Komunikaty PR

Ponad połowa MŚP nie jest przygotowana na raportowania ESG

2024-10-21  |  14:25
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro prasowe GS1 Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
gs1polska|alertmedia.pl| |gs1polska|alertmedia.pl
506051987
https://gs1pl.org
Do pobrania GS1_ESG ( 0.06 MB )

GS1 Polska przebadała 248 firm z sektora MŚP, by sprawdzić poziom wiedzy oraz postawy wobec ESG. Badanie pokazało, że wiedza i świadomość wymagań prawnych w raportowaniu zrównoważonego rozwoju są w tej grupie niewielkie. Może to rzutować na jakość danych, które MŚP będą przekazywać do swoich większych kontrahentów.

Już w 2025 roku pierwsza grupa dużych firm będzie raportowała dane na temat zrównoważonego rozwoju w ramach dyrektywy CSRD. W sumie obowiązek ten będzie dotyczył 4000 firm w Polsce. Zgodnie z nowymi regulacjami, do przygotowania raportów zrównoważonego rozwoju, duże przedsiębiorstwa będą potrzebowały informacji od swoich dostawców z sektora MŚP. Bez odpowiedniej wiedzy oraz procesów małe i średnie firmy nie będą w stanie odpowiedzieć na takie zapotrzebowanie.

Ponad 80% Uczestników Systemu GS1 Polska stanowią firmy z sektora MŚP. Aby lepiej poznać ich potrzeby i świadomość w zakresie zrównoważonego rozwoju, GS1 Polska, we współpracy z Ośrodkiem Wspierania Ekonomii Społecznej (OWES), przeprowadziła badanie, którego wyniki są alarmujące.   

MŚP na początku drogi do ESG 

Jak pokazało badanie, małe i średnie firmy niestety nie są świadome wyzwań, które przed nimi stoją. Ponad 62% ankietowanych nie zna aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie ESG, a 49% nie wie, jakie obowiązki i ryzyka wynikają z dyrektywy CSRD. 80,7% nie zna założeń cyfrowego paszportu produktowego. W dodatku 87,4% badanych nie mierzy w ogóle śladu węglowego, a 91,2% nie zna zakresów jego mierzenia.  

Brak tej wiedzy wśród MŚP jest przede wszystkim wyzwaniem dla dużych spółek – komentuje dr Daniel Kiewra, główny ekspert ds. klimatu i energii w Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią bowiem ok. 99% wszystkich firm w Polsce i generują ok. 45% krajowego PKB. Największe firmy na szczycie łańcucha wartości nie podołają zielonej transformacji gospodarki samodzielnie.  

To niepokojący sygnał dla dużych firm, że tak niewiele mniejszych podmiotów zna wymagania związane z CSRD i prowadzi obliczenia swojego śladu węglowego – potwierdza Weronika Czaplewska, wiceprezeska Envirly.

Z kolei Agnieszka Oleksyn-Wajda, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska na Uczelni Łazarskiego, zwraca uwagę na brak wiedzy o Cyfrowych Paszportach Produktów (DPP). Paszporty będą obowiązkowe od 2026 roku dla produktów takich jak baterie czy tekstylia. Firmy będą zobowiązane do udostępniania szczegółowych informacji o swoich produktach, co wpłynie na całą gospodarkę obiegu zamkniętego.  

Potrzeba edukacji i wsparcia ze strony ekspertów 

Aż 63,6% badanych widzi potrzebę zgłębiania wiedzy o ESG. Jednocześnie 88,1% badanych nie brało nigdy udziału w szkoleniach dotyczących ESG. Tylko 36,2% respondentów jest skłonnych zapłacić za pomoc przy wdrażaniu procedur. Najbardziej interesują ich: pisanie wniosków o dotacje, działania edukacyjne, wsparcie ekspertów i wsparcie prawne. 

Choć respondenci często wskazują na brak wiedzy o ESG oraz potrzebę edukacji, to nie zawsze mają środki, by za nią zapłacić. Na szkolenia z zakresu ESG ponad połowa badanych (54,2%) ma zamiar przeznaczyć do 1000 złotych. Aż 62% jest zainteresowanych dofinansowaniem szkoleń.   

W GS1 Polska wychodzimy z założenia, że większe firmy powinny wspierać swoich mniejszych partnerów, dostarczając im wiedzę, praktyki czy narzędzia, które pomogą skutecznie realizować cele ESG – konkluduje dr Marta Szymborska, co-CEO GS1 Polska. – Z wyników badań wnioskujemy, że musimy wzmocnić edukację na temat korzyści związanych z ESG oraz zapewnić wsparcie doradców firmom z sektora MŚP. Umożliwienie większego dostępu do ekspertów i konsultantów, którzy mogą pomóc we wdrażaniu ESG, realizujemy we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Polskim Stowarzyszeniem ESG, z którymi podpisaliśmy ostatnio listy intencyjne. Już wkrótce oddamy do użytku Uczestników Systemu GS1 w Polsce narzędzie do liczenia śladu węglowego, dzięki współpracy z Envirly.

Metryka badania 

W badaniu wzięło udział 248 respondentów, w tym 221 firm podało swoje dane. 43% uczestników reprezentowało sektor usług, 29% produkcję, 25% handel i 3% transport.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro prasowe GS1 Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.