Komunikaty PR

Raportowanie ESG wpływa na efektywność, innowacyjność i reputację firm

2024-06-03  |  10:00
Biuro prasowe

Podczas wydarzenia AICPA & CIMA Money Talks na GPW eksperci wskazywali, jak tworzyć wartość dla biznesu i interesariuszy.

Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) znacznie rozszerzył się zakres raportowanych danych, obejmujących kwestie ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego. Oznacza to dla organizacji w Polsce i Europie nowe obowiązki, ale i możliwości.

W tym roku około 300 polskich przedsiębiorstw zostało objętych obowiązkiem raportowania ESG zgodnie z dyrektywą CSRD – są to duże podmioty stanowiące tzw. spółki zainteresowania publicznego o wysokim poziomie przychodu (powyżej 170 mln złotych), które zatrudniają co najmniej 500 osób. Dyrektywa będzie jednak stopniowo rozszerzała swoje działanie na kolejne podmioty i w 2025 r. raportowanie ESG dotyczyć będzie już ponad 3000 firm. Będą to wszystkie duże podmioty spełniające przynajmniej dwa z trzech następujących kryteriów: liczba zatrudnionych – 250 osób, przychody – 80 mln EUR, suma aktywów – 40 mln EUR. Z kolei od 2026 roku swoje wskaźniki ESG raportować będą musiały również małe i średnie spółki giełdowe.

Globalnie organizacje już od kilku lat przechodzą od ścisłego raportowania finansowego do bardziej zintegrowanego podejścia, które obejmuje informacje niefinansowe, takie jak dane dotyczące zrównoważonego rozwoju. Opublikowane w lutym 2024 r. badanie przeprowadzone przez AICPA & CIMA we współ­pra­cy z Międzynarodową Federacją Księgowych (IFAC) The State of Play: Sustainability Disclosure and Assurance 2019-2022, Trends and Analysis dowodzi, że największe na świecie firmy dostarczają więcej szczegółów i publikują obszerniejsze raporty dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także w większym stopniu poddają je niezależnej weryfikacji. Aż 98% analizowanych przedsiębiorstw ujawnia pewne informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju, co oznacza 7-procentowy wzrost w porównaniu z 2019 r., kiedy IFAC i AICPA & CIMA rozpoczęły badania w tym zakresie. Co więcej, w ciągu ostatnich trzech lat wykorzystanie osobnych raportów dotyczących zrównoważonego rozwoju spadło o 27 punktów procentowych. Świadczy to rosnącej skali ujawnień tego typu informacji w ramach rocznych lub zintegrowanych raportów firm.

Jak podkreślali uczestnicy panelu dyskusyjnego pt. How to create value for business and stakeholders?, który odbył się na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie podczas wydarzenia AICPA & CIMA Money Talks: Navigating Sustainability Reporting, sprawozdawczość ESG nie tylko ma sens, ale w długim horyzoncie czasowym zdecydowanie się opłaca i wchodzące w życie regulacje zobowiązujące do raportowania, takie jak unijna dyrektywa CSRD oraz Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), mogą być dla nich korzystne z kilku powodów.

– Wiele firm zacznie teraz faktycznie rozumieć swoje modele biznesowe. Można powiedzieć, że do tej pory wiele firm patrzyło na swój biznes w dość wąskiej perspektywie – co produkują, skąd kupują i gdzie sprzedają. Kiedy firma musi przeanalizować swój łańcuch wartości, czy wdrożyć zasady gospodarki obiegu zamkniętego, wtedy może lepiej zrozumieć swój model biznesowy i zacząć efektywniej funkcjonować. I takie zdarzenia jak Covid czy agresja Rosji na Ukrainę wykazały, że firmy, które naprawdę rozumiały swoje modele biznesowe i łańcuchy wartości, mogły działać sprawniej, ponieważ szybciej zareagowały na niespodziewane wydarzenia i związane z nimi wyzwania – mówi Mirosław Kachniewski, Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych (SEG).

