Nowy zarząd Soonly przygotuje pożyczkodawcę na nadzór KNF

Biuro Prasowe
Vivus Finance
Żwirki i Wigury 16c
02-092 Warszawa
biuroprasowe|soonly.pl| |biuroprasowe|soonly.pl
221 221 227
soonly.pl
Robert Szcześniewski został nowym prezesem zarządu Soonly Finance. Ewa Wernerowicz, dotychczasowa prezes, a od ponad roku także właścicielka, przechodzi do rady nadzorczej. Zarząd lidera rynku pożyczkowego także urósł z dwóch do sześciu osób. Dołączyli do niego managerowie odpowiadający za wszystkie kluczowe działy spółki.
Zamiana na stanowisku prezesa jest klamrą zamykającą transakcję polonizacji spółki z kwietnia ubiegłego roku. Osiemnaście miesięcy temu Ewa Wernerowicz, po błyskawicznych negocjacjach, przejęła polską firmę pożyczkową od łotewskiej grupy 4Finance. Tym samym odcięła się całkowicie od rosyjskiego kapitału i uratowała firmę przed wpisaniem na listę sankcyjną. Już wtedy Wernerowicz zapowiadała, że w rozwój pożyczkodawcy chciałaby zaangażować zespół zarządzający. Dynamika transakcji wymagała jednak, aby na początku maksymalnie uprościć strukturę. Teraz, po półtora roku od tamtych wydarzeń, wiceprezesami została Ewelina Makowska – radca prawny i dyrektor departamentu prawnego oraz Piotr Mazan kierujący obszarem marketingu. Do zarządu wchodzą też managerowie od wielu lat związani z firmą: Anna Panek – dyrektor HR, Katarzyna Kujawa-Lipińska odpowiedzialna za całość działalności operacyjnej i szef IT - Tomasz Michałek-Czerepak.
Sprawdzony zespół
Na czele spółki stanął Robert Szcześniewski. W latach 2009-2013 Szcześniewski pracował w Departamencie Inspekcji Bankowych Komisji Nadzoru Finansowego. Był tam odpowiedzialny m.in. za zarządzanie zespołami inspekcyjnymi i odpowiadał za ocenę zarządzania ryzykiem kredytowym. Później przez pięć lat pracował w Idea Banku, gdzie nadzorował kluczowe obszary ryzyka. W 2019 roku trafił do Soonly jako szef departamentu ryzyka, a w kolejnych latach objął także departament finansów.
Szcześniewski ukończył Finanse i Bankowość na Uniwersytecie Warszawskim oraz Zarządzanie w Szkole Głównej Handlowej. Ma też tytuł MBA Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Prywatnie jest 11-krotnym mistrzem Polski w kick-boxingu. Był członkiem kadry narodowej w tej dyscyplinie w latach 2003-2014. Jest również członkiem organizacji Mensa Polska.
Rozwój priorytetowy
Jak tłumaczy Ewa Wernerowicz powiększenie zarządu i zmiana prezesa zamyka etap budowy niezależności spółki. – Nowy zarząd to zespół sprawdzony w boju. Wszyscy mają doświadczenie bankowe, a Robert dodatkowo w pracy po stronie nadzoru. Mamy ambitne plany na przyszły rok i reprezentacja wszystkich obszarów działania spółki z poziomu zarządu pomoże nam jeszcze sprawniej rozwijać biznes – mówi Wernerowicz, która ustępując ze stanowiska prezesa przechodzi do rady nadzorczej.
Ostatni rok w branży upłyną pod znakiem regulacji rynku i ograniczenia maksymalnych kosztów pozaodsetkowych dla segmentu krótkich pożyczek aż o 60%. - Jesteśmy w stanie funkcjonować w tych nowych warunkach dzięki dużej bazie klientów i cięciu kosztów. Mamy zdolność szybkiej adaptacji do zmian i proklienckie podejście do biznesu. Dzięki temu wygląda na to, że ten rok zamkniemy przyzwoitymi wynikami – dodaje.
Dwa razy na pudle
W 2022 roku Soonly osiągnęło przychody na poziomie 371,9 mln zł i wypracowało zysk 64,6 mln zł. Wyniki te sytuują pożyczkodawcę w czołówce rynku pożyczkowego. Pod względem przychodów jest to pierwsze miejsce w branży online i trzecie na krajowym rynku pozabankowym, po Providencie (906,9 mln zł) i Everest Finanse zarządzającym marką Bocian (389,6 mln zł). W kategorii zysku lepsze wyniki wypracował także Provident (131,1 mln zł) i Profi Credit (118,8 mln zł).

Raport Bitget Wallet ujawnia, że gry i podróże to główne obszary w których płacimy kryptowalutami

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.