Prekampania rusza nad Wisłą – czy w Polsce nastąpi zmiana warty?
Vision Group
Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl
Do wyborów parlamentarnych pozostało osiem miesięcy. Choć wciąż trwają negocjacje dotyczące wariantów koalicyjnych i kształtu list wyborczych, to każde z ugrupowań już rozpoczęło intensywne działania komunikacyjne, które stanowią przygotowanie gruntu pod nadchodzące wybory. Prekampania ruszyła wokół tematów takich jak bezpieczeństwo, praworządność, inflacja, a także środki unijne z Krajowego Planu Odbudowy. Kto ma największe szanse zwyciężyć w październiku? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali pierwsze tegoroczne prognozy przedwyborcze.
Średnie sondażowe poparcie z lutego z dla kluczowych ugrupowań, które wezmą udział w wyborach, kreuje się następująco – PiS(ZP): 33,5 proc., PO(KO): 28,1 proc., Polska2050: 9,1 proc., Lewica: 8,0 proc., Konfederacja: 6,6 proc., PSL: 5,1 proc. Taki rozkład poparcia bierze pod uwagę indywidualne badanie wskaźników poparcia dla każdej partii, bez uwzględnienia potencjalnych wariantów koalicyjnych na opozycji, ponieważ według ekspertów na razie nie ma żadnych konkretnych przesłanek ku ich utworzeniu. Analiza średniej sondażowej pozwala wnioskować, że obecnie rządząca Zjednoczona Prawica otrzymałaby ok. 207 mandatów. To zbyt mało, aby utrzymać samodzielną większość w Sejmie (231 z 460 posłów). Równolegle jednak wynik taki nie gwarantuje możliwości utworzenia stabilnego rządu pośród ugrupowań opozycyjnych, co wymagałoby w zależności od konfiguracji – porozumienia między 3 bądź 4 ugrupowaniami. Jakie są więc wyjścia z tej układanki?
Kosztowny wyrok trybunału
Prawo i Sprawiedliwość wciąż zmaga się z konsekwencjami odpływu elektoratu związanego z napięciami społecznymi wokół kwestii związanych z praworządnością. Spadek poparcia z wartości przekraczających uprzednio nawet 40 proc. w średniej sondażowej do poziomów oscylujących wokół 32 proc. znacząco zmniejszył szansę ugrupowania Jarosława Kaczyńskiego na uzyskanie samodzielnej większości. W notowania partii rządzącej w obecnej kadencji uderza przede wszystkim wysoka inflacja, kryzys zdrowotny i nieodblokowane środki z KPO, co jest skutkiem złych relacji partii rządzącej z Unią Europejską. Równolegle jednak obawy o kwestie bezpieczeństwa skupiają wyborców wokół władzy. Tę niejednoznaczność widać w pomiarach, w których wyniki PiS wahają się kwartalnie o kilka procent, a aktualne dane wskazują na rozstrzygnięcie mniej optymistyczne dla PiS niż w 2019 roku. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo utrzymania samodzielnej większości przez Prawo i Sprawiedliwość po wyborach parlamentarnych w 2023 roku wynosi 39 proc., a prawdopodobieństwo uzyskania przez PiS najwyższego wyniku procentowego głosów 56 proc.
Szklany sufit Platformy Obywatelskiej
Po powrocie Donalda Tuska do krajowej polityki Platforma Obywatelska odzyskała poziom notowań oscylujący wokół 28-29 proc. To jednak nie wystarczyło, by trwale przebić barierę 30 proc., która jest uznawana przez wielu ekspertów za psychologiczną granicę do zdobycia większościowego poparcia. Jego gromadzenie utrudnia obecność na scenie ugrupowania, które swój przekaz kieruje do tej samej grupy wyborców – Polska 2050. W obecnym układzie sił samodzielny start może okazać się dla Platformy niewystarczający do uzyskania większości. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo utrzymania samodzielnej większości przez Koalicję Obywatelską po wyborach parlamentarnych w 2023 roku wynosi 11 proc., a prawdopodobieństwo uzyskania przez PO najwyższego wyniku procentowego głosów 25 proc. Szanse na utworzenie rządu koalicyjnego z udziałem PO oceniane są na 41 proc.

Kolejne wyróżnienie dla Łukasza Wielgosza

Czy Polska gotowa jest na walkę z hejtem?

Wybory do Młodzieżowej Rady Powiatu Wrocławskiego – druga kadencja
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.