Prowadzący wydarzenie Jeremy Osborn FCMA, CGMA, CPA (Aust.), Global Head of ESG, AICPA & CIMA przytacza najnowsze wyniki badań Finance Leaders’ Sustainability Barometer 2024, które opublikowała organizacja Accounting for Sustainability (A4S).

– A4S, która ma siedzibę w Wielkiej Brytanii i założona została 20 lat temu przez ówczesnego Księcia Walii – a obecnie Króla Karola III – przeprowadziła ankietę wśród ponad 200 dyrektorów finansowych dużych, globalnych firm. Zostali oni zapytani o najważniejsze ich zdaniem czynniki wpływające na wdrożenie zrównoważonych praktyk i okazuje się, że aktualnie są nimi: zaangażowanie pracowników, minimalizowanie ryzyka oraz popyt klientów. Kolejnym pytaniem było „jakie kwestie stanowią największe zagrożenie w kontekście zrównoważonego rozwoju dla twojej organizacji?”. Najczęstsza odpowiedź to: niezdolność do wystarczająco szybkiego wdrożenia zrównoważonych praktyk biznesowych w odpowiedzi na oczekiwania klientów, inwestorów i pracowników oraz wymagania regulacyjne. Kolejne pytanie dotyczyło możliwości wynikających ze zrównoważonego rozwoju. Najpopularniejszą odpowiedzią wskazywaną przez ponad 7O proc. ankietowanych osób, było dostarczanie rozwiązań mających na celu walkę ze zmianami klimatycznymi. To wszystko świadczy o tym, że z perspektywy CFOs, zrównoważony rozwój staje się imperatywem biznesowym. To już nie tylko kwestia zarządzania ryzykiem, ale także szukania nowych możliwości – zauważa Jeremy Osborn.

ESG szybko staje się też pryzmatem, przez który organizacje są oceniane. Liczne grupy interesariuszy – klienci, pracownicy, szeroko pojęte społeczeństwo, regulatorzy, inwestorzy, kredytodawcy – domagają się większej przejrzystości organizacyjnej, wykraczającej poza tradycyjne wskaźniki finansowe. Możliwość jasnego i skutecznego dzielenia się informacjami związanymi ze zrównoważonym rozwojem pomoże firmom zadbać o reputację poprzez demonstrowanie zaangażowania w prio­rytety zrównoważonego rozwoju.

– CSRD to świetna szansa na zwiększenie przejrzystości. Dzięki raportowaniu zgodnie ze standardami ESRS firmy będą też mogły być bardziej porównywalne z perspektywy inwestorów. A przez to, że staną się bardziej widoczne nie tylko na poziomie krajowym, ale na szerszą, europejską skalę, będą mogły przyciągnąć nowych inwestorów i uzyskiwać finansowanie – mówi Tomasz Barańczyk, partner i lider ESG w PwC Polska.

Inwestorzy wykazują większe zainteresowanie ESG i zrówno­wa­żonymi praktykami biznesowymi podczas oceny firm, ponieważ wiąże się to z atrakcyjnymi zwrotami z inwestycji, niższym długofalowym ryzykiem. – W ostatnich kilku latach widoczny jest wzrost liczby inwestorów, którzy zwracają uwagę na to, jaki wpływ na otoczenie mają środki, które inwestują i którzy aktywnie szukają na rynku biznesów rozwijających się w zrównoważony sposób – dodaje Tomasz Żurek, Group Finance Poland Head, UBS.

