Jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy?
Samochód służbowy jest często nieodłącznym elementem prowadzonej działalności. Instytut badawczy IBRiS przeprowadził wśród przedstawicieli jednoosobowych, mikro i małych firm badanie dotyczące ich zdania na temat zależności między wyglądem i klasą samochodu a wizerunkiem przedsiębiorstwa.
67% przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorców w Polsce uważa, że samochód stanowi wizytówkę firmy[1] - wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów z lipca br., wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (80%), a najmniej przekonani są do tego mikro przedsiębiorcy (62%). Zgadzają się z tym najczęściej przedstawiciele branż związanych z naprawami, produkcją i transportem (78%), a także branżą szkoleniową, finansową i nieruchomościową (73%). Najniższy odsetek wskazań odnotowano wśród przedstawicieli sektora beauty – jedynie 52% respondentów zgodziło się z tą opinią.
Co więcej, co drugi respondent (53%) uważa, że klienci zwracają uwagę na ich samochód firmowy1. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (67%). Największy odsetek badanych, który zgadza się z taką tezą to przedsiębiorcy reprezentujący wolne zawody oraz informatycy (60%). Na kolejnych miejscach znaleźli się przedstawiciele branży transportowej oraz reprezentujący sektor serwis i naprawa (53%) oraz usługi remontowo-budowlane w tym także stolarskie (51%)1. W sektorze związanym z usługami finansowymi, obsługą nieruchomości i szkoleniami oraz w branży beauty, badani częściej zaprzeczają temu, iż klienci zwracają uwagę na to, jakim samochodem jeździ przedsiębiorca czy przedstawiciel firmy.
Auto służbowe wpływa na wizerunek, ale jego wybór to nie tylko kwestia marki, klasy czy rozmiaru, lecz także modelu finansowania.
Kwestia właściwego doboru sposobu finansowania samochodu jest niezwykle ważna zwłaszcza z perspektywy najmniejszych firm. Wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych1,[2], co oznacza, że dostrzegają oni, że jest to elastyczna i wygodna forma finansowania samochodu służbowego, którą można dostosować do potrzeb i specyfiki konkretnej branży, nie angażując przy tym jednorazowo znacznych środków finansowych swojej firmy – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Wielu przedsiębiorców zgodziło się także z opinią, że samochód odzwierciedla charakter jego użytkownika – 29% badanych odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie tak”, a 32% „raczej tak”1. Najwięcej badanych popierających taką tezę to przedstawiciele branż związanych ze szkoleniami, finansami i nieruchomościami (71%) oraz przedstawiciele branży beauty (71%)1.
Z opinii polskich najmniejszych przedsiębiorców wynika, że samochód firmowy często postrzegany jest jako element budujący wizerunek marki, z drugiej strony jednak przy wyborze auta firmowego badani częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią, niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością – do najczęściej branych pod uwagę czynników należą bowiem cena samochodu (44%) ekonomia spalania, czy koszty eksploatacji auta (37%)1.
[1] Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
[2] Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.