. Coraz więcej aspektów naszego życia przenosimy do sfery online, dlatego kluczowe jest zapewnienie bezpiecznych i wiarygodnych metod potwierdzania tożsamości. Rozwiązania takie jak mojeID nie tylko zwiększają wygodę użytkowników, ale także stymulują rozwój gospodarki. Jesteśmy dumni, że dzięki mojeID możemy być katalizatorem cyfrowej transformacji, dostarczając usługi, które budują zaufanie w świecie online i przyczyniają się do wzrostu gospodarczego – mówi Piotr Wichowski, Dyrektor Linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.
E-tożsamość – zdalna i powszechna
mojeID jest obecnie dostępne dla około 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej, czyli ponad
22 milionów użytkowników. Usługa jest oferowana przez 11 banków komercyjnych, około 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka. Ponad 60 komercyjnych dostawców usług wykorzystuje mojeID
w procesach wymagających zdalnego uwierzytelnienia klienta.
W e-administracji, mojeID umożliwia logowanie do usług świadczonych przez ponad 1600 podmiotów i serwisów sektora publicznego, m.in.: ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta, biznes.gov.pl, praca.gov.pl, gdzie można załatwiać sprawy urzędowe online, w tym np. składać wnioski, deklaracje podatkowe, rejestrować pojazdy. mojeID wspiera również procesy związane z zakładaniem i wykorzystywaniem Profilu Zaufanego oraz aktywowaniem aplikacji mObywatel.
* Badanie ośrodka Minds & Roses, kwiecień 2024, N=1000

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.