Producenci napojów ogłosili nazwę operatora systemu kaucyjnego
W związku z otrzymaniem zgody UOKiK na założenie wspólnego przedsiębiorcy, 12 przedstawicieli branży napojowej w Polsce wybrało nazwę spółki – KAUCJA.PL - Krajowy System Kaucyjny SA. Docelowo będzie ona pełniła rolę podmiotu reprezentującego, czyli operatora systemu kaucyjnego. Obecnie trwają prace analityczne i biznesowe zmierzające do zawiązania spółki pod tą nazwą.
Koalicja przyszłych akcjonariuszy Kaucja.pl - Krajowy System Kaucyjny to przedsięwzięcie firm: Coca-Cola HBC Polska, Colian, Grupa Maspex, Nałęczów Zdrój, Nestle Polska, Orangina Schweppes Polska, Oshee Polska, Pepsi-Cola General Bottlers Poland, Red Bull, Van Pur, Zbyszko Company oraz Żywiec Zdrój.
Przedsiębiorcy prowadzą obecnie prace przygotowawcze, by zawiązać spółkę i rozpocząć jej działalność. Będzie to pierwszy operator systemu kaucyjnego, z tak licznym akcjonariatem firm napojowych, które łączą siły na rzecz realizacji celów środowiskowych, co jest istotne, bo to właśnie na producentów regulator nałożył obowiązek utworzenia systemu kaucyjnego i zbiórki opakowań w tym systemie.
Spółki chcą, aby przyszły operator działał szeroko także dla innych producentów napojów w Polsce, którzy zechcą z nim współpracować.
Jednocześnie, cały czas aktywnie biorą one udział w dialogu publicznym, dotyczącym docelowego kształtu systemu kaucyjnego. Chcą, aby wypracowane rozwiązania były przyjazne przede wszystkim dla konsumentów i sklepów, a także innych miejsc, w których sprzedawane są napoje.
System kaucyjny to obecnie najbardziej skuteczny sposób zbiórki, który pozwoli zmniejszyć ilość odpadów w środowisku, jednocześnie dostarczając firmom napojowym cenny materiał do produkcji nowych opakowań. Jest on niezbędny do realizacji innego wymogu nałożonego na producentów przez dyrektywę SUP – od 1 stycznia 2025 r. wszystkie plastikowe opakowania napojów muszą zawierać minimum 25% surowca wtórnego. Producentom skupionym w koalicji, zależy na tym, żeby surowiec zebrany w ramach polskiego systemu kaucyjnego pozostał w Polsce i był wykorzystywany do lokalnej produkcji.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.