Polski przemysł chce zatrudniać, ale nie ma kogo. Fachowcy są na wagę złota
W przemyśle brakuje wykwalifikowanych pracowników. Z konsekwencjami tego problemu muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Niemal połowa polskich MŚP ma trudności ze znalezieniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami - wynika z badania Eurobarometr*, a w Polsce rok do roku spada liczba absolwentów kierunków technicznych. Polskie firmy tracą więc potencjał rozwojowy, a co za tym idzie mają mniejsze dochody.
Problem dotyczy również całej gospodarki europejskiej - na przestrzeni ostatnich dwóch lat miało go 61 proc. mikroprzedsiębiorstw i 80 proc. średnich przedsiębiorstw*. Dane są niepokojące przede wszystkim z punktu widzenia obecnej sytuacji w regionie, gdy na pierwszy plan wysuwa się potrzeba zwiększenia produkcji w sektorze zbrojeniowym.
”Musimy przesunąć wszystkie środki i wysiłki nasze skierować na rzecz wsparcia przemysłu zbrojeniowego. W najbliższych miesiącach wiele firm będzie wykonywać dużo zadań dla polskiego wojska, dla przemysłu zbrojnego. Te firmy, które są w Polskiej Grupie Zbrojeniowej same nie dadzą rady. To już dzisiaj widzimy, że brakuje mocy przerobowych” - mówił minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz 3 kwietnia b.r. w Narwi na Podlasiu, a tymczasem liczba potencjalnych pracowników sektora spada. W 2022 roku studia na kierunkach technika, przemysł, budownictwo ukończyło niemal 5% mniej studentów niż rok wcześniej. Taki trend utrzymuje się przynajmniej od 2019 roku**.
- Z danych jasno wynika, że to nie jest chwilowy problem, a na rynku pracy w przemyśle już od lat brakuje specjalistów. Skutki tego widać na rynku pracy. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej sięgają po pracowników z zagranicy albo, mając w perspektywie zwiększenie produkcji, chcą skorzystać z outsourcingu całego procesu, co pozwoli im zrealizować kontrakt bez zaangażowania w rekrutację, produkcję czy załatwianie formalności. Wystarczy, że zapewnią materiały i linię produkcyjną - mówi Marzena Karpińska, CEO Find Work, która zajmuje się rekrutacją pracowników z zagranicy i outsourcingiem procesów m.in. w przemyśle zbrojeniowym
Długofalowym wsparciem dla polskiego przemysłu może być powracające do łask kształcenie zawodowe. Na liście prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego, publikowanej przez Ministra Edukacji, większość pozycji w tym roku stanowią zawody związane z przemysłem. To między innymi automatyk, elektromechanik, operator różnego typu maszyn i urządzeń, w tym obrabiarek skrawających.
- Ta lista to wskaźnik dla szkół i uczelni zawodowych, jakie kierunki powinny być priorytetem. Faktycznie coraz więcej młodych ludzi decyduje się na zdobycie konkretnego zawodu zamiast wybrać liceum ogólnokształcące, ale pamiętajmy, że od startu nauki do uzyskania dyplomu droga jest długa, tym bardziej, że po szkole zawodowej absolwenci mogą iść na studia techniczne. To dobre rozwiązanie w perspektywie kilku lat, ale nie naprawi sytuacji „na już” - podkreśla ekspertka.
Rozwój przemysłu zbrojeniowego jest dziś priorytetem nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Opublikowana niedawno Europejska strategia przemysłu obronnego (EDIS) zakłada między innymi zwiększenie poziomu wspólnych inwestycji w przemyśle przez kraje UE oraz poprawę bezpieczeństwa łańcucha dostaw, a także osiągnięcie do 2023 roku co najmniej 50% wydatków z budżetów obronnych państw na zamówienia w UE.
- Dziś duża część zamówień na taki sprzęt jest składana poza Europą, bo nasze zakłady zbrojeniowe nie są w stanie sprostać zapotrzebowaniu. Uczestniczymy w produkcji podzespołów i części, ale to tylko mała część całego rynku. Przekierowanie produkcji na wsparcie sektora zbrojeniowego dałoby solidny zastrzyk wsparcia polskiemu przemysłowi, bo mamy bardzo duży potencjał, który musimy wykorzystać. Polskie firmy mają dobrą zdolność adaptacyjną i potrafią dostosować swoje działania do potrzeb. Oczekiwania są duże, bo dzięki nowym zamówieniom przedsiębiorstwa mogłyby zwiększyć środki na inwestycje w nowoczesne technologie - podsumowuje Marzena Karpińska.
—
Marzena Karpińska, CEO Find Work - właściciel i prezes agencji pracy i spółek zajmujących się outsourcingiem procesów przemysłowych. Klientami jej firmy są przedsiębiorstwa produkcyjne z branży zbrojeniowej, przemysłu ciężkiego, automotive, lotnictwa, branży spożywczej, czy meblowej.
Jest kwalifikowanym Coachem Biznesu. Ukończyła Studia Doktoranckie Nauk Prawnych w Instytucie Nauk Ekonomicznych we Wrocławiu, Studia Podyplomowe Rachunkowość i Podatki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, Magisterskie Studia Prawa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Magisterskie Studia Ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim, specjalność Ekonomia Menedżerska.
Przez pięć lat dzieliła się swoją wiedzą na Uniwersytecie Wrocławskim, wykładając takie przedmioty jak podstawy rachunkowości, rachunkowość finansowa, zarządzanie finansami, zarządzanie projektami, zarządzanie czasem, a także Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej i Rachunkowości. Była także inicjatorką i kierownikiem studiów podyplomowych z Zarządzania Projektami oraz Dyrektor Finansowy - Zarządzanie Finansami. Jest autorką licznych artykułów naukowych z zakresu finansów i zarządzania. Jako prelegent uczestniczyła w branżowych konferencjach krajowych i międzynarodowych.
*Badanie Eurobarometr 537 „MŚP i niedobór wykwalifikowanej siły roboczej”
**opracowane na podstawie danych GUS

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.