Oczekiwania konsumentów od e-sklepu w krajach bałtyckich
Kraje bałtyckie to jeden z najszybciej rozwijających się i stabilnych obecnie rynków e-commerce. Pandemia Covid-19 przyspieszyła wzrost handlu internetowego we wszystkich 3 państwach i wpłynęła na zwyczaje zakupowe konsumentów. Widać to zarówno w wielkości zamówień, których było znacznie więcej w tym czasie, jak i w wyborze sposobu dostawy zamówionych przesyłek. Jakie zatem wyzwania stoją przed polskimi e-sklepami planującymi ekspansję w tym kierunku?
Przede wszystkim należy zacząć od przeprowadzenia rozeznania, w jaki sposób na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii sprzedaje się produkty z poszczególnych kategorii. Dla przykładu, mimo tego, iż na Litwie popularnością cieszy się robienie zakupów w pojedynczych sklepach internetowych, to warto także sprawdzić Pigu – lubiany tamtejszy marketplace. Jest on cennym kanałem, dzięki któremu można uzyskać obraz konkurencji.
Wyzwania w krajach bałtyckich
Trzy największe wyzwania, którym będzie musiał podołać e-sklep, to:
- Zlokalizowana wersja sklepu internetowego dla każdego kraju – choć są one do siebie podobne pod wieloma względami, należy je traktować jako trzy różne rynki - każdy z własnym językiem i kulturą. Natomiast łączny koszt przetłumaczenia na języki litewski, łotewski i estoński jest zazwyczaj podobny do przetłumaczenia jednego sklepu na język zachodnioeuropejski, np. niemiecki.
- W przypadku produktów „niemarkowych” istnieją konkurenci oferujący bardzo niskie ceny. Warto również pamiętać, że w krajach bałtyckich produktów markowych jest zdecydowanie mniej niż w Polsce, a niektórych nie ma wcale.
- Obsługa klienta oraz zwroty powinny być oferowane na wysokim poziomie. Mieszkańcy tych państw oczekują lokalnego adresu oraz darmowej wysyłki.
Wchodząc na rynek krajów bałtyckich trzeba pamiętać, że rozwiązania lokalne będą różnić się od tych, które znamy z Polski. Dlatego z myślą o rodzimych sklepach internetowych wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów w tych krajach. Cały czas pomagamy firmom w budowaniu pozycji rynkowej, chociażby optymalizując koszty przesyłek – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
Metody płatności
Preferowanym sposobem uregulowania należności za przesyłkę jest przede wszystkim płatność kartą, głównie Visa i Mastercard. Istotnym i szeroko rozpowszechnionym rozwiązaniem są również płatności bankowe, dokonywane za pośrednictwem łącza pomiędzy bramką płatniczą, a bankiem internetowym klienta. Dwóch najczęściej używanych dostawców to Paysera.com i maksekeskus.ee, które oczywiście mogą również obsługiwać karty płatnicze. Niezbędne będzie również oferowanie usługi Cash/Card on Delivery (COD). Oznacza to, że kurier dostarczający przesyłkę pobiera pieniądze podczas jej doręczania.
Dostawa zamówienia
Wysyłka za pobraniem jest ważną opcją płatności we wszystkich trzech krajach oraz koniecznością, którą e-sklep powinien zapewniać zarówno w przypadku dostawy do domu, jak i do automatu paczkowego.
Zwroty towaru
Konsumenci oczekują darmowych zwrotów, zwłaszcza w przypadku odzieży. Jeśli jednak klient będzie musiał opłacić je sam, ważne, aby oferować mu lokalny adres zwrotny lub etykietę zwrotną od międzynarodowego dystrybutora.
W materiale wykorzystano dane z raportu „E-EKSPORT KRAJE BAŁTYCKIE” firmy MakesYouLocal.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11500 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.