Komunikaty PR

„Obserwator Podatkowy: CIT w latach 2012-2023" w wybranych branżach. Raport PTG

2024-10-23  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karol Tyszka
Polskie Towarzystwo Gospodarcze

ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl

Zagadnienie różnicy między daniną należną a rzeczywistymi wpływami do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych to temat przewodni opracowania. Autorzy nie tylko dokonali głębokiej analizy problemu w okresie od 2012 do 2023 roku, co pozwoliło na uchwycenie długoterminowego trendu, ale również podjęli próbę jego wyjaśnienia. Dzięki takiemu podejściu raport stanowi podstawę do dyskusji o uszczelnieniu systemu poboru należności publicznych w świetle strategii optymalizacji fiskalnej niektórych największych firm.

Polskie Towarzystwo Gospodarcze po raz kolejny przygotowało opracowanie, które dotyczy niezwykle ważkiej dla funkcjonowania całego systemu ekonomicznego państwa kwestii, a mianowicie fenomenu niekiedy określanego jako tzw. “luka CIT”. Jest to mechanizm wynikający z działań optymalizacyjnych poszczególnych przedsiębiorstw, takich jak np. transfer zysków do krajów o niskim opodatkowaniu czy stosowanie selektywnych metod rozliczeń fiskalnych, który uszczupla wpływy do budżetu centralnego. “Celem niniejszego raportu jest szczegółowe przedstawienie i analiza przychodów oraz zapłaconego podatku CIT przez wybrane firmy działające w Polsce w różnych branżach, takich jak: handel, sektor spożywczy, rynek KEP (kurierzy, przesyłki ekspresowe i paczki), motoryzacja, farmacja, telekomunikacja, media, fintech, a także branże objęte akcyzą, takie jak sektor alkoholowy i tytoniowy” – piszą we wstępie autorzy.

Publikacja sygnalizuje również wpływ pandemii COVID-19 oraz wojny na Ukrainie na wyniki finansowe firm w różnych sektorach, co jest wyraźnie zaznaczone, aby podkreślić szeroki kontekst gospodarczy badanej materii. “Pandemia spowodowała poważne zakłócenia w łańcuchach dostaw, zmianę nawyków konsumpcyjnych oraz zwiększenie presji na sektorach takich jak handel detaliczny, motoryzacja czy logistyka. Z kolei wojna na Ukrainie wpłynęła na sektor energetyczny, rolniczy i przemysł, prowadząc do wzrostu cen surowców, co przełożyło się na wyniki finansowe wielu firm operujących w Polsce” – zauważają twórcy raportu.

W opracowaniu pojawia się szereg przykładów mocno uwydatniających problem zróżnicowanego podejścia wielkich podmiotów do należności fiskalnych z tytułu podatku od osób prawnych. Przykładowo, w obszarze handlu analizowano m.in. dane sieci Biedronka, która w 2023 roku osiągnęła przychód przekraczający 98,5 miliardów złotych, płacąc ponad 1 miliard złotych CIT.

Chociaż branże opisywane w dokumencie są bardzo od siebie odległe, np. z jednej strony farmaceutyczna (zawsze podlegająca szczególnym regulacjom) a z drugiej strony motoryzacyjna, to autorzy dostrzegają wiele cech wspólnych niezależnie od obszaru działalności w podejściu do praktyk optymalizacji podatkowej. Jednym z ciekawych elementów jest kraj pochodzenia kapitału kontrolującego dany podmiot, co, jak wszystko na to wskazuje, ma ogromne znaczenie przy wyborze strategii przedsiębiorstwa wobec płatności CIT.

Generalnie, raport pokazuje, że w 2023 roku luka CIT wyniosła aż 30% należnego podatku, co oznacza, że tylko 70% teoretycznie należnych wpływów rzeczywiście trafiło do budżetu państwa. Bez wątpienia jest to poważny argument w dyskusji o logice systemu podatkowego w Polsce oraz skuteczności egzekucji wynikających z niego należności. “Raport ten stanowi narzędzie do oceny, jaki udział w sumie wpływów podatkowych mają różne przedsiębiorstwa działające na polskim rynku, a także pokazuje, jak różnorodne strategie księgowe i podatkowe mogą wpływać na wysokość podatku CIT” – piszą podsumowując swoją pracę jego autorzy.

Publikacja jest wynikiem wielomiesięcznej i wnikliwej pracy analityków na co dzień zawodowo zajmujących się poszczególnymi obszarami gospodarki.

Dokument można pobrać z oficjalnej strony Polskiego Towarzystwa Gospodarczego. Dostępny jest pod adresem:

https://iptg.pl/obserwator-podatkowy-cit-w-latach-2012-2023-w-wybranych-branzach-publikacja-nowego-raportu-polskiego-towarzystwa-gospodarczego/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Polskie Towarzystwo Gospodarcze
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.