Szwajcarski model Innovation Through Partnerships na Impact’24 w Poznaniu
• 15 i 16 maja na konferencji Impact’24 w Poznaniu po raz pierwszy w historii zadebiutował pawilon swisstech
• Wśród gości pawilonu spotkać można było wielu wybitnych naukowców, wizjonerów
i menedżerów z największych firm na świecie, a także przedstawicieli rządów kilku krajów
• Idea przewodnia pawilonu Innovation Through Partnerships ilustruje ekosystem, który pozwala Szwajcarii niezmiennie od 13 być na szczycie listy Global Innovation Index.
Pawilon swisstech został zaprojektowany jako przestrzeń, w której spotykają się przedstawiciele z trzech kluczowych dla wspierania innowacyjności środowisk: nauki, biznesu i polityki. Bogaty program aktywności – w tym seria krótkich wywiadów z wybitnymi przedstawicielami Szwajcarii – sprawił, że przez dwa dni pawilon był tętniącym życiem miejscem spotkań.
– W Szwajcarii udało się stworzyć wyjątkowy ekosystem, w którym współpracują ludzie ze świata nauki, biznesu oraz przedstawiciele rządu, co tworzy prawdziwą wartość dodaną. Ten wyjątkowy klimat udało nam się odtworzyć w naszym pawilonie swisstech – powiedział Fabrice Filliez, Ambasador Szwajcarii w Polsce.
Stoisko swisstech stało się miejscem spotkań czołowych postaci międzynarodowej polityki, w tym przedstawicieli polskiego rządu, parlamentarzystów, ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce.. Obecność Ambasady Szwajcarii została dostrzeżona również przez media. Ambasador Szwajcarii Fabrice Filliez wyjaśniał, w jaki sposób model Innovation Through Partnerships przynosi korzyści także polskim partnerom.
– Ponad 200 szwajcarskich firm zatrudnia w Polsce blisko 90 000 osób. Nasze przedsiębiorstwa są istotnym elementem polskiego krajobrazu gospodarczego, tworząc tysiące miejsc pracy i dzieląc się know-how, które napędza rozwój obu krajów. Dodatkowo poprzez Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jesteśmy zaangażowani w zmniejszanie nierówności społecznych i ekonomicznych oraz wspieranie rozwoju średniej wielkości polskich miast i innowacyjności polskiej nauki. Dlatego właśnie nie mogło zabraknąć Szwajcarii na Impact'24, najważniejszej konferencji poświęconej innowacjom w tej części Europy. Poprzez obecność tutaj chcemy podkreślić nasze zaangażowanie i chęć budowania trwałego partnerstwa pomiędzy Polską i Szwajcarią – podkreślał w jednym z wywiadów Ambasador Filliez.
Mini-wydarzenia „Swiss Connections”
Ważnym elementem programu pawilonu swisstech była seria mini-wydarzeń Swiss Connections, w trakcie których wybitni przedstawiciele różnych dziedzin uczestniczyli w krótkich rozmowach prowadzonych przez przedstawicieli Ambasady Szwajcarii w Polsce.
Na scenie Swiss Connections zagościł m.in. laureat Nagrody Nobla Didier Queloz oraz oraz Nicolas Henchoz, przedstawiciel EPFL – jednego z najlepszych uniwersytetów technicznych na świecie (oferującego edukację także dla studentów z Polski). Irma Veberič, Dyrektor Generalna Roche Polska podzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat innowacji w opiece zdrowotnej. , Patrick Warnking z Google mówił, jak Polska może wzmocnić swoją pozycję jako centrum badań, rozwoju i innowacji.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy (SPPW)
Podczas specjalnego wystąpienia w pawilonie swisstech Cliff Hammer, dyrektor Biura SPPW, wraz z przedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prezentował najważniejsze założenia Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. W ramach tej inicjatywy Szwajcaria w najbliższych latach przeznaczy ponad 278 milionów CHF na wsparcie rozwoju polskich miast oraz ponad 40 milionów CHF na wsparcie badań naukowych w Polsce. – W ramach drugiej edycji programu Swiss Contribution przekażemy polskim partnerom środki na wsparcie zrównoważonego rozwoju polskich miast, wzmocnienie wymiany wiedzy i promocję długoterminowej współpracy, które przyniosą korzyści zarówno Polsce, jak i Szwajcarii – zadeklarował Cliff Hammer w trakcie swojego wystąpienia w pawilonie swisstech.
Atrakcje specjalne
Wyjątkowym wydarzeniem było także pojawienie się dwóch uroczych Bernardynów, które przyciągały uwagę uczestników konferencji i stały się prawdziwą ozdobą stoiska SwissTech. Całość dopełniała doskonała kawa serwowana z ekspresów Jura oraz szwajcarska czekolada Avelines.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.