Komunikaty PR

Statystyki branży pocztowej potwierdzają rosnącą liczbę wierzytelności

2024-10-23  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Paweł Skowron
Good One PR

Płocka 9/11B
01-231 Warszawa
pawel.skowron|goodonepr.pl| |pawel.skowron|goodonepr.pl
796 699 177
www.goodonepr.pl

Na koniec II kwartału 2024 roku członkowie Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce zarządzali 19,58 mln sztuk wierzytelności o łącznej wartości nominalnej ponad 178 mld złotych . Wyniki te są kontynuacją, obserwowanego w ostatnich latach, rosnącego poziomu niespłaconych należności. Wraz z powiększającym się zadłużeniem, rośnie również liczba spraw windykacyjnych, a tym samym wolumen wysyłanych listów – często stosowanej formy kontaktu z osobami zadłużonymi w Polsce. W rezultacie branża windykacyjna wciąż należy do największych nadawców, wywierając istotny wpływ na kształt rynku pocztowego.

W I kwartale 2023 roku łączna wartość wierzytelności przyjętych przez firmy uczestniczące w badaniu, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „Wielkość polskiego rynku wierzytelności” opublikowanym przez ZPF, wyniosła 159,4 mld zł . Po II kwartale roku 2024 łączna kwota obsługiwanych należności sięga 178,37 mld zł, co oznacza, że przez ponad rok zwiększyła się o niemal 12 proc. Wraz z rosnącą skalą zadłużenia przybywa też osób, które mogą mieć problemy z jego spłatą, a to przekłada się na większą liczbę spraw oddanych do windykacji. W obliczu tego rośnie zapotrzebowanie na usługi pocztowe. Potwierdzają to dane prywatnego operatora pocztowego Speedmail, który w I kwartale 2024 roku zanotował blisko 9 procentowy wzrost sprzedaży usług pocztowych do branży zarządzania wierzytelnościami.  

- Branża finansowa obejmująca banki, firmy ubezpieczeniowe oraz windykacyjne odpowiada za zdecydowaną większość naszych wysyłek. Wśród nich znacząco wyróżniają się pisma windykacyjne. Tylko w pierwszej połowie 2024 roku wysyłki te stanowiły 12 proc. wszystkich doręczanych przez nas listów – mówi Janusz Konopka, prezes Speedmail, największego w Polsce prywatnego operatora pocztowego.

Mimo wielu możliwości komunikacji drogą elektroniczną, tradycyjne listy wciąż są bardzo często wykorzystywane do korespondencji z osobą zadłużoną. Większość firm z branży zarządzania wierzytelnościami w pierwszej kolejności szuka wspólnego rozwiązania, a poprzez kontakt listowy prowadzi działania polubowne. Drukowana forma pisma podnosi wiarygodność i rangę sprawy. Nie bez znaczenia jest także to, że list wysłany na piśmie ma również większą moc prawną.

Listy to popularny kanał komunikacji z osobami zadłużonymi, przez co stanowią znaczącą część realizowanych w Polsce nadań pocztowych. Wykorzystanie komunikacji tradycyjnej poprzez namacalny, fizyczny kontakt odbiorcy z przesyłką, nadaje kierowanemu komunikatowi osobisty charakter. Wiele osób ceni sobie tradycyjną formę korespondencji i traktuje ją z większym szacunkiem i powagą. W przeciwieństwie do współczesnych, elektronicznych kanałów komunikacji, korespondencja tradycyjna, ze względu na swoją materialną formę, spełnia wyższe standardy w zakresie ochrony danych osobowych, minimalizując ryzyko nieuprawnionego dostępu. Zdajemy sobie sprawę, że różni klienci mają różne preferencje dotyczące formy kontaktu, a tradycyjna korespondencja wciąż cieszy się dużym uznaniem – mówi Ewelina Lerka, dyrektor Departamentu Strategii i Procesów w EOS Poland - jednej z największych firm w Polsce zajmującej się zarządzaniem wierzytelnościami.

Według corocznego raportu UKE o stanie rynku pocztowego w Polsce , wolumeny tradycyjnej korespondencji listowej regularnie spadają. Mimo to, listy wciąż odpowiadają za ponad 40 proc. całego wolumenu wszystkich usług pocztowych.  Ta forma komunikacji cały czas jest nieodzowna w przypadku niektórych rodzajów przesyłek, takich jak pisma sądowe czy korespondencja transakcyjna. Także sami odbiorcy oczekują, że niektóre przesyłki będą im doręczane w sposób tradycyjny, na papierze. Przeprowadzone przez Speedmail badanie pokazało, że blisko 80 proc. respondentów uważa, że przesyłki, takie jak pisma z urzędu, umowy,  dokumenty ubezpieczeniowe, a także wyciągi z banków powinny być doręczane do skrzynki pocztowej lub listem poleconym. 

Na skuteczność komunikacji kierowanej do osób zadłużonych ma wpływ wiele czynników, a wybór narzędzia z którego korzystamy jest jednym z nich. Mimo cyfryzacji wielu procesów dotyczących codziennego życia, wciąż jest duża grupa osób, które preferują komunikację tradycyjną. Staramy się dopasowywać narzędzia do upodobań i możliwości naszych Klientów, dlatego też często wysyłamy listy. – dodaje Ewelina Lerka, dyrektor Departamentu Strategii i Procesów w EOS Poland.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r. Biuro prasowe
2025-04-28 | 06:00

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Ceny ubezpieczeń na świecie spadły średnio o 3% w pierwszym kwartale 2025 roku, po spadku o 2% w Q4 2024 r., co oznacza trzeci z rzędu kwartalny spadek po siedmiu
Finanse Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
2025-04-21 | 06:00

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?

Na polskim rynku finansowym pojawiają się coraz to nowsze możliwości pozyskiwania dodatkowych środków na różne cele. Wśród nich najpopularniejsze stają się pożyczki
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2025-03-24 | 13:30

Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Polska scena fintechowa dynamicznie się rozwija, a lokalne firmy technologii finansowej coraz śmielej wkraczają na rynki międzynarodowe. Współpraca Walletto Fintech Poland z Fintech Poland otwiera nowe możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

Ochrona środowiska

Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

Handel

Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.