Nowy Poradnik WEI: Biznes na Ukrainie
Warsaw Enterprise Institute z dumą prezentuje najnowszy poradnik, który stanowi wsparcie dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych rozpoczęciem działalności gospodarczej na Ukrainie. Materiał przygotowany przez ekspertów ze stołecznego think - tanku skupia się na warunkach biznesowych w zachodnich obwodach kraju, oferując konkretne informacje, które mogą być kluczowe dla potencjalnych inwestorów.
Mimo wyzwań związanych z pełnowymiarową rosyjską agresją na Ukrainę, obszar Ukrainy Zachodniej jawi się jako atrakcyjny dla polskich firm, zachęcając stabilnością, relatywnie lepszą kondycją gospodarczą i dogodną bliskością geograficzną do Polski, co wpływa na dostępność połączeń logistycznych.
Wartość poradnika tkwi w praktycznych wskazówkach dotyczących zakładania działalności gospodarczej na Ukrainie. Przygotowany materiał prezentuje także dostępne polskie i ukraińskie instrumenty oraz instytucje wsparcia biznesu w zachodnich obwodach Ukrainy, wraz z kontaktami do tych instytucji. Ponadto, uwzględnia ograniczenia i wyzwania związane z danym obszarem, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka wynikającego z trwającej na Ukrainie wojny.
Poradnik opiera się na analizie danych gospodarczych, rozwiązań prawnych obecnych na Ukrainie oraz praktycznych informacji od polskich i ukraińskich przedsiębiorców, zebranych w ramach działalności Serwisu Odbudowy Ukrainy – projektu realizowanego przez Centrum Studiów Strategicznych WEI. Jest to uzupełnienie raportu, który szczegółowo analizuje sytuację gospodarczą i inwestycyjną w zachodnich obwodach Ukrainy.
Raport dostępny jest na stronie WEI: https://wei.org.pl/wp-content/uploads/2023/12/Poradnik-CSS.pdf

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.