Komunikaty PR

Statystyki branży pocztowej potwierdzają rosnącą liczbę wierzytelności

2024-10-23  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Paweł Skowron
Good One PR

Płocka 9/11B
01-231 Warszawa
pawel.skowron|goodonepr.pl| |pawel.skowron|goodonepr.pl
796 699 177
www.goodonepr.pl

Na koniec II kwartału 2024 roku członkowie Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce zarządzali 19,58 mln sztuk wierzytelności o łącznej wartości nominalnej ponad 178 mld złotych . Wyniki te są kontynuacją, obserwowanego w ostatnich latach, rosnącego poziomu niespłaconych należności. Wraz z powiększającym się zadłużeniem, rośnie również liczba spraw windykacyjnych, a tym samym wolumen wysyłanych listów – często stosowanej formy kontaktu z osobami zadłużonymi w Polsce. W rezultacie branża windykacyjna wciąż należy do największych nadawców, wywierając istotny wpływ na kształt rynku pocztowego.

W I kwartale 2023 roku łączna wartość wierzytelności przyjętych przez firmy uczestniczące w badaniu, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „Wielkość polskiego rynku wierzytelności” opublikowanym przez ZPF, wyniosła 159,4 mld zł . Po II kwartale roku 2024 łączna kwota obsługiwanych należności sięga 178,37 mld zł, co oznacza, że przez ponad rok zwiększyła się o niemal 12 proc. Wraz z rosnącą skalą zadłużenia przybywa też osób, które mogą mieć problemy z jego spłatą, a to przekłada się na większą liczbę spraw oddanych do windykacji. W obliczu tego rośnie zapotrzebowanie na usługi pocztowe. Potwierdzają to dane prywatnego operatora pocztowego Speedmail, który w I kwartale 2024 roku zanotował blisko 9 procentowy wzrost sprzedaży usług pocztowych do branży zarządzania wierzytelnościami.  

- Branża finansowa obejmująca banki, firmy ubezpieczeniowe oraz windykacyjne odpowiada za zdecydowaną większość naszych wysyłek. Wśród nich znacząco wyróżniają się pisma windykacyjne. Tylko w pierwszej połowie 2024 roku wysyłki te stanowiły 12 proc. wszystkich doręczanych przez nas listów – mówi Janusz Konopka, prezes Speedmail, największego w Polsce prywatnego operatora pocztowego.

Mimo wielu możliwości komunikacji drogą elektroniczną, tradycyjne listy wciąż są bardzo często wykorzystywane do korespondencji z osobą zadłużoną. Większość firm z branży zarządzania wierzytelnościami w pierwszej kolejności szuka wspólnego rozwiązania, a poprzez kontakt listowy prowadzi działania polubowne. Drukowana forma pisma podnosi wiarygodność i rangę sprawy. Nie bez znaczenia jest także to, że list wysłany na piśmie ma również większą moc prawną.

Listy to popularny kanał komunikacji z osobami zadłużonymi, przez co stanowią znaczącą część realizowanych w Polsce nadań pocztowych. Wykorzystanie komunikacji tradycyjnej poprzez namacalny, fizyczny kontakt odbiorcy z przesyłką, nadaje kierowanemu komunikatowi osobisty charakter. Wiele osób ceni sobie tradycyjną formę korespondencji i traktuje ją z większym szacunkiem i powagą. W przeciwieństwie do współczesnych, elektronicznych kanałów komunikacji, korespondencja tradycyjna, ze względu na swoją materialną formę, spełnia wyższe standardy w zakresie ochrony danych osobowych, minimalizując ryzyko nieuprawnionego dostępu. Zdajemy sobie sprawę, że różni klienci mają różne preferencje dotyczące formy kontaktu, a tradycyjna korespondencja wciąż cieszy się dużym uznaniem – mówi Ewelina Lerka, dyrektor Departamentu Strategii i Procesów w EOS Poland - jednej z największych firm w Polsce zajmującej się zarządzaniem wierzytelnościami.

Według corocznego raportu UKE o stanie rynku pocztowego w Polsce , wolumeny tradycyjnej korespondencji listowej regularnie spadają. Mimo to, listy wciąż odpowiadają za ponad 40 proc. całego wolumenu wszystkich usług pocztowych.  Ta forma komunikacji cały czas jest nieodzowna w przypadku niektórych rodzajów przesyłek, takich jak pisma sądowe czy korespondencja transakcyjna. Także sami odbiorcy oczekują, że niektóre przesyłki będą im doręczane w sposób tradycyjny, na papierze. Przeprowadzone przez Speedmail badanie pokazało, że blisko 80 proc. respondentów uważa, że przesyłki, takie jak pisma z urzędu, umowy,  dokumenty ubezpieczeniowe, a także wyciągi z banków powinny być doręczane do skrzynki pocztowej lub listem poleconym. 

Na skuteczność komunikacji kierowanej do osób zadłużonych ma wpływ wiele czynników, a wybór narzędzia z którego korzystamy jest jednym z nich. Mimo cyfryzacji wielu procesów dotyczących codziennego życia, wciąż jest duża grupa osób, które preferują komunikację tradycyjną. Staramy się dopasowywać narzędzia do upodobań i możliwości naszych Klientów, dlatego też często wysyłamy listy. – dodaje Ewelina Lerka, dyrektor Departamentu Strategii i Procesów w EOS Poland.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r. Biuro prasowe
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę
Finanse Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
2025-06-11 | 13:40

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Wraz z rosnącą popularnością inwestowania na rynkach finansowych, zwiększa się liczba osób lokujących kapitał w kontrakty na różnicę (CFD). Nic w tym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.