Komunikaty PR

Przetestuj się bez wstydu! Europejski Tydzień Testowania w kierunku HIV i HCV

2024-11-20  |  10:00

W Polsce co roku wzrasta liczba osób żyjących z HIV: zgodnie z danymi zawartymi w raporcie Narodowego Instytutu Zdrowia1. Trwa Europejski Tydzień Testowania: inicjatywa, której celem jest zwiększenie ilości wykonanych testów w kierunku HIV, HCV i innych chorób przenoszonych drogą płciową oraz edukowanie o korzyściach wynikających ze wczesnej diagnozy. Przez cały rok, w każdym województwie w Polsce można bezpłatnie i w pełni anonimowo zrobić test w kierunku HIV, HCV czy kiły. W Warszawie, w ramach Europejskiego Tygodnia Testowania, Fundacja Edukacji Społecznej uruchomiła dodatkowy punkt badań.
 

W Polsce w 2021 r. żyło 16,9 tysięcy osób z rozpoznaniem HIV. To aż o 84% więcej w porównaniu do 2012 roku, a średni wzrost rozpoznań w latach (2012-2022) wyniósł 7,3%. Najwyższy wskaźnik rozpoznanych zakażeń HIV odnotowano w woj. mazowieckim (62,6 na 100 tys. mieszkańców), śląskim (61,6) i zachodniopomorskim (51,9) w porównaniu do ogólnopolskiej wartości 44,5 na 100 tysięcy.
 

Jak wskazują eksperci: poziom wiedzy i stereotypowe podejście do zakażenia HIV stanowią główną barierę do zwiększenia popularności testowania, dlatego też liczba osób seropozytywnych jest niedoszacowana W Polsce tylko co 10 dorosła osoba zrobiła test w kierunku HIV. Brak dostępu do tych testów u lekarzy rodzinnych oraz brak świadomości lekarzy, że osoby heteroseksualne także mogą być zakażone, skutkuje coraz częściej późnymi diagnozami. HIV nie wyjdzie w morfologii. Trzeba zrobić test, który w 30 punktach konsultacyjno-diagnostycznych jest bezpłatny i anonimowy – tłumaczy dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, prezes Fundacji Edukacji Społecznej, która to organizacja w Polsce jest jednym z partnerów Europejskiego Tygodnia Testowania w kierunku HIV i HCV. Baza punktów do testowania znajduje się na stronie: https://aids.gov.pl/pkd/.

Problem z przełamaniem niechęci do testowania mają nie tylko Polki i Polacy: jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w Europie prawie 17% osób żyjących z HIV pozostaje niezdiagnozowanych, a 51% wykrywa obecność wirusa na późnym etapie. W przypadku wirusowego zapalenia wątroby aż 71% osób z HCV i 84% osób z HBV jest niezdiagnozowanych, rosną też statystyki dotyczące zachorowań na inne choroby przenoszone drogą płciową. Oznacza to, że programy zachęcające do testowania nie są jak na razie wystarczająco skuteczne: co ma poważne konsekwencje dla zdrowia poszczególnych osób, zwiększa ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się wirusów oraz finalnie podnosi koszty opieki zdrowotnej związanej z leczeniem powikłań spowodowanych późnym wykryciem infekcji. Jednym z globalnych celów zdrowotnych jest uzyskanie świadomości zakażenia HIV wśród 95% osób seropozytywnych oraz wśród 90% osób z wirusowym zapaleniem wątroby (typu B i C) do 2030 roku, bez zwiększenia popularności testów – nie będzie to możliwe.
 

Więcej informacji o Europejskim Tygodniu Testowania można znaleźć tutaj: https://www.testingweek.eu/.
 

Szczegółowe informacje dot. bezpłatnych punktów testowania na HIV, HCV i kiłę Fundacji Edukacji Społecznej w Warszawie:

• Otwarcie dodatkowego Punktu, gdzie można wykonać bezpłatne szybkie testy na HIV, HCV i kiłę: ul. Świętokrzyska 30 (Centrum Zdrowia FEDERA).

• wtorek - piątek (19-23 listopada); godz. 8-12 oraz 16-20 (ostatnie pobranie 15 min przed zamknięciem)

• sobota (23 listopada) godz. 18-22 (ostatnie pobranie 15 min przed zamknięciem)

• niedziela (1 grudnia) godz. 10-18 (ostatnie pobranie 15 min przed zamknięciem)

• Wydłużenie godzin otwarcia Punktu na ul. Nugat 3 (18-23 listopada)

• poniedziałek - piątek 10-14 oraz 16-20 (ostatnie pobranie 19:30) + sobota 10-14 oraz 16-20

• Zaproszenie również do Punktu na ul. Marszałkowskiej 68/70 (przez cały rok)

• standardowe godziny: poniedziałek - piątek 16-20 (ostatnie pobranie 19:30)

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Publicis
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Epidemia HIV nie jest opanowana Biuro prasowe
2024-11-20 | 14:00

Epidemia HIV nie jest opanowana

W ubiegłym roku odnotowaliśmy w Polsce ponury rekord – 2879 nowo wykrytych zakażeń. Równie dobrze jak wirus mają się mity o HIV, które czynią wiele złego.
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2024-11-17 | 07:00

Światowy Dzień Wcześniaka: „To naprawdę ekstremalne doświadczenie”

Warsztaty dla Rodziców Wcześniaków to inicjatywa Szpitala na Karowej skierowana do rodziców maluchów urodzonych przed 37. tygodniem ciąży. W trakcie warsztatów specjaliści uczą opieki nad wcześniakiem oraz
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2024-11-15 | 08:00

Światowy Dzień Wcześniaka. „Dziś większość dzieci da się uratować”

  Prawie 20 tysięcy dzieci w 2023 roku urodziło się w Polsce przedwcześnie, czyli przed upływem 37. tygodnia ciąży. Pomimo coraz lepszej opieki medycznej najmniejsi z najmniejszych oraz ich rodzice muszą mierzyć się z licznymi

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.