– Transformacja dzięki unijnym regulacjom może też realnie wspierać strategiczne decyzje oraz wdrożenie bardziej zrównoważonych modeli biznesowych. Ważny jest także aspekt kosztów związanych z minimalizowaniem ryzyka, bo firmy, które nie będą przestrzegać nowych regulacji mogą się spodziewać kar, a także dodatkowych kosztów. Co więcej, według najnowszego badania CEO Survey, jakie przeprowadziliśmy w PwC wśród CEOs, wynika, że szefowie firm są świadomi faktu, że jeśli nie przekształcą swoich biznesów, ich firmy przestaną być rentowne w ciągu 10 lat – zauważa Tomasz Barańczyk. – Ale najważniejszą według mnie kwestią jest to, że ESRS to świetna okazja dla biznesu na wprowadzenie innowacji w produktach, usługach i łańcuchu dostaw – podsumowuje.

O tym, że raportowanie ESG zgodnie z wymogami CSRD to nie tylko obowiązek, ale też ogromna szansa mówi również Gabriela Paszkowska, Liderka Domeny ESG & Liderka Biura Zarządzania Portfelem Projektów, NatWest Group w Polsce. – Zmiana modelu biznesowego na bardziej zrównoważony to sytuacja korzystna dla wszystkich: samych organizacji, inwestorów, klientów, a także naszej planety i społeczeństwa – przekonuje. – Podejście do nowych wymagań z nastawieniem win-win, pozwoli na wykorzystanie związanych z transformacją ESG możliwości. W NatWest znajdziemy wiele takich przykładów. Grupa wspiera innowacje w obszarze energii odnawialnych czy buduje partnerstwa w zakresie rozwoju zrównoważonego rolnictwa lub takie mające na celu poprawę efektywności energetycznej nieruchomości – wylicza Gabriela Paszkowska.

Niektóre firmy czeka jednak jeszcze sporo pracy. Dla przykładu, jak wynika z opublikowanego właśnie przez PwC Polska badania Wyboista droga do zrównoważonego rozwoju. Technologia, strategia i raportowanie, czyli ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym, choć niemal połowa ankietowanych przedsiębiorstw publikowała już raporty ESG, tylko 19 proc. jest technologicznie gotowych na raportowanie CSRD i ESRS.

Ważna jest też edukacja wewnątrz firm. – Z naszego doświadczenia wynika, że potrzebne są całościowe szkolenia z CSRD i ESRS – przede wszystkim zakresu obowiązków wynikających z nowych regulacji – ale konieczne jest także doskonalenie umiejętności związanych ze zbieraniem danych, ich weryfikacją i analizą. Potrzeba również doskonalenia kompetencji w zakresie komunikacji z szerokim gronem interesariuszy – umiejętność komunikowania informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, czyli tzw. niefinansowych nadal nie jest zbyt powszechna w zespołach finansowych i wśród CFOs – zauważa Tomasz Barańczyk.

– Szkolenia z zakresu zrównoważonego rozwoju i ESG potrzebne są zespołom finansowym, by mogły zrozumieć złożoność tematu i ogrom zależności, a także, co bardzo ważne, bezpośrednie powiązania finansów firmy z czynnikami ESG. Niezwykle istotna jest też znajomość regulacji i przepisów oraz konkretnych wymagań i szczegółów dotyczących wskaźników, które będą raportowane. Szkolenia mogą dotyczyć również bardziej specjalistycznych zagadnień, takich jak np. analiza danych ESG czy carbon accounting – tłumaczy Gabriela Paszkowska.

Odpowiedzią na zapotrzebowanie specjalistów ds. rachunkowości i finansów chcących poszerzyć wiedzę nt. unijnych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju jest kurs e-learningowy oferowany przez AICPA & CIMA i PwC: Introduction to the European Sustainability Reporting Standards. Kurs dostępny jest globalnie i stanowi kompleksowy przegląd obowiązkowych standardów oraz ich zastosowania. Dzięki niemu specjaliści ds. finansów będą mogli wspierać organizacje w dążeniach do bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego społecznie biznesu. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń Biuro prasowe
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku
Finanse Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
2024-06-27 | 01:00

Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?

Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 podpisano do 2 czerwca br. umowy na realizację 3 974

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.