Komunikaty PR

Nastroje pracowników w 2023 r. Satysfakcja z nutą goryczy

2023-04-26  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Joanna Kowalczuk
Be Communications

ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl

Great Place To Work® zleca co roku ogólnopolski sondaż badający nastroje pracowników i stopień ich zadowolenia z obecnej pracy. Wyniki tegorocznego sondażu, przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego 2023 r., w niektórych aspektach są intrygujące i powinny dać pracodawcom sporo do myślenia. Utrzymujący się od 2018 r. stopniowy spadek satysfakcji z poziomu wynagrodzeń zmienił nieoczekiwanie kierunek. Wzrosły jednak również wątpliwości pracowników co do zasadności decyzji podejmowanych przez firmy.

 

Zadowolenie z pracy a satysfakcja z wynagrodzenia

Większość badań rynku pracy potwierdza pewną prawidłowość: więcej osób jest zadowolonych z zatrudnienia w danej firmie niż z wysokości otrzymywanego wynagrodzenia. I nie inaczej jest w przypadku wyników sondażu zleconego przez Great Place To Work®. Zadowolenie z pracy, wyrażone stwierdzeniem „biorąc wszystko pod uwagę, uważam że ta firma jest świetnym miejscem pracy”, w 2023 roku deklaruje 52% respondentów. Pracowników odczuwających satysfakcję z  wynagrodzenia, które otrzymują, jest już mniej. Tylko 47% respondentów przyznało, że pracownicy otrzymują uczciwe wynagrodzenie za swoją pracę.

Porównanie danych z sondażu przeprowadzonego w 2023 roku do wyników z 2022 r. przyniosło dodatkowe, ciekawe spostrzeżenia. Odsetek respondentów zadowolonych z pracy praktycznie nie zmienił się – nastąpił wzrost o niecały 1 punkt procentowy. Za to w ciągu jednego roku raptownie poprawiła się ocena poziomu otrzymywanego wynagrodzenia, bo ta ocena skoczyła aż o 13% do góry. Ten wynik jest spójny z tezą, że poziom ogólnego zadowolenia pracownika z pracy nie musi iść w parze z satysfakcją wynikającą z poziomu otrzymywanego wynagrodzenia.

Gesty robią swoje

Skupimy się teraz na ocenie tego skokowego wzrostu satysfakcji pracowników z otrzymywanego wynagrodzenia. Roczny okres dzielący ostatnie dwa sondaże charakteryzował się rosnącą inflacją. Gdyby nawet wzrost faktycznego poziomu wynagrodzeń doganiał rosnący poziom cen i usług, to wydaje się, że satysfakcja pracowników z wynagrodzeń nie powinna była zmienić się, a to ze względu na taką samą wartość nabywczą pieniądza. Może więc zadziałała tu psychologia? Może propracownicze działania firm, nawet te skromniejsze, są przez zatrudnionych dostrzegane i doceniane? Pewną wskazówką może być widoczny wzrost zadowolenia pracowników z oferowanego im przez pracodawcę pakietu świadczeń dodatkowych. Jeśli w 2022 r. satysfakcję ze świadczeń pracowniczych wyrażało jedynie 37% respondentów, to w tegorocznym sondażu ten odsetek wzrósł aż do 55%. Potwierdzałoby to, że w firmach musiały nastąpić znaczące zmiany w polityce wewnętrznej pracodawcy. W tych niespokojnych czasach postanowili okazać więcej troski i lepiej zadbać o potrzeby, a czasami po prostu o nastroje pracowników.

Gdy rośnie podejrzliwość

Nie oznacza to, że pracownikom łatwo zamydlić oczy. Z jednej strony, rzesza pracowników odczuwających satysfakcję z otrzymywanego wynagrodzenia poszerzyła się znacząco, ale z drugiej strony – co może wydać się paradoksalne – narosły wątpliwości dotyczące decyzji firm o przeznaczeniu generowanych zysków. Tylko 31% respondentów przyznało, że firma dzieli się tymi zyskami z pracownikami uczciwie. W porównaniu z wynikami z zeszłego roku to ogromny spadek, bo aż o 14 punktów procentowych. Co stoi za takimi opiniami? Przede wszystkim pracownicy domyślają się lub nawet widzą i wiedzą o wiele więcej niż się pracodawcom wydaje. Wyciągają własne wnioski, mogą też stawać się podejrzliwi względem zarządzających firmą.

Wątpliwości i podejrzenia co do zasadności tak ważnych decyzji firm, bo dotyczących pieniędzy, mogą skutecznie psuć poczucie solidarności z pracodawcą. A szkoda, bo poczucie więzi i przekonanie, że jest się częścią zespołu, którego członkowie grają do jednej bramki to bezcenny kapitał każdej firmy, zwłaszcza w niespokojnych czasach. Niestety, właśnie tego poczucia jedności całego zespołu w przeciętnych polskich firmach chyba brakuje. Jedynie 35% pracowników uważa, że w firmie wszyscy działają razem na rzecz wspólnej sprawy. To ogromny spadek w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem – w 2022 r. wynosił on 55%.

 

 

Sondaż został przeprowadzony na przełomie stycznia i lutego 2023 r. na zlecenie Great Place To Work® Polska przez firmę Norstat metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1421 pracowników firm działających w Polsce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Be Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.