„Obserwator Podatkowy: CIT w latach 2012-2023" w wybranych branżach. Raport PTG
Polskie Towarzystwo Gospodarcze
ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl
Zagadnienie różnicy między daniną należną a rzeczywistymi wpływami do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych to temat przewodni opracowania. Autorzy nie tylko dokonali głębokiej analizy problemu w okresie od 2012 do 2023 roku, co pozwoliło na uchwycenie długoterminowego trendu, ale również podjęli próbę jego wyjaśnienia. Dzięki takiemu podejściu raport stanowi podstawę do dyskusji o uszczelnieniu systemu poboru należności publicznych w świetle strategii optymalizacji fiskalnej niektórych największych firm.
Polskie Towarzystwo Gospodarcze po raz kolejny przygotowało opracowanie, które dotyczy niezwykle ważkiej dla funkcjonowania całego systemu ekonomicznego państwa kwestii, a mianowicie fenomenu niekiedy określanego jako tzw. “luka CIT”. Jest to mechanizm wynikający z działań optymalizacyjnych poszczególnych przedsiębiorstw, takich jak np. transfer zysków do krajów o niskim opodatkowaniu czy stosowanie selektywnych metod rozliczeń fiskalnych, który uszczupla wpływy do budżetu centralnego. “Celem niniejszego raportu jest szczegółowe przedstawienie i analiza przychodów oraz zapłaconego podatku CIT przez wybrane firmy działające w Polsce w różnych branżach, takich jak: handel, sektor spożywczy, rynek KEP (kurierzy, przesyłki ekspresowe i paczki), motoryzacja, farmacja, telekomunikacja, media, fintech, a także branże objęte akcyzą, takie jak sektor alkoholowy i tytoniowy” – piszą we wstępie autorzy.
Publikacja sygnalizuje również wpływ pandemii COVID-19 oraz wojny na Ukrainie na wyniki finansowe firm w różnych sektorach, co jest wyraźnie zaznaczone, aby podkreślić szeroki kontekst gospodarczy badanej materii. “Pandemia spowodowała poważne zakłócenia w łańcuchach dostaw, zmianę nawyków konsumpcyjnych oraz zwiększenie presji na sektorach takich jak handel detaliczny, motoryzacja czy logistyka. Z kolei wojna na Ukrainie wpłynęła na sektor energetyczny, rolniczy i przemysł, prowadząc do wzrostu cen surowców, co przełożyło się na wyniki finansowe wielu firm operujących w Polsce” – zauważają twórcy raportu.
W opracowaniu pojawia się szereg przykładów mocno uwydatniających problem zróżnicowanego podejścia wielkich podmiotów do należności fiskalnych z tytułu podatku od osób prawnych. Przykładowo, w obszarze handlu analizowano m.in. dane sieci Biedronka, która w 2023 roku osiągnęła przychód przekraczający 98,5 miliardów złotych, płacąc ponad 1 miliard złotych CIT.
Chociaż branże opisywane w dokumencie są bardzo od siebie odległe, np. z jednej strony farmaceutyczna (zawsze podlegająca szczególnym regulacjom) a z drugiej strony motoryzacyjna, to autorzy dostrzegają wiele cech wspólnych niezależnie od obszaru działalności w podejściu do praktyk optymalizacji podatkowej. Jednym z ciekawych elementów jest kraj pochodzenia kapitału kontrolującego dany podmiot, co, jak wszystko na to wskazuje, ma ogromne znaczenie przy wyborze strategii przedsiębiorstwa wobec płatności CIT.
Generalnie, raport pokazuje, że w 2023 roku luka CIT wyniosła aż 30% należnego podatku, co oznacza, że tylko 70% teoretycznie należnych wpływów rzeczywiście trafiło do budżetu państwa. Bez wątpienia jest to poważny argument w dyskusji o logice systemu podatkowego w Polsce oraz skuteczności egzekucji wynikających z niego należności. “Raport ten stanowi narzędzie do oceny, jaki udział w sumie wpływów podatkowych mają różne przedsiębiorstwa działające na polskim rynku, a także pokazuje, jak różnorodne strategie księgowe i podatkowe mogą wpływać na wysokość podatku CIT” – piszą podsumowując swoją pracę jego autorzy.
Publikacja jest wynikiem wielomiesięcznej i wnikliwej pracy analityków na co dzień zawodowo zajmujących się poszczególnymi obszarami gospodarki.
Dokument można pobrać z oficjalnej strony Polskiego Towarzystwa Gospodarczego. Dostępny jest pod adresem:
https://iptg.pl/obserwator-podatkowy-cit-w-latach-2012-2023-w-wybranych-branzach-publikacja-nowego-raportu-polskiego-towarzystwa-gospodarczego/

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.