Komunikaty PR

Na ratunek polskim firmom: jak odpowiednio zarządzać organizacją w kryzysie

2023-10-10  |  17:00

Jak zbudować trwale wygrywającą organizację w czasach dynamicznych zmian rynkowych oraz trudnej sytuacji gospodarczej? To pytanie zadaje sobie – lub powinna zadawać – niejedna firma, która staje przed wyzwaniami wzrostu. Warstwa systemów zarządzania, czyli struktura organizacyjna, często nie jest dostosowywana do obszaru działalności firmy. Ponadto, jak szacują eksperci, w Polsce aż 95 proc. rynku zajmują przedsiębiorstwa z sektora MŚP, których plany na przyszłość ograniczają się do działań na najbliższe miesiące.

Edukacja jest fundamentem, na którym powinny być budowane współczesne firmy. Inwestycje w rozwój pracowników, nie tylko pod kątem technicznych umiejętności, ale także w obszarze umiejętności miękkich, są kluczowe dla tworzenia trwałej organizacji. Polskie firmy, które zdają sobie sprawę z wartości ciągłego uczenia się, są bardziej elastyczne i gotowe na zmiany, co jest niezbędne w dzisiejszym dynamicznym otoczeniu biznesowym. Coraz więcej przedsiębiorstw zauważa także niezwykle ważną rolę, jaką w rozwoju firmy odgrywa ESG.

- Zauważamy, że więcej inwestorów i klientów przywiązuje wagę do kwestii zrównoważonego rozwoju. Już teraz widzimy, że wpływa to na reputację i rentowność wielu firm. Dbanie o środowisko naturalne i społeczność może pomoc w uniknięciu ryzyk prawnych i regulacyjnych. Widzimy to, zwłaszcza w przemyśle, ale też u wielu firm na styku przemysłu, czyli w przedsiębiorstwach handlowych i usługowych. Firmy, które skupiają się na ESG, często osiągają wyższą efektywność operacyjną i długotrwały sukces – zauważa Wojciech Szapiel, doradca strategiczny, prezes Inventity.

Innowacje jako silnik wzrostu

W obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, wiele firm ma problemy z rozwojem swojej działalności. Przedsiębiorcy obawiają się inwestować w nowoczesne rozwiązania ze względu na brak pewności  rynkowej. Tymczasem to właśnie innowacje są kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Firmy, które inwestują w badania i rozwój oraz tworzą atmosferę sprzyjającą kreatywności, są lepiej przygotowane na przyszłość. Wprowadzając nowoczesne technologie, produkty lub usługi i automatyzując procesy, przedsiębiorstwa stają się bardziej atrakcyjne dla klientów i odporne na zmiany rynkowe. Innowacje to jednak nie wszystko. Wiele przedsiębiorstw często nie wie, jaki jest ich potencjał lub co je ogranicza.

- Podczas współpracy przetestowaliśmy już blisko 900 firm i mamy bardzo konkretne rezultaty. Po pierwsze, wiele z nich uświadamia sobie, że ma ukryte bariery wzrostu, czyli obszary, w których istnieje tzw. nieświadoma niekompetencja, czyli coś, co nas ogranicza, a my nawet nie wiemy, że ta blokada jest w naszej organizacji. Po drugie, dzięki uświadomieniu sobie tych barier, pracujemy z firmami nad procesem reorganizacji – twierdzi Wojciech Szapiel.

Minimalizowanie bólów wzrostowych

Dynamiczny wzrost może być bolesny dla organizacji, zwłaszcza jeśli nie jest odpowiednio zarządzany. Wdrażanie skutecznych systemów pracy, które uwzględniają zarówno rozwój przedsiębiorstwa, jak i dobro pracowników, może minimalizować bóle wzrostowe. Ważne jest także planowanie działalności na lata, a nie na miesiące. Zdaniem Wojciecha Szapiela mniej niż 1 na 10 polskich firm, czyli około 97 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP nie ma strategii rozwoju. Ma za to plany co najwyżej na trzy, sześć, maksymalnie dziewięć miesięcy. Warto podkreślić, że w czasach kryzysu, odpowiedni biznesplan – opracowany na lata – powinien być jednym z najważniejszych celów przedsiębiorcy.

Można powiedzieć, że statystyczny polski przedsiębiorca patrzy pod nogi, a nie do przodu. Oznacza to ogromne wyzwania w kontekście modernizacji i innowacji dla firm. Jako Inventity opracowujemy dla firm elastyczne strategie wzrostu, pomagając unikać pułapek, które mogą towarzyszyć dynamicznemu rozwojowi. Tworzymy środowisko pracy, które pomaga organizacjom przekształcać wyzwania wzrostu w możliwości, co pozwala stale osiągać wyznaczone cele – podkreśla Wojciech Szapiel.

W czasach pędzącego postępu technologicznego – czasach, w których żyjemy – przedsiębiorstwa muszą być elastyczne i gotowe na zmiany. Aby zbudować trwale rozwijającą się organizację konieczne jest przewartościowanie podejścia do zarządzania i dostosowanie go do zmian otoczenia biznesowego.

***

Inventity Foundation jako fundacja non-profit koncentruje się na wspieraniu prac badawczo-rozwojowych oraz udzielaniu doradztwa w obszarze technologii, strategii i innowacji. Zespół Inventity stanowi ponad 50 menedżerów, którzy dzielą się swoją wiedzą zdobytą w dojrzałych organizacjach z polskimi przedsiębiorcami dostarczając najwyższej jakości usługi w zakresie doradztwa strategicznego, operacyjnego, finansowego oraz ESG. Od chwili powstania, zespół Inventity zrealizował ponad trzy tysiące projektów doradczych, przygotował około dwustu studiów wykonalności i biznesplanów, co zaowocowało powstaniem 80 innowacyjnych spółek. Te firmy przyczyniły się bezpośrednio do stworzenia kilkuset wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy oraz zdobyły ponad 200 mln EUR inwestycji kapitałowych.

Kontakt dla mediów: Olga Wybodowska, agencja Face it!, o.wybodowska@agencjafaceit.pl; 452 931 567

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.