Obowiązek raportowania ESG, a realne działania przedsiębiorstw
Od 2024 roku zgodnie z unijną dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) największe firmy są zobowiązane do szczegółowego raportowania niefinansowego w zakresie zrównoważonego rozwoju i publikowania wyników swoich działań. W kontekście rosnących wymagań regulacyjnych dotyczących raportowania ESG kluczowym aspektem jest rzeczywiste zaangażowanie przedsiębiorstw w świadome zarządzanie wpływem na środowisko. Wymogi te stanowią odpowiedź na rosnące oczekiwania inwestorów, konsumentów i regulatorów w zakresie transparentności działania i odpowiedzialności środowiskowej przedsiębiorstw.
Carlsberg Polska, jako jedna z wiodących firm w branży piwowarskiej jest przykładem organizacji, która podejmuje konkretne działania mające na celu minimalizację swojego śladu środowiskowego. Od wielu lat konsekwentnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju „Together Towards ZERO & Beyond”, i ma już 8 lat doświadczeń w pisaniu Raportów ESG.
Jak rozumiemy odpowiedzialny rozwój naszego biznesu? Określiliśmy cele w sześciu kluczowych obszarach oddziaływania firmy: ZERO śladu węglowego, ZERO śladu rolniczego, ZERO odpadów opakowaniowych, ZERO marnowania wody, ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz ZERO wypadków. Te cele są elementami naszej strategii biznesowej i idą w parze np. z rozwojem portfela produktów czy wzrostem sprzedaży. Tak jak na wynik finansowy pracuje każdy pracownik, tak samo na wynik celów środowiskowych. W pierwszej kolejności wyedukowaliśmy pracowników czym jest strategia ESG, jakie są nasze priorytety i dlaczego do nich dążymy. Teraz angażujemy pracowników, by każdy w swoim obszarze wiedział, jaki ma wpływ i poszukiwał rozwiązań, które przybliżają nas do jej realizacji. Współpracujemy również z licznymi partnerami, instytucjami naukowymi oraz organizacjami pozarządowymi, aby wprowadzać innowacje i dzielić się najlepszymi praktykami.
Nowe regulacje ESG nakładają na przedsiębiorstwa obowiązek transparentnego raportowania swoich działań w obszarach środowiskowym, społecznym i zarządzania. Dla firmy takiej jak Carlsberg Polska, to nie tylko konieczność spełnienia formalnych wymogów, ale przede wszystkim szansa na wykazanie się jako lider w zrównoważonym rozwoju.
Warto nie ograniczać swoich działań jedynie do wewnętrznych procesów. Należy angażować się również w edukację klientów, konsumentów czy społeczeństwa. Wówczas misja społeczna staje się elementem zrównoważonego rozwoju.
Świadome zarządzanie wpływem na środowisko nie jest jedynie wymogiem regulacyjnym, ale strategicznym wyborem, który przynosi korzyści zarówno środowisku, przyszłym pokoleniom, jak i długoterminową wartość biznesową. W obliczu obowiązku raportowania ESG od 2024 roku, działania podejmowane przez liderów branż stają się wzorem do naśladowania dla innych przedsiębiorstw. Przejrzystość w raportowaniu i rzeczywiste, mierzalne efekty działań ESG będą kluczowe w budowaniu zaufania do marki.
Ekspercki komentarz: Teresa Aldea - Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, Carlsberg Polska
Aby dowiedzieć się więcej o działaniach Carlsberg Polska na rzecz zrównoważonego rozwoju, zachęcamy do odwiedzenia strony: www.carlsbergpolska.pl/zrownowazony-rozwoj/zrownowazony-rozwoj/raport-2023/, gdzie znajduje się pełen Raport ESG za 2023 rok.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.