Podkarpaccy konsumenci utrzymali pozycję najbardziej rzetelnych
Mieszkańcy województw podkarpackiego, małopolskiego i świętokrzyskiego najbardziej sumiennie płacą swoje rachunki – wynika z najnowszego Rankingu Rzetelności Konsumentów przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów i Rzetelną Firmę. Najbardziej zaskoczyli Małopolanie, którzy z piątej pozycji zestawienia wskoczyli na drugie miejsce. Z terminowym regulowaniem zobowiązań finansowych najgorzej radzą sobie osoby mieszkające na Dolnym Śląsku, Warmii i Mazurach oraz na Pomorzu.
Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej i Rzetelna Firma ponownie zbadały rzetelność polskich konsumentów, biorąc pod uwagę nie tylko kwotę zadłużenia w regionach, ale także ich wielkość i zaludnienie[1]. Eksperci zestawili łączny dług na 1 tys. mieszkańców, średnią wartość zaległości notowanych w KRD dla danego obszaru oraz odsetek osób zadłużonych wśród mieszkańców województwa. Im więcej punktów zdobyło, tym wyższe miejsce zajęło w rankingu i tym wyższa jest rzetelność jego mieszkańców.
– Dlatego choć najwyższe łączne kwoty zadłużenia mają mieszkańcy Mazowsza, czyli 6,3 miliarda złotych, oraz Śląska z zadłużeniem sięgającym 6,2 miliarda złotych, to nie tyle świadczy to o ich wybitnej nierzetelności, ile wynika raczej z najwyższego w kraju zaludnienia tych regionów. A ponieważ każde województwo różni się pod tym względem, obiektywnym wskaźnikiem w rankingu jest właśnie przeliczenie długu na tysiąc mieszkańców – wyjaśnia metodologię rankingu Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy.
Południowy wschód najmniej zadłużony
W Rankingu Rzetelności Konsumentów ponownie najlepiej wypadli mieszkańcy województwa podkarpackiego, którzy uzyskali 44 punkty. Region ma zarówno najniższy poziom zaległości na 1 tys. osób (693 tys. zł), jak i odsetek zadłużonych wśród wszystkich mieszkańców, który wynosi jedynie 3,75 proc. Na drugim miejscu znalazła się Małopolska, uzyskując 40 punktów. Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest tu 4,66 proc. mieszkańców, a zadłużenie na 1 tys. osób wynosi 868 tys. zł.
– Małopolanie w ciągu sześciu miesięcy zredukowali średnią wartość zadłużenia jednego dłużnika o blisko 992 zł, ale dług na tysiąc mieszkańców spadł o prawie 72 tysięcy zł. To pozwoliło im przesunąć się na drugie miejsce naszego zestawienia z piątej pozycji, którą zajmowali jeszcze pół roku temu. Jednym z możliwych powodów takiej poprawy jest szybki rozwój branży IT w województwie, za którym idą nowe miejsca pracy. Jak wskazuje firma MOTIFE, tylko w 2021 roku w Krakowie pojawiło się około 20 nowych graczy z tego sektora. W mieście rosną także centra usług dla biznesu, według ABSL w zeszłym roku takich podmiotów było 261 – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. I dodaje: Kolejną przyczyną spadku zadłużenia konsumentów w województwie mogą być także popandemiczne zmiany w sytuacji turystycznej w tym regionie. Dotyczą one nie tylko biur podróży i innych pośredników turystycznych, ale także restauracji, hoteli czy transportu. Jak wynika z analizy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, mimo że ponad 80 proc. przedsiębiorstw związanych z tą branżą w 2022 roku podniosło ceny wyżej niż wskaźniki inflacji, to liczba turystów w porównaniu do poprzedniego roku nie zmieniła się, a nawet nieco wzrosła. Skończyła się także redukcja etatów związana z pandemią i co piąty przedsiębiorca z sektora poszukuje nowych pracowników.
Na trzecim miejscu pod względem najbardziej rzetelnych klientów znalazło się Świętokrzyskie. Osoby z tego regionu uzyskały w rankingu 37 punktów. Ich zadłużenie na 1 tys. mieszkańców wynosi niewiele ponad 1 mln zł, a do KRD wpisanych jest 5,45 proc. dłużników. Poza pierwszą trójką, ale wciąż wysoko w zestawieniu znalazły się Podlaskie, Wielkopolskie i Łódzkie. Na dalszych pozycjach, już z wynikami niższymi niż 30 punktów, ale wciąż w pierwszej dziesiątce, uplasowały się województwa lubuskie, lubelskie, opolskie i mazowieckie. Lubuskie osiągnęło wysoką pozycję mimo aż 9,48 proc. mieszkańców wpisanych do KRD. Zrównoważyło to najniższe ze wszystkich regionów przeciętne zadłużenie przypadające na jednego dłużnika (17 750 zł).
Dolny Śląsk z problemami
Województwem, w którym mieszkańcy mają największe problemy ze spłatą zobowiązań, jest dolnośląskie. Jeszcze pół roku temu tę pozycję zajmowało Kujawsko-Pomorskie, które obecnie wskoczyło na trzynaste miejsce. Wśród mieszkańców Dolnego Śląska 9,54 proc. jest wpisanych do Krajowego Rejestru Długów, a zadłużenie na 1 tys. osób wynosi ponad 1,8 mln zł. Miejsce drugie od końca należy do Warmińsko-Mazurskiego, w którym wyniki są podobne. Osoby posiadające niespłacone zobowiązania finansowe stanowią 9,51 proc. wszystkich, a dług na 1 tys. mieszkańców wynosi niemal 1,8 mln zł.
Zadłużone Pomorze
W gronie dłużników znajduje się także znaczna grupa mieszkańców Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego i Zachodniopomorskiego, które uplasowały się odpowiednio na 14, 13 i 12 miejscu Rankingu Rzetelności Konsumentów. Podobnie jak w województwie śląskim, znajdującym się na 11 pozycji zestawienia, dług na 1 tys. mieszkańców wynosi ponad 1,7 mln zł. Odsetek dłużników oscyluje wokół 9 proc. wszystkich mieszkańców, a ich przeciętny dług wynosi od 18 249 zł w Zachodniopomorskiem, do 20 438 zł w województwie pomorskim.
[1] Poprzednia edycja Rankingu Rzetelności Konsumentów pochodzi z sierpnia 2022 r. https://krd.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/2022/mieszkancy-podkarpacia-i-podlasia-najbardziej-rzetelni.

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.