Komunikaty PR

Polak na (drogich) zakupach

2022-08-31  |  09:35
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.5 MB )

Prawie 90% respondentów najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll odczuło w ostatnim czasie inflację. Jak radzimy sobie w czasach galopujących cen, z czego jesteśmy w stanie zrezygnować, aby zaoszczędzić i jakie strategie zakupowe wdrażamy?

Jak wynika z badania PAYBACK, kategorią, w której nasze portfele cierpią najbardziej, jest zakup żywności. Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87% badanych. Na drugim miejscu, co nie powinno być niespodzianką, jest paliwo, które wskazało 71% respondentów, a trzecie, zdaniem 45% ankietowanych, zajmują koszty mediów.

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach? Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45% badanych. Oszczędzać staramy się też na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31% badanych.

- Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety PAYBACK Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

Czy cena faktycznie jest najważniejsza?

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej jednak strony, kryterium ceny (zdaniem 72% ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów. Oczywiście, w tak niepewnych czasach jak obecnie, wielu z nas jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Decydując się na konkretne produkty czy usługi, dla 46% z nas na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.

Strategia w czasach kryzysu? Mądre zakupy!

Drogo lub nie, kupować muszą wszyscy. Jak więc radzimy sobie ze wzrostem cen? Co ciekawe, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei, 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy.

Warto również podkreślić, że 54% badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.

- Galopujące ceny sprawiły, że zdecydowana większość badanych PAYBACK Opinion Poll zaczęła jeszcze bardziej poszukiwać promocji. I tak ponad połowa ankietowanych, porównuje ceny, blisko połowa z nich sięga po gazetki promocyjne, a 46% respondentów korzysta z programów lojalnościowych. Wdrożenie którejś z tych strategii zakupowych jest jednym z nielicznych, pozytywnych skutków inflacji. Jeśli mądre zakupy wejdą konsumentom w nawyk, mogą przełożyć się na oszczędności w portfelach bez względu na cykl koniunktury rynkowej – podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24 sierpnia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1021 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.

Polityka

Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.

Ochrona środowiska

Